2024-12-27, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Men nu utgår du ifrån kvinnans version som det inte finns några bevis för, det går inte att utesluta att hon kan ha lagt till delar som inte alls överensstämmer med det verkliga händelseförloppet?

Det var ju trots allt mannen som var jätteberusad och inte ens kunde gå själv, han somnade även på restaurangen och fick hjälp att komma hem så hur skulle han då kunna ta initiativ till dumheter på fyllan?

Ja du hör själv......

Nej, jag utgår ifrån hur sms-en var formulerade och hur mannen skrev "haha" flera gånger.
Han kändes inte ens särskilt upprörd. Om mannen var så full, hur kunde han då få erektion eller genomföra någon form av sexakt alls? En kvinna kan vara helt däckad under en sexakt, en man kan inte det.
De har båda varit fulla och förmodligen har kommunikationen dem emellan inte varit lysande, men varför gå till domstol över en sån här sak? Både jag och mina väninnor har varit utsatta för sexuella trakasserier (ett par av dem t.om. våldtäkt) men vi har överlevt utan att göra rättssak av det.
Citera
2024-12-27, 08:35
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Kan du vara så snäll och förklara för mej som om jag vore fem år, hur i helvete fick han stånd när han var däckad ( min fru vill veta eftersom jag kan inte få stånd när jag däckar) så våldtäkt tror jag inte ett skit på, men han har vänner som inte tycker om MGM och är det så så ska dessa jävla fittor avrättas helst igår

Jag tycker att du ska tala om för din fru att ni inte ska ha sex när du däckat.
Citera
2024-12-27, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dorinda
Menar du på allvar att en kille inte kan få erektion mot sin vilja och att det alltid betyder att man vill ha sex? Nu var det väl aldrig frågan om han ville eller inte ville utan han var i ett skick där han inte kunde fatta de beslutet. Minns ett fall för länge sedan där en morförälder hävdade att det varit ok att ha sex med sitt 6-åriga barnbarn eftersom hon inte gjort motstånd och även stönat under akten. Det var nog på den tiden när man inte per automatik klassade all typ vad sex med barn som grov våldtäkt. Då kunde de ses som en förmildrande omständighet. Det gör man inte i dag i Sverige utan ansvaret ligger hos den vuxna och i fallet vi diskuterar hos kvinnan. Killen var i ett tillstånd där han inte kan fatta rätt beslut kring vad han vill och inte vill. Uppenbarligen var det så eftersom han dagen efter reagerar som han gör.

Menar du att en kille som är så full att han knappt kan gå ändå kan få erektion och genomföra en sexakt mot sin vilja? Det var ju han som tog fram sitt kön och inledde akten. Och han är 35(?) år gammal, så att göra en jämförelse med ett litet barn är bara absurt.
Citera
2024-12-27, 08:47
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Nej, jag utgår ifrån hur sms-en var formulerade och hur mannen skrev "haha" flera gånger.
Han kändes inte ens särskilt upprörd. Om mannen var så full, hur kunde han då få erektion eller genomföra någon form av sexakt alls? En kvinna kan vara helt däckad under en sexakt, en man kan inte det.
De har båda varit fulla och förmodligen har kommunikationen dem emellan inte varit lysande, men varför gå till domstol över en sån här sak? Både jag och mina väninnor har varit utsatta för sexuella trakasserier (ett par av dem t.om. våldtäkt) men vi har överlevt utan att göra rättssak av det.

Är du lika upprörd när tjejer/kvinnor anmäler i ytterst tveksamma fall? Nedan utdrag ur domskälen i ett fall som slutade med dom för oaktsam våldtäkt med fängelse och skadestånd som påföljd.
I det fallet behövdes det alltså bara att könen rörde vid varandra (när tjejen satt ovanpå), killen har alltså (även enligt MÄ och "vittnen") frågat flera gånger och MÄ har enligt MÄ själv varit pådrivande till viss del men ändå dömdes killen till fängelse eftersom han borde ha förstått att det fanns en risk (trots att MÄ gett samtycke) att hon inte ville då hon var full.

