Så här kan du begära borttagning av personuppgifter från Google som en steg-för-steg-guide:
Steg 1: Gå till följande länk: Google Borttagning av personuppgifter >
https://support.google.com/legal/ans...56471163876-EU
Steg 2: Klicka på "Create a request."
Steg 3: Välj "Google Search."
Steg 4: Välj "Google Search" igen.
Steg 5: Svara "NO" på frågan: "Does this request relate to content generated by AI within a Google product?"
Steg 6: Välj "Legal Reasons to Report Content."
Steg 7: Välj "Personal data / privacy."
Steg 8: Välj "Right to be forgotten."
Steg 9: Klicka på "Create request."
Steg 10: Fyll i ditt förnamn, efternamn och din kontakt-e-postadress. Under "I am acting on behalf of," välj "Myself."
Steg 11: Under "Identify the personal information you want removed and its location," klistra in URL(s) för de sidor där dina personuppgifter finns. Du hittar dessa genom att söka på ditt eget namn i Google och kopiera länken till sidan där dina uppgifter är publicerade.
Steg 12: I "Reason for removal" skriver du en begäran liknande den här:
Hej, Jag vill begära borttagning av sökresultat från Google som innehåller personuppgifter som har behandlats på ett olagligt sätt. Uppgifterna som publicerades utan mitt samtycke inkluderar mitt fullständiga namn, adress, telefonnummer och de fyra sista siffrorna i mitt personnummer.
Enligt Artikel 17 i GDPR har jag rätt att bli bortglömd och begär att Google tar bort sökresultatet som innehåller mina personuppgifter.
Enligt artikel 6 i GDPR krävs det samtycke från den registrerade personen för behandling av personuppgifter. Eftersom uppgifterna publicerades utan mitt samtycke, bryter detta mot GDPR.
Jag begär därför att Google tar bort sökresultaten som innehåller mina personuppgifter och att detta görs inom en rimlig tidsram enligt Artikel 12(3) i GDPR.
Tack för din uppmärksamhet, och jag ser fram emot att höra från er snart.
Vänliga hälsningar.