2024-12-28, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Kollar man historiskt så har du eäunte ens behövt timea marknaden så bra alls eftersom bearmarkets alltid återkommit.
Säljer du på 120k är jag övertygad om att du kommer kunna köpa in dig på 70k inom 2 år.

Ja, tror man stenhårt på det som solid strategi så go for it.

Jag är inte lika övertygad.

Givestvis är det väldigt enkelt att berömma sig själv för hur smart man är om ens predictions faktiskt är korrekt.

Det är när mönstret ändrar sig och den inte är korrekt som det blir problem. Och vid något tillfälle händer oftast detta.

Det är därför alla säger att time in the market beats timing the market.
Citera
2024-12-28, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Lätt sagt, eller hur?
Problemet är bara praktiken där det gäller vara disciplinerad när man ser priset tuffa förbi 150k och 175k.

Och vad händer när du har dina köpordrar på 70k, men dumpen från 195k bara ser ut att nå 130k...?

I fantasin är allt enkelt, i praktiken förlorar 90% av alla traders av en anledning som ignoreras i fantasierna.

...och sen skall du betala 30% skatt på vinsterna på det.

Var en hodler, inte en trader-wannabe.

Om botten är pån70kneööer 90k är jubsvårt att säga, beror på hur högt vi går, men att det kommer bearmarket precis som innan är jag övertygad om.
Skulle va första gången mönstret bryts om det inte hände även denna cykel.
Blir kul att citera ditt inlägg om 2-3 år och visa hur fel du hade
Citera
2024-12-28, 18:28
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Citat:
Lätt sagt, eller hur?
Problemet är bara praktiken där det gäller vara disciplinerad när man ser priset tuffa förbi 150k och 175k.

Och vad händer när du har dina köpordrar på 70k, men dumpen från 195k bara ser ut att nå 130k...?

I fantasin är allt enkelt, i praktiken förlorar 90% av alla traders av en anledning som ignoreras i fantasierna.

Om botten är pån70kneööer 90k är jubsvårt att säga, beror på hur högt vi går, men att det kommer bearmarket precis som innan är jag övertygad om.
Skulle va första gången mönstret bryts om det inte hände även denna cykel.
Blir kul att citera ditt inlägg om 2-3 år och visa hur fel du hade
Jag tror inte du förstod andemeningen i mitt inlägg...inte det minsta.
Citera
2024-12-29, 02:07
Medlem
Tycker senaste dygnet, sedan amerikanska börsen stängde är lite intressant. +1% men förhållandevis jämn rörelse ändå, något vi inte har fått se på ett tag nu.
Citera
2024-12-29, 21:46
Medlem
Välj "I år" under diagrammet och tryck sedan på "Jämför" i ovankanten och välj "XBT".

https://www.nordnet.se/marknaden/indikator/omxspi

Sedan kan du roa dig med att välja "3 år" och "5 år" om du vill.

Man undrar hur länge folk kommer att fortsätta placera i aktier och fonder när man ser skillnaden?

Under 2024 tycks börsen hamna på i storleksordningen +6 procent.

Bitcoin tycks hamna på i storleksordningen +100 procent. I samma storleksordning som året innan, under vilket börsen gick upp med knappt 9 procent. Det är nästan självskadebeteende att under dessa omständigheter fortsätta att stoppa in pengarna på börsen.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-12-29 kl. 21:49.
Citera
2024-12-29, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Välj "I år" under diagrammet och tryck sedan på "Jämför" i ovankanten och välj "XBT".

https://www.nordnet.se/marknaden/indikator/omxspi

Sedan kan du roa dig med att välja "3 år" och "5 år" om du vill.

Man undrar hur länge folk kommer att fortsätta placera i aktier och fonder när man ser skillnaden?

Under 2024 tycks börsen hamna på i storleksordningen +6 procent.

Bitcoin tycks hamna på i storleksordningen +100 procent. I samma storleksordning som året innan, under vilket börsen gick upp med knappt 9 procent. Det är nästan självskadebeteende att under dessa omständigheter fortsätta att stoppa in pengarna på börsen.

Rättelse: Eftersom börsutvecklingen mäts i SEK bör även bitcoin mätas i SEK, och då har bitcoin gått upp i storleksordningen 140 procent på året. Att jämföra med 6 procent!

https://www.coingecko.com/en/coins/bitcoin/sek
Citera
2024-12-29, 23:25
Medlem
DVikings avatar
Låg ett hyfsat stöd på 93k blankt men säljsidan tog över. Ska det nu fortsätta rasa mot 70k?
Citera
2024-12-29, 23:28
Medlem
Citat:
Lätt sagt, eller hur?

Sällan jag håller med dig, men här har du en mycket, mycket stark poäng!

I en uppåtgående marknad är det lätt att se sig själv som ett geni, men att ha bra tajming, på riktigt, och verkligen ha satsat rätt av rätt anledning är betydligt svårare än vad de flesta inser. I efterhand vill man intala sig att man tänkte rätt när man chansade och hade tur.

Att ha haft tur i en uppåtgående marknad ≠ att vara en bra trader.
Citera
2024-12-29, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Rättelse: Eftersom börsutvecklingen mäts i SEK bör även bitcoin mätas i SEK, och då har bitcoin gått upp i storleksordningen 140 procent på året. Att jämföra med 6 procent!

https://www.coingecko.com/en/coins/bitcoin/sek

Absolut så!

Bör dock nämnas att vi som investerar aktier i dollar får räkna uppgången både i valutauppgång (i förhållande SEK) och aktieuppgång i samma typ av jämförelse.
Citera
2024-12-30, 02:23
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Låg ett hyfsat stöd på 93k blankt men säljsidan tog över. Ska det nu fortsätta rasa mot 70k?
Vad menar du? Har inte gått under 93k på länge och det verkar vara stöd just nu.
Citera
2024-12-30, 07:40
Medlem
Leastons avatar
Gjorde något jag inte gjort på länge och öppnade en 4x long här på 93.5k. Stopploss på ca 91k.
Känslan är att 93k håller och vi skall upp mot ny ATH i vår.

Scam wick som tar ut stopploss är vad som kommer påminna mig om varför man inte skall spela ball-Allan med dessa typer av trader?
Senast redigerad av Leaston 2024-12-30 kl. 07:54.
Citera
2024-12-30, 09:41
Medlem
Citat:
Gjorde något jag inte gjort på länge och öppnade en 4x long här på 93.5k. Stopploss på ca 91k.
Känslan är att 93k håller och vi skall upp mot ny ATH i vår.

Scam wick som tar ut stopploss är vad som kommer påminna mig om varför man inte skall spela ball-Allan med dessa typer av trader?

Lycka till!

Hur stor andel av ditt totala kapital är trajden på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in