Om det nu aktuella fallet med den 49 årige kvinnan inte leder till dom med fängelse som påföljd vore det en stor rättsskandal då det här fallet är solklart jämfört med flera andra fall som lett till domar.

Citat:
Tingsrätten anmärker i detta sammanhang att det är tillräckligt att - såvitt nu är aktuellt - ett manligt och kvinnligt könsorgan kommit i beröring med varandra för att det ska kunna vara
fråga om ett vaginalt samlag.

Citat:
Den omständigheten att målsäganden var berusad när den dömde
genomförde samlaget talar för att han borde ha insett en risk för att hon inte
deltog frivilligt. Det är dock utrett att den dömde i anslutning till
samlaget frågade målsäganden om det var okej eller liknande. Målsäganden
har uppgett att han kan ha frågat flera gånger vilket även andra hörda i målet
har gett uttryck för. Det kan enligt rätten inte anses helt klarlagt i vilket skede
den dömde försökt förvissa sig om målsäganden vilja. Tingsrätten
anser mot denna bakgrund att det inte kan anses styrkt att den dömde varit likgiltig till att målsäganden inte deltog frivilligt. Däremot måste han ha insett att det förelåg en risk för att målsäganden inte deltog frivilligt då hon på grund av berusning befann sig i en särskilt utsatt situation. Att målsäganden själv kan ha varit pådrivande i viss mån förändrar inte bedömningen. Sammantaget anser därför rätten att den dömde har agerat grovt oaktsamt och ska dömas för oaktsam våldtäkt enligt åklagarens andrahandsyrkande.
Citera
2024-12-27, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dorinda
Men himmel…. 🫣 Han frågar ju vad som hänt. Alla hans ”Haha” kom ju INNAN hon berättar att de har haft sex.

"Undrar du om vi låg?"
"Ja, haha"
Låter inte som en upprörd reaktion enligt mig. Och hela hans beskrivning av hur han "fick shot efter shot" istället för att han själv drack shot efter shot låter som om han helt friskriver sig själv ifrån att ha druckit alkoholen och blivit full - en stackars 35-åring som är helt i händerna på andra tydligen.
Citera
2024-12-27, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Är du lika upprörd när tjejer/kvinnor anmäler i ytterst tveksamma fall? Nedan utdrag ur domskälen i ett fall som slutade med dom för oaktsam våldtäkt med fängelse och skadestånd som påföljd.
I det fallet behövdes det alltså bara att könen rörde vid varandra (när tjejen satt ovanpå), killen har alltså (även enligt MÄ och "vittnen") frågat flera gånger och MÄ har enligt MÄ själv varit pådrivande till viss del men ändå dömdes killen till fängelse eftersom han borde ha förstått att det fanns en risk (trots att MÄ gett samtycke) att hon inte ville då hon var full.

Om det nu aktuella fallet med den 49 årige kvinnan inte leder till dom med fängelse som påföljd vore det en stor rättsskandal då det här fallet är solklart jämfört med flera andra fall som lett till domar.

Ja, jag är precis lika upprörd när kvinnor anmäler sexuella övergrepp om det inte finns skäl till det.
Jag har skrivit i ett annat inlägg att jag och mina väninnor alla har utsatts för saker som med dagens mått mätt lätt skulle ha dömts i domstol, men för x antal år sedan sprang folk inte till rätten för allt och inget utan man såg det som livets läxa istället.
Men jag tycker att det finns en skillnad mellan att vara den som tränger in och att vara den som blir inträngd i - samt en stor skillnad i kroppslig styrka och tyngd hos män och kvinnor, samt det faktum att en man faktiskt måste få erektion medan en kvinna bara kan ligga där utan att ens vara medveten.
Citera
2024-12-27, 08:57
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
"Undrar du om vi låg?"
"Ja, haha"
Låter inte som en upprörd reaktion enligt mig. Och hela hans beskrivning av hur han "fick shot efter shot" istället för att han själv drack shot efter shot låter som om han helt friskriver sig själv ifrån att ha druckit alkoholen och blivit full - en stackars 35-åring som är helt i händerna på andra tydligen.

