2024-12-31, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik.Forsmark
Det är utmanande att föra meningsfulla diskussioner med individer som enbart uttrycker påståenden utan att vara villiga eller kapabla att utveckla sina resonemang eller tydliggöra sina avsikter. Ofta tycks detta bero på att de saknar substans i sina argument eller hyser en rädsla för att inte kunna stödja sina övertygelser, trots att de framhåller dem med stor övertygelse och ibland aggressivitet.

Exakt vad detta fenomen beror på kan dock diskuteras och debatteras i det oändliga. Jag förhåller mig öppen för argument som stärker det som framförs, liksom för resonemang som påvisar svagheter eller felaktigheter i mina egna påståenden.

[...]

Det handlar inte om att skydda gärningsmännen utan om att visa respekt för de oskyldiga och hålla sig inom de etiska ramar som alla medier bör följa. Att ignorera dessa principer skadar inte bara de oskyldiga utan underminerar också samhällets tilltro till rättvisa och ansvarstagande. Ett mer genomtänkt och etiskt förhållningssätt är nödvändigt om vi verkligen vill göra skillnad utan att orsaka ytterligare lidande.

Mycket klokt och tänkvärt skrivet av dig!

Som sagt, man kan både hålla i huvudet att å ena sidan är det ett klandervärt beteende som begås av gärningsmännen, å andra sidan måste vi ha effektiva repressiva åtgärder i vårt samhälle och de måste infalla under de principer som gäller för en rättsstat.

Citat:
Ursprungligen postat av Riddar
Kan någon på riktigt förneka att allt med Dumpen handlar om pengar efter att ha bevittnat uthängningen av gädda #542?

1. Dumpen registrerar ett konto där man uppger att man är myndig.
2. Dumpen inleder en extremt påstridig chatt med #542 där man direkt går ut med att man vill träffa denne för att ha sex.
3. Dumpen skickar bilder på "sig själva" till #542 som visar en tjej som är utvecklad som en 18-19 åring.
4. Dumpen meddelar mitt i samtalet med #542 att "hon" inte längre är myndig utan nu är 14 år.
[...]

Nytt förslag på nummer 5.
Gäddan tackar för sig och ber att den nu mera 14åriga tjejen/killen slutar söka kontakt med äldre män i sexuellt syfte och önskar denne ett gott liv.

Det är inte möjligt att rationalisera fram ett händelseförlopp där gäddorna inte är klandervärda i slutändan, de blir varken lurade eller förledda i de konfrontationer jag tagit del av - även om åldern förändras under resans gång.

Det är fullt möjligt att säga tack och hej när nya fakta presenterar sig. Även om det är så att Dumpen "lurar" dem i början av konversationen, då får man backa bandet när de är 14 år. Den gäddan du hänvisar till har inget syfte med att umgås med en 14åring. Han är fullt vuxen, kan bygga relationer med andra människor och leva ett gott liv. Vill han engagera sig för utsatt 14åriga tjejers ve och väl hade han kunnat göra det genom någon frivillig organisation eller liknande. Utbilda sig till kurator.

Jag tycker det låter oerhört krystat att få det till att Dumpen gjort något fel, även om det inte är en "riktig" pedofil som de hittat åt. Däremot kan det vara fel att de får agera som de gör, publicera innehållet ocensurerat och med effekten av att dessa människor ställs utanför samhället genom en offentlig skampåle.

Det är fullt möjligt att ha två tankar i huvud samtidigt. Men "det är inte slumpen som gör att man hamnar på Dumpen." Man ska inte som 40årig man söka kontakt (oavsett innehåll) med en 14årig tjej/kille - då har man själv någon form av utvecklingsstörning.
Citera
2024-12-31, 01:15
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ond.hicka
___-___-___
Man ska inte som 40årig man söka kontakt (oavsett innehåll) med en 14årig tjej/kille - då har man själv någon form av utvecklingsstörning.
Ja någon form av störning har man, men är det okej att förleda svaga personer, personer med störningar är svaga personer, likt barn?

Som vuxen ska man säga nej till droger, för sin egen skull för anhöriga för samhället. Om man så trycker upp droger under näsan ska man som vuxen säga nej, och även ringa polis om det så är risken att få en kula i sig.

Nu behöver ni inte kommentera att det inte är samma sak, det är det inte, men båda sakerna är bad. Knark skördar faktisk fler liv än sex, men är inte samma sak, mer än att det är njutning och drift.
Citera
2024-12-31, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antagningsbesked
Jag håller med dig i allt du skriver. Ska besvara det längre vid tillfälle (när jag sitter vid en dator).

