2024-12-29, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Absolut. Men när man fått ihop några mille på börsen är det ganska trevligt.

P.S.
Det är lättare än vad man tror.
Ja, det är väldigt lätt att öppna depå och börja spara i aktier. De allra flesta har en förmögenhet i form av aktier och fonder på under en halv miljon, dvs inte flera miljoner och därmed mycket små årliga utdelningar.
Citera
2024-12-29, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Vad är det tragisk med att ha det bra när man kommer upp i åren???

Om man har lidit ekonomisk under sina bästa år för att komma dit så är det mycket tragiskt anser jag.
Citera
2024-12-29, 11:13
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herceg
Ja, det är väldigt lätt att öppna depå och börja spara i aktier. De allra flesta har en förmögenhet i form av aktier och fonder på under en halv miljon, dvs inte flera miljoner och därmed mycket små årliga utdelningar.
Okej, tråkigt för dessa personer. Jag har betydligt mer än så. 🤑
Citera
2024-12-29, 11:14
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Om man har lidit ekonomisk under sina bästa år för att komma dit så är det mycket tragiskt anser jag.
Jag har inte lidit ekonomisk skada av att spara aggressivt som ung. Det handlar om att skita i att konsumera skräp. Jag kunde fortfarande resa och uppleva världen på en stram budget. I slutändan handlar det mer om vilken intelligensnivå man besitter, och lågintelligenta människor kan helt enkelt inte hantera pengar i någon större utsträckning.
Citera
2024-12-29, 11:27
Nix.

Citat:
Du kanske är en day-trader?
Citera
2024-12-29, 11:48
Medlem
vasaduellers avatar
Vad tror ni?
Bra initiativ! Skönt att se en vuxen, ansvarsfull och rationell människa bland alla trådar om motsatsen. Kul att läsa!

Kommer jag greja detta?
Jag känner inte dig så jag vet inte hur duktig du är på att hålla dig till en plan över tid. Men om jag förutsätter att du omsätter din plan och genast hoppar upp i sadeln igen, om du gör enstaka misstag, så är jag säker på att du kommer att lyckas.
När det gäller aktier så kan otur/oskicklighet med 1-2 värdepapper lätt sudda ut överskottet från 10-20 andra, så jag tror du gör rätt som satsar på ett balanserat instrument (om jag förstår dig rätt). 7% avkastning över tid låter dock ganska optimistiskt. Jag tror att du det är bra om du gör dig .entalt förberedd på att det kan ta löngre tid än planerat att nå din första miljon. Men jag är säker på att du kan nå dit till slut.
Jag tror dock att en miljon kan vara i underkant för att nå den situation i övrigt, som du beskriver. Med familj/barn, villa, bil, semester etc. (normalt Svenssonliv) så skulle jag säga att 10 miljoner är minimum för att gå i pension.

Är det något ni själva redan gör eller har gjort?
Jag spar ganska mycket och börjar närma mig en miljon i aktier/sparkonto. Jag började relativt sent med långsiktigt sparande. Jag hade tidigare fokus på att betala av lån, amortera och spara för att köpa bil och annat kontant. Nu har jag större inkomster och mindre onödiga utgifter, så överskottet är större.

Skulle det vara intressant med uppdatering över hur det går?
Varför inte? Återkom gärna en gång per år.
Citera
2024-12-29, 11:55
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonCompliance
Nix.
Okej, du kanske bara är efterbliven då? För jag behöver bara ligga i soffan medan min förmögenhet jobbar på.
Citera
2024-12-29, 12:06
Medlem
bithaxs avatar
Jag har gjort såhär, har 3 konton:
Avanza - ISK med svenska aktier
Nordnet - KF med utländska aktier (mest USA)
SBAB - Sparkonto för handpenning till olika saker

Jag sparar 2000 på Nordnet och 2000 på sparkontot på SBAB varje månad.

Sedan tar jag alla pengar som blivit över när lönen kommer och skjutsar in på det sparkonto där jag tycker att de bäst behövs. Oftast avaza kontot.

Detta har funkat bra och jag är en bra bit förbi miljonen nu.

Vad köper jag?

Mest S&P 500, Nasdaq 100, fastigheter och en och annan ”bra aktie”.

T.ex köpte jag boeing på dippen.
Senast redigerad av bithax 2024-12-29 kl. 12:08.
Citera
2024-12-29, 12:24
Ja, förmodligen är det jag som jobbar på som är en idiot medan du som redan listat ut allt bara behöver ligga i soffan.

Citat:
Okej, du kanske bara är efterbliven då? För jag behöver bara ligga i soffan medan min förmögenhet jobbar på.
Citera
2024-12-29, 12:24
Medlem
Härligt att läsa. Kul att se du är så motiverad

1. Stick to the plan - tråkiga saker som autogiro är din bästa vän
2. Det svåraste är den första miljonen.
3. Lekstuga och högrisk görs med fördel i en egen portfölj

Det tog mig 5 år att spara ihop en miljon och från 1 till 2 tog sedan några veckor. Då trodde jag att jag var skicklig men hade väldigt tur och timing.
Citera
2024-12-29, 12:35
Medlem
Citat:
Jag har inte lidit ekonomisk skada av att spara aggressivt som ung. Det handlar om att skita i att konsumera skräp. Jag kunde fortfarande resa och uppleva världen på en stram budget. I slutändan handlar det mer om vilken intelligensnivå man besitter, och lågintelligenta människor kan helt enkelt inte hantera pengar i någon större utsträckning.
Jag tror att det är tvärtom. Dumma människor är lyckligare då de lättare finner sig i sina livssituationer🤑
Citera
2024-12-29, 13:12
Medlem
Citat:
Långt utlägg och utan ett vettigt syfte annat än att imponera på andra.
Så du tycker det är imponerande att spara 11k i månaden, intressant
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in