När en tjej/kvinna varit full spelar det inte någon som helst roll ifall hon blivit full helt på egen hand så det borde det naturligtvis inte göra i det här fallet heller. Det hoppas jag att du håller med om eller tycker du att vi ska ha olika lagar för tjejer/kvinnor killar/män?

Finns flera fall där tjejer skrattar och skojar när de pratar om det som de påstår är våldtäkt men då tolkas det alltid som en chockreaktion eller ett sätt för tjejen att försöka förtränga det jobbiga.

Dessutom skulle jag kunna tänka mig att killen i det här fallet ju ville få reda på om de haft sex eller inte och hade han börjat med att skriva att om vi hade sex så är det ju våldtäkt så tror i alla fall inte jag att kvinnan hade svarat ja på frågan. Vad tror du?

Att han nu tydligen varit så full så han inte minns akten är väl ett tydligt bevis på att som lagen ser ut idag så är det en solklar våldtäkt.
Citera
2024-12-27, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Jodå det är killar som dömts för våldtäkt då dom tjatat sig till s3x

Kul att sitta inne i 2år bara för att man frågade 3ggr och tjejen sen ångrar sig.

Man kan ju även vända på steken, om man nu verkligen behöver vara 100% säker på att hen vill, så måste man ju fråga flera ggr för att vara säker på att hen fortfarande vill, vilket då kan resultera i tjatsex-våldtäkt istället. Lite moment 22 här…
Citera
2024-12-27, 09:04
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ja, jag är precis lika upprörd när kvinnor anmäler sexuella övergrepp om det inte finns skäl till det.
Jag har skrivit i ett annat inlägg att jag och mina väninnor alla har utsatts för saker som med dagens mått mätt lätt skulle ha dömts i domstol, men för x antal år sedan sprang folk inte till rätten för allt och inget utan man såg det som livets läxa istället.
Men jag tycker att det finns en skillnad mellan att vara den som tränger in och att vara den som blir inträngd i - samt en stor skillnad i kroppslig styrka och tyngd hos män och kvinnor, samt det faktum att en man faktiskt måste få erektion medan en kvinna bara kan ligga där utan att ens vara medveten.

Det som du skriver nu tror jag faktiskt många tänker likadant som du och det gör ju att en man alltid är mer misstänkt i en sexuell situation där det uppstår tveksamheter bara för att han är man.
Att det är en man som har penis och att en man är större och starkare gör att han nästan alltid ses som en förövare.
Tycker du verkligen att bara på grund av att naturen gjort som så att det är mannen som har penis och att det är penis som "tränger " in i slidan så är mannen mer skyldig än en kvinna?

Så om en man tränger in i en sovande kvinna är det värre än om en kvinna sätter sig på och rider en sovande man? Menar du verkligen det?
Citera
2024-12-27, 09:07
Medlem
Citat:
När en tjej/kvinna varit full spelar det inte någon som helst roll ifall hon blivit full helt på egen hand så det borde det naturligtvis inte göra i det här fallet heller. Det hoppas jag att du håller med om eller tycker du att vi ska ha olika lagar för tjejer/kvinnor killar/män?

Finns flera fall där tjejer skrattar och skojar när de pratar om det som de påstår är våldtäkt men då tolkas det alltid som en chockreaktion eller ett sätt för tjejen att försöka förtränga det jobbiga.

Dessutom skulle jag kunna tänka mig att killen i det här fallet ju ville få reda på om de haft sex eller inte och hade han börjat med att skriva att om vi hade sex så är det ju våldtäkt så tror i alla fall inte jag att kvinnan hade svarat ja på frågan. Vad tror du?

Att han nu tydligen varit så full så han inte minns akten är väl ett tydligt