Sara vs Patrik. Jag har också noterat att man ofta och främst attackerat Sara, kommentarer kring hennes tidigare liv och intentioner kring att driva Dumpen. Jag håller med att det känns misogynt och märkligt.

Jag har hittills inte sett något som gör att jag vill betvivla att Sara och Patrik gör de som de gör för att de tror på den bakomliggande goda kraften i deras verksamhet.

Allt snack om ekonomisk utpressning av gäddor i samarbete med Impulskollen och Bodströms uttalanden om kommande stämningar verkar hittills varit stormar i vattenglas. Ingenting av vad 200 sekunder rapporterat om gör att jag är övertygad, snarare tvärtom, deras "reportage" framstår ju mer som propaganda med hur de klippt ihop lösryckta påståenden och hastigt redovisade omständigheter om samröre med ekonomi mellan Impulskollen och Dumpen. Ingenting som jag ser som belagt hittills. Jag ändrar mig när jag ser underlag på det.

Egentligen är ju alla dessa attacker på Dumpens verksamhet kontraproduktivt för de som vill se dem försvinna. Varken personangrepp eller lösryckta påståenden som är illa underbyggda gör att de försvinner, snarare blir ju de som står bakom Dumpen stärkta i uppfattningen att både media och makten försöker tysta deras rättighet att hänga ut människor på nätet med hull och hår.

Jag vet för lite om hur ofta och mycket Dumpen skriver debattartiklar och gör påstötningar till makthavare att ändra lagstiftningen. Sett att de har en namninsamling nu, vilket jag tycker är bra.

Men frågan är ju, leder deras verksamhet till att några övergrepp förhindras? Leder det till mindre pedofiler som tar kontakt med barn? Är det motiverat att människor blir helt uteslutna ur samhället och får sina liv raserade i utomrättsliga processer bara för att vi som samhälle är "out for blood"?

De har gjort detta några år nu. De har ändå visat på fenomenet och problemet. Gäddorna verkar inte ta slut. 12 stycken har tagit bort sig hittills. Skulle man kunna anpassa sin metodik för att minska dödsfallen genom att censurera filmerna och namnen? Varför inte göra denna anpassning, samtidigt de meddelar anhöriga och arbetsgivare i de fall där det finns skäl.

Eller är det egentliga straffet vi vill utmäta att dessa individer fullständigt förstörs? Varför inte vara ärlig med det och strida för en sådan lagstiftning då?

Vill bara försäkra mig om att du har förstått att det inte bara är filmsnutten på 200 sekunder utan även finns ca 14 artiklar kopplade till den videon du kan läsa?
Citera
2024-12-31, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KanelbulleKungen
Vill bara försäkra mig om att du har förstått att det inte bara är filmsnutten på 200 sekunder utan även finns ca 14 artiklar kopplade till den videon du kan läsa?

Jo jag har läst både det som skrivits i ETC och alla inlägg från Aftonbladet som de skrev i anslutning till 200 sekunder.

Jag tycker fortfarande inte Aftonbladet lyckats visa på något annat än att Impulskollen var jävligt oseriösa.

Kan du hänvisa till det absolut mest graverande bevis som finns mot Dumpen genom medias rapporteringar?
Citera
2024-12-31, 02:27
Medlem
Citat:
Det är utmanande att föra meningsfulla diskussioner med individer som enbart uttrycker påståenden utan att vara villiga eller kapabla att utveckla sina resonemang eller tydliggöra sina avsikter. Ofta tycks detta bero på att de saknar substans i sina argument eller hyser en rädsla för att inte kunna stödja sina övertygelser, trots att de framhåller dem med stor övertygelse och ibland aggressivitet.
[...]

Det handlar inte om att skydda gärningsmännen utan om att visa respekt för de oskyldiga och hålla sig inom de etiska ramar som alla medier bör följa. Att ignorera dessa principer skadar inte bara de oskyldiga utan underminerar också samhällets tilltro till rättvisa och ansvarstagande. Ett mer genomtänkt och etiskt förhållningssätt är nödvändigt om vi verkligen vill göra skillnad utan att orsaka ytterligare lidande.

Bravo! (för vad det nu kan vara värt). Inlägget trimmat – det kan ju läsas i sin helhet ovan.
Citera
2024-12-31, 02:54
Medlem
Citat:
Jag håller med dig i allt du skriver. Ska besvara det längre vid tillfälle (när jag sitter vid en dator).

