Flashback bygger pepparkakshus!
2024-12-29, 15:35
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Ja, hon hade väl jobbat där i 3 år? Då förstår jag att man börjar känna sig trygg i jobbet och inte lägger undan lika mycket av lönen för en regnig dag längre. Hade hon jobbat där i 3 månader och köpt på sig ny bil och bostad hade kritik varit på sin plats, men man kan ju inte gå runt på helspänn i 3 år och vara rädd för att förlora jobbet om en vecka.
Kanske inte på helspänn, men man sköter väl ändå sin ekonomi så att man lägger undan en del varje månad. Att maxa sina utgifter till att matcha sina inkomster är ju bara trögtänkt i hushållsekonomi oavsett hur länge man jobbat.
Citera
2024-12-29, 15:46
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FemKiloGuld
Kanske inte på helspänn, men man sköter väl ändå sin ekonomi så att man lägger undan en del varje månad. Att maxa sina utgifter till att matcha sina inkomster är ju bara trögtänkt i hushållsekonomi oavsett hur länge man jobbat.

De här två har förmodligen inget konsekvenstänk alls. De har bott i huset sedan augusti och det ser jävligt stökigt ut, man set att båda är riktiga trash, de har fått bra betalda industrijobb och tror det är på grund av att de är så duktiga. Om de nu är så jävla duktiga, vad hindrar det dessa två från att skaffa sig en utbildning?

Att inte skapa sig en sådan trygghet först innan man köper ett hus som kostar 20 000 kr i månaden, då är man rent av korkad. Vad som helst kan ske och de borde insett att det var en dålig idé. Vad de borde gjort är att bott kvar i en hyresrätt till de verkligen hade sin ekonomi på plats.
Citera
2024-12-29, 15:57
Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
De här två har förmodligen inget konsekvenstänk alls. De har bott i huset sedan augusti och det ser jävligt stökigt ut, man set att båda är riktiga trash, de har fått bra betalda industrijobb och tror det är på grund av att de är så duktiga. Om de nu är så jävla duktiga, vad hindrar det dessa två från att skaffa sig en utbildning?

Att inte skapa sig en sådan trygghet först innan man köper ett hus som kostar 20 000 kr i månaden, då är man rent av korkad. Vad som helst kan ske och de borde insett att det var en dålig idé. Vad de borde gjort är att bott kvar i en hyresrätt till de verkligen hade sin ekonomi på plats.
Jag tror de blev fartblinda. Enligt mäklarbyrån där huset låg ute för annons så är det gångavstånd till Northvolt. Dem, precis som alla andra anställda och investerare, blev lurade. De trodde säkert att de kommer bo där resten av livet.

Sen håller jag med om att de antagligen fått jobb för att fylla ut en plats, inte nödvändigtvis pga deras kompetens. Sedan har de fått fantasilöner i förhållande till deras utbildningsnivå.

Som jag skrev tidigare sä blir detta en viktig lärdom för de båda två att inte ta sådana livsförödande risker.
Citera
2024-12-29, 15:58
Vad är syftet med alla snyftartiklar om personer som jobbat på Northvolt?! Det är väl inte första gången någon blir av med ett jobb och får söka nytt. Händer varje dag.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-lamna-sverige
Citera
2024-12-29, 16:06
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Vad är syftet med alla snyftartiklar om personer som jobbat på Northvolt?! Det är väl inte första gången någon blir av med ett jobb och får söka nytt. Händer varje dag.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-lamna-sverige

Så bara för att något händer ofta är det OK? Vi är inte vana att jobbet tas bort från en dag till en annan (bildligen). Vi är vana vid ett bra och säkert liv. Men om du vill ha ett skitliv så varsågod.
Citera
2024-12-29, 16:09
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Jag tror att de flesta reagerar på hennes undermedvetna (?) nonchalans. Hon kan inte ta ett vanligt knegarjobb för hon måste bekosta deras höga husutgifter. Uppenbarligen är prioriteringar inte hennes starka sida. För det första var det idiotiskt av henne och pojkvännen att köpa en villa för 2,5 miljoner som unga 20 åringar utan att ha med i beräkningarna att hon kan stå utan jobb och för det andra, var de tvungna att köpa ett flådigt hus? Är de tvungna att bo kvar? Ingen utbildning har hon heller så hon verkade inte ha en back-up plan om det skulle skita sig på Northvolt som det gjorde.

Ja, otrolig nonchalans och naivitet. Känner som när jag ser min treåring kuta iväg i maxhastighet med saxen. Noll konsekvenstänk. Otroligt provocerande.

Däremot är jag väldigt fascinerande över den positiva attityden. Långtidsarbetslöshet och tvångsförsäljning med förlust verkar inte ens finnas på kartan
Citera
2024-12-29, 16:13
Medlem
Benji86s avatar
Jag fattar inte ens vad dessa människor har arbetat med på Northvolt, företaget har ju inte ens producerat något, sitter dem bara hela dagarna och skyfflar papper till varandra och tror att dem är speciella snöflingor? Vilket jävla misslyckat projekt, har dem tänkt på riktigt att dem skulle kunna konkurera på en global marknad med dessa nissar som arbetar där.

"Snart kom information om att långt över tusen anställda tvingas gå från bolaget. Majoriteten av dem som sägs upp jobbar på fabriken i Skellefteå.
Nu kommer också företagets verkställande direktör Peter Carlsson att lämna sin post.Samtidigt visar miljörapporter att fabriken i Skellefteå knappt har producerat några batterier alls under de senaste åren."
Citera
2024-12-29, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Så bara för att något händer ofta är det OK? Vi är inte vana att jobbet tas bort från en dag till en annan (bildligen). Vi är vana vid ett bra och säkert liv. Men om du vill ha ett skitliv så varsågod.

Jag är inte så extremt insatt, men det här har väl ändå varit på väg ett tag? Det har ju snackats i minst ett år om företaget. Har man då två goda löner så vore en plan B en god idé…
Citera
2024-12-29, 16:19
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrLECTER
Hur tänker Du där.
Jag anser att har man bara ett jobb går det att lägga undan något oavsett lönens storlek.
Om man har ett jobb och inte får det att räcka till får man ju plocka bort sådant som man
klarar sig utan.

Har du svårt att läsa mellan raderna?
Du förstår inte att det var sarkasm när jag inkluderade citationstecken?

Återigen: suck....
Citera
2024-12-29, 16:19
Medlem
IceEyess avatar
Fullt förståeligt.
Citera
2024-12-29, 16:30
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
Vill folk verkligen betala för att se en tjockis med näsring?

Det bästa de kan göra nu är att sälja huset medan de kan, för när NV väl konkar och gubben också förlorar jobbet så kommer de vara så körda. Huspriserna kommer bokstavligen implodera och de kommer inte ha råd med att betala lånen.

Ja den orten kommer få stort fall i huspriser, de som är arbetslösa kommer ej ha råd att betala av skulderna.

Ung och naiva finns de gått om, säkert sitter de på fler lån som bil och div in köp av elektronik mm mm. Kan inte tänka mig att hon har köpt tv med egna sparade pengar

Har inte banken rådgivare där uppe?
Bortfalls inkomstförsäkring genom banken har de säkert inte 🧐

Har tänkt så långt näsan sträcker
Citera
2024-12-29, 16:32
Medlem
Vad hade hon i lön då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto