2024-12-26, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TjackOhej
Det finns en mall på första sidan, den har jag använt mig av till alla jag skickat till.

Okej, har använt den mallen med och den har funkat hos de flesta men inte hos Lexbase som tvärvägrar.
Citera
2024-12-26, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utblommad
Någon som gjort en adressändring?
Jag gjorde det för två veckor sedan men har inte dykt upp på nytt. Verkar som man är helt raderad från skiten skönt!

Hur har det gått? Är du tillbaka?
Citera
2024-12-26, 18:47
Medlem
pOXEs avatar
Verkar som upplysning.se slutat radera i december?

Hur har det gått för er och upplysning.se har någon lyckats bli raderad från upplysning efter 1 december? Frågar endast er som lyckats bli raderade efter 1 december och skickade IMY anmälan efter 20 november.

Lyckades bli raderad i oktober eller november men kompisen har svårt att bli raderad. IMY anmälan skickades efter 20 november när regeringen kom med nån beslut om att en ändring endast kommer ske 2027, misstänker att upplysning.se tolkar det som att det är fritt fram att strunta i allt vad GDPR heter fram tills 2027.
Senast redigerad av pOXE 2024-12-26 kl. 18:54.
Citera
2024-12-27, 17:55
Medlem
tamerejenfemmasajas avatar
Hur i helvete kan antifa.st ha utgivningsbevis och möjlighet att sprida namn, adress och hela personnummer på deras hemsida? När man har utgivningsbevis får man göra det men varför får just denna vänsterradikala gruppen utgivningsbevis??

De publicerar vad man är dömd för utan betalvägg vilket gör att man får den exakta domen med en enkel googling till skillnad från lexbase/krimfup där informationen är bakom betalvägg. Varför ska "Antifascistisk aktion" (antifa.st) ha möjlighet att förstöra människors liv så här?

Min dom är 2 mån fängelse, dvs villkorlig dom. Nu kommer arbetsgivaren kunna googla mitt namn och jag får svårt att söka jobb. Det blir omöjligt eftersom antifa.st-artiklarna kommer finnas livet ut och inte gallras. Vafan är det här för jävla land vi lever i?
Citera
2024-12-28, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tamerejenfemmasaja
Hur i helvete kan antifa.st ha utgivningsbevis och möjlighet att sprida namn, adress och hela personnummer på deras hemsida? När man har utgivningsbevis får man göra det men varför får just denna vänsterradikala gruppen utgivningsbevis??

De publicerar vad man är dömd för utan betalvägg vilket gör att man får den exakta domen med en enkel googling till skillnad från lexbase/krimfup där informationen är bakom betalvägg. Varför ska "Antifascistisk aktion" (antifa.st) ha möjlighet att förstöra människors liv så här?

Min dom är 2 mån fängelse, dvs villkorlig dom. Nu kommer arbetsgivaren kunna googla mitt namn och jag får svårt att söka jobb. Det blir omöjligt eftersom antifa.st-artiklarna kommer finnas livet ut och inte gallras. Vafan är det här för jävla land vi lever i?

Du kan pröva ta bort länken på Google som kommer upp när man söker på ditt namn via Google radering.
Beskrivning nedan hur du går tillväga.

Citat:
Så här kan du begära borttagning av personuppgifter från Google som en steg-för-steg-guide:

Steg 1: Gå till följande länk: Google Borttagning av personuppgifter > https://support.google.com/legal/ans...56471163876-EU

Steg 2: Klicka på "Create a request."

Steg 3: Välj "Google Search."

Steg 4: Välj "Google Search" igen.

Steg 5: Svara "NO" på frågan: "Does this request relate to content generated by AI within a Google product?"

Steg 6: Välj "Legal Reasons to Report Content."

Steg 7: Välj "Personal data / privacy."

Steg 8: Välj "Right to be forgotten."

Steg 9: Klicka på "Create request."

Steg 10: Fyll i ditt förnamn, efternamn och din kontakt-e-postadress. Under "I am acting on behalf of," välj "Myself."

Steg 11: Under "Identify the personal information you want removed and its location," klistra in URL(s) för de sidor där dina personuppgifter finns. Du hittar dessa genom att söka på ditt eget namn i Google och kopiera länken till sidan där dina uppgifter är publicerade.

Steg 12: I "Reason for removal" skriver du en begäran liknande den här:

Hej, Jag vill begära borttagning av sökresultat från Google som innehåller personuppgifter som har behandlats på ett olagligt sätt. Uppgifterna som publicerades utan mitt samtycke inkluderar mitt fullständiga namn, adress, telefonnummer och de fyra sista siffrorna i mitt personnummer.

Enligt Artikel 17 i GDPR har jag rätt att bli bortglömd och begär att Google tar bort sökresultatet som innehåller mina personuppgifter.

Enligt artikel 6 i GDPR krävs det samtycke från den registrerade personen för behandling av personuppgifter. Eftersom uppgifterna publicerades utan mitt samtycke, bryter detta mot GDPR.

Jag begär därför att Google tar bort sökresultaten som innehåller mina personuppgifter och att detta görs inom en rimlig tidsram enligt Artikel 12(3) i GDPR.

Tack för din uppmärksamhet, och jag ser fram emot att höra från er snart.

Vänliga hälsningar.
Citera
2024-12-28, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViskandeSnigel
Efter ett mail och nåhra veckor så försvann jag från birthday och Mrkoll, fan att dom ska krångla till det så förbannat.

Är du säkert att du försvann från birthday, skrev till dem precis som i mallen, fick inget respons av dem, men såg att mina uppgifter blev bara dölda men kan fortfarande ses om man registrerar. Vilket fattar inte dem gjorde, för att det var tydligt "Ta bort/radera" i mallen och "Icke dölja". Hur läser personer bakom skärmen där...

Fungerade lite extra snabbare när tillskrivit extra i mallen
"Om begäran om radering avslås, kommer ärendet att hänskjutas till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) tillsammans med dokumentation och bevis baserade på era svar/åtgärder."
Senast redigerad av Junga21 2024-12-28 kl. 15:11.
Citera
2024-12-28, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
Biluppgifter.se har gjort om sin hemsida såg jag nu och börjar själv nu visa personuppgifter vid sök på regnummer, dock måste man logga in med bankid.
Innan hade de samarbete med ratsit där man fördes vidare till Ratsit om man ville se mer personuppgifter.
Märkligt att de nu mitt i allt väljer att publicera personuppgifter, med tanke på att det är något de inte tillhandahållit själva tidigare.

https://biluppgifter.se/nyhet/valkom...-biluppgifter/

Så nu alla som innan tog bort sig från biluppgifter genom att ta bort sig från ratsit behöver göra om allt, för att nu biluppgifter har eget databas som innehåller och ger ut information precis som alla andra "sök-tjänster".
Själv var borttagen från ratsit vilken ledde att blev borta från biluppgifter, och nu är jag där i deras egna bas.
Citera
2024-12-28, 19:50
Medlem
tamerejenfemmasajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkitektkompisen
Du kan pröva ta bort länken på Google som kommer upp när man söker på ditt namn via Google radering.
Beskrivning nedan hur du går tillväga.
Har provat, det gick inte. Har man blivit straffad är det ok enligt dem att ge ut namn, adress och personnummer inklusive de fyra sista siffrorna. Jag är helt uthängd.

Sajter hänger ut min dom och hela mitt personnummer med en enkel googlesökning. För ett 2 månaders fängelsestraff som blir villkorlig dom så blir jag uthängd för hela svenska folket med en googlesökning. Att ta mitt liv har aldrig varit närmare. Tack Sverige

Så här skriver google.

"Vi känner inte till några uppgifter eller dokument som styrker att utfallet i de specifika åtalen på de här webbadresserna var till din fördel. Om du befanns skyldig till det här brottet känner vi inte till några uppgifter eller dokument som bekräftar straffets längd och/eller om andra påföljder kopplade till domen har löpt ut."

.
Senast redigerad av tamerejenfemmasaja 2024-12-28 kl. 20:04.
Citera
2024-12-28, 22:20
Medlem
finkelvoltens avatar
Citat:
Har provat, det gick inte. Har man blivit straffad är det ok enligt dem att ge ut namn, adress och personnummer inklusive de fyra sista siffrorna. Jag är helt uthängd.

Sajter hänger ut min dom och hela mitt personnummer med en enkel googlesökning. För ett 2 månaders fängelsestraff som blir villkorlig dom så blir jag uthängd för hela svenska folket med en googlesökning. Att ta mitt liv har aldrig varit närmare. Tack Sverige

Så här skriver google.

"Vi känner inte till några uppgifter eller dokument som styrker att utfallet i de specifika åtalen på de här webbadresserna var till din fördel. Om du befanns skyldig till det här brottet känner vi inte till några uppgifter eller dokument som bekräftar straffets längd och/eller om andra påföljder kopplade till domen har löpt ut."

.

Jag är ingen jurist, men resonemanget framstår som helt ologiskt för mig. Om du begärt borttagning av sökresultat kopplat till dina personuppgifter med hänvisning till GDPR, så bör rimligtvis deras avslag hänvisa till varför detta inte skulle vara ett brott mot GDPR. I alla andra fall i tråden har de, så vitt jag vet, inte nekat någon på denna grund.

Domar omfattas ju av GDPR om de innehåller personuppgifter.

https://gdpr-text.com/read/article-10

Men i svaret till dig börjar de plötsligt argumentera som om detta är en fråga om ifall du är dömd eller friad. Vad är skillnaden mot Lexbase länkar, som de gladeligen tagit bort? Den enda skillnaden är väl att sajten du hamnat på kanske ser mer ut som en journalistisk publikation och så har de dragit någon godtycklig slutsats utifrån det.

Jag hade oavsett inte gett mig om jag hade varit du. Jag hade både läst på om GDPR och försökt sätta mig in i Googles egna riktlinjer och därefter överklagat, eller bara skickat in en ny begäran, vilket som nu är bäst i sammanhanget. Jag hade nog testat att lyfta frågan i Flashbacks juridikforum också.
Citera
2024-12-29, 13:29
Avstängd
Inspirit81s avatar
Citat:

Så här skriver google.

.
har med blivit nekad bli borttagen på en site som endast hänger ut mig med namn födelsetal och stad samt annat smuts då.
Citera
2024-12-29, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pOXE
Verkar som upplysning.se slutat radera i december?

Hur har det gått för er och upplysning.se har någon lyckats bli raderad från upplysning efter 1 december? Frågar endast er som lyckats bli raderade efter 1 december och skickade IMY anmälan efter 20 november.

Lyckades bli raderad i oktober eller november men kompisen har svårt att bli raderad. IMY anmälan skickades efter 20 november när regeringen kom med nån beslut om att en ändring endast kommer ske 2027, misstänker att upplysning.se tolkar det som att det är fritt fram att strunta i allt vad GDPR heter fram tills 2027.

Skickade till upplysning den 14 oktober om att bli borttagen, inget svar. Mailade IMY 2 veckor senare som svarade att upplysning har 4 veckor på sig att radera och att de därmed avslutade mitt ärende. Men ska maila dem igen och säga att nu har det har gått 10 veckor.
Citera
2024-12-29, 19:15
Medlem
Citat:

Så här skriver google.

.

Är du säker att du följt denna mall som jag skickade till punkt och pricka? Genom länken jag också skickade, deras formulär.
Konstigt svar av Google, de borde ju formulerat något annat än det där om du begär borttagning av dina personuppgifter. Typ att vi inte kan ta bort dina personuppgifter då det inte strider mot gdpr.
För du ska ju hävda att du har rätt att bli radering, att du vill att dina personuppgifter ska tas bort från Google. Du behöver inte ens skriva något om ditt brott till Google..
bara hävda att hemsidan behandlar dina personuppgifter utan ditt samtycke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in