Sara vs Patrik. Jag har också noterat att man ofta och främst attackerat Sara, kommentarer kring hennes tidigare liv och intentioner kring att driva Dumpen. Jag håller med att det känns misogynt och märkligt.

Jag har hittills inte sett något som gör att jag vill betvivla att Sara och Patrik gör de som de gör för att de tror på den bakomliggande goda kraften i deras verksamhet.

Allt snack om ekonomisk utpressning av gäddor i samarbete med Impulskollen och Bodströms uttalanden om kommande stämningar verkar hittills varit stormar i vattenglas. Ingenting av vad 200 sekunder rapporterat om gör att jag är övertygad, snarare tvärtom, deras "reportage" framstår ju mer som propaganda med hur de klippt ihop lösryckta påståenden och hastigt redovisade omständigheter om samröre med ekonomi mellan Impulskollen och Dumpen. Ingenting som jag ser som belagt hittills. Jag ändrar mig när jag ser underlag på det.
[...]

Rättsmaskineriet tyckte i alla fall att de hade underlag för att omedelbart föranstalta om en förundersökning – vilket lär vara ovanligt om de inte har starka skäl. Men vad vet de om lagar och och så'nt... Vi får väl avvakta resultatet.
Citera
2024-12-31, 03:07
Medlem
Citat:
Fan vad du raljerar och har dig. Det blir svårt att veta vad du vill att jag ska bemöta egentligen. Mycket av det du skriver går ju utanför det ursprungliga inlägget jag besvarade dig på.

Nej man kan inte utgå ifrån undersökningar av forum på internet för att bilda sig en uppfattning om vad samhället tycker i en fråga. Det är inte i linje med vetenskapliga metoder för statistika undersökningar.
[...]

Om pedofili är en sjukdom blir det ju problematiskt dock. Om det är så att individen inte fullt ut kan rå för sin sexuella läggning men lär sig hantera och inte agera på impulsen så skulle jag kunna vara vän med den människan. Jag tror inte att dessa människor rätt igenom är onda varelser, även om jag vill göra skillnad mellan de olika gäddorna. Vissa framstår som gubbsjuka kåtbockar med dåligt omdöme, andra som väldigt depraverade pedofiler med både gränslöst beteende och noll insikt i sina sjukdom eller vilja ta ansvar för den.
[...]

Här kan du få upplysningar om, vad som konstituerar diagnosen pedofili:

https://www.psykologiguiden.se/psykologilexikon/?Lookup=pedofili
Citera
2024-12-31, 03:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Svårt att inte hålla med om inlägget du citerade, var bara Karlson05 som hade problem med det. Men låt oss kalla en spade för spade, jag kan absolut inte påstå att jag tillhör den efterfrågade kategorin skribenter, men får känslan av att du iaf försökte, även om det gick fullständigt åt helvete.

Citat:
Jo jag har läst både det som skrivits i ETC och alla inlägg från Aftonbladet som de skrev i anslutning till 200 sekunder.

Jag tycker fortfarande inte Aftonbladet lyckats visa på något annat än att Impulskollen var jävligt oseriösa.

Kan du hänvisa till det absolut mest graverande bevis som finns mot Dumpen genom medias rapporteringar?

Något bevis med avseende på impulskollen har inte heller visats, däremot pågår en förundersökning . Kritiken mot dumpen handlar i första hand om samarbetet med oseriösa impulskollen, som de hyllade på alla sätt och vis och sedan hastigt och lustigt bröt med.
Liknande kritik hade förts fram långt innan 200 sekunder. Om det finns direkta bevis mot dumpen kanske det kommer fram i förundersökningen.
Senast redigerad av Dusapa 2024-12-31 kl. 03:35.
Citera
2024-12-31, 04:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dusapa
Något bevis med avseende på impulskollen har inte heller visats, däremot pågår en förundersökning . Kritiken mot dumpen handlar i första hand om samarbetet med oseriösa impulskollen, som de hyllade på alla sätt och vis och sedan hastigt och lustigt bröt med.
Liknande kritik hade förts fram långt innan 200 sekunder. Om det finns direkta bevis mot dumpen kanske det kommer fram i förundersökningen.

Ja, så länge förundersökning pågår, är det ju "locket på".
Citera
2024-12-31, 05:08
Medlem
Citat:
Så det finns inget mer utarbetat under den tid dom hållit på.

Dumpens uppgift är inte att skriva färdiga förslag utan att opinionsbilda och få politiker att ändra lagstiftningen i den riktning dom önskar
Citera
2024-12-31, 05:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeskB
Ja, så länge förundersökning pågår, är det ju "locket på".

Ja , den gängse proceduren vid alla förundersökningar oavsett brott.
Om anklagelserna är helt grundlösa läggs förundersökningen ned om inte så väcks åtal och prövas i en domstol. Jag förstår inte att detta är ett problem.
Citera
2024-12-31, 07:19
Medlem
Mowglinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddar
Kan någon på riktigt förneka att allt med Dumpen handlar om pengar efter att ha bevittnat uthängningen av gädda #542?

1. Dumpen registrerar ett konto där man uppger att man är myndig.
2. Dumpen inleder en extremt påstridig chatt med #542 där man direkt går ut med att man vill träffa denne för att ha sex.
3. Dumpen skickar bilder på "sig själva" till #542 som visar en tjej som är utvecklad som en 18-19 åring.
4. Dumpen meddelar mitt i samtalet med #542 att "hon" inte längre är myndig utan nu är 14 år.
5. #542 fortsätter kontakten men är tydlig med att han inte vill ha sex med Dumpen.
6. Dumpen får till en träff med #542 och går på som en jävla Rottweiler kring att #542 söker barn för sexuell kontakt och att #542 har ett snett tändningsmönster då han dras till barn.
Dumpen verkar själva ha glömt bort att bilderna dom skickat till #542 visar en mogen 18-åring. Hur får det #542 att visa tecken på att dras till barn?!

Om detta är framtiden för Dumpen så kan dom lika gärna lägga ned per omgående.
Dumpen ska handla om att ta fast pedofiler, dvs. individer som tänder på prepubertala barn. Där har vi de riktigt sjuka jävlarna!

Ja, jag tycker att Dumpen gick långt över gränsen i just den uthängningen. Den borde suttit kvar i deras "frysbox", varför låg den annars där så pass länge för? Gissar att dom själva var osäkra på om den höll måttet för publicering.

Denna uthängning är i samma klass som lärare-gäddan, som inte heller borde ha blivit publicerad i mitt tycke, där Dumpen sa att dom var över 18 men senare ändrade sig, och där läraren mycket tydligt sa att han inte var intresserad av sex längre, PGA att personen påstod sig ha blivit minderårig plötsligt.

Det här är tyvärr långt ifrån första gången, där Dumpen fiskar potentiella offer genom att först låtsas att dom är 18, där dom direkt för in ämnet på sex, och senare ändra sig att dom "råkar" vara minderåriga.
Det är dock sällan som Dumpen väljer att publicera den delen av loggen för sina läsare.
Just den biten av deras fiske sker främst, när Dumpen använder sig av andra plattformar där man måste vara 18 år för att registrera sig.
Då säger dom alltid att dom är 18 år, men vi läsare får som sagt aldrig ta del av vad som skrivs på dessa plattformar där det är 18 års gräns, vilket jag tycker är jävligt fel, eftersom Dumpen påstår att dom är helt "transparenta", och inte har något att dölja.

Att Dumpen skickar bilder som föreställer individer som sen länge har passerat byxmyndighetsåldern är snarare regel än undantag, allt för att locka in översexuella, ofta handikappade män till en första chatt, i tron om att dom chattar med en vuxen.

Om dom istället använt bilder där man tydligt ser att personen är minderårig, då hade det varit en helt annan sak, men eftersom dom nästan jämt använder bilder som kan föreställa en vuxen person, så tycker jag dom gör fel i sitt fiskande.

Sen att dom nästan alltid ligger på gränsen till byxmyndighetsåldern i sitt fiskeri tycker jag också är fel. Varför inte fiska som 10-11 åring eller ännu yngre, så det blir tydligt att det är riktiga pedofiler som dom fångar in?
Låt mig förklara, anledning är faktiskt väldigt enkel, det skulle ge Dumpen långt färre napp, och i slutändan påverka Sara och Patriks ekonomi, för det är vad detta handlar om PENGAR, tro inget annat.

Förövrigt tycker jag Dumpen ska sluta skicka nakenbilder i sitt fiskande, där dom påstår att bilderna föreställer barn. Det om något borde granskas av åklagare och polis.
Senast redigerad av Mowglino 2024-12-31 kl. 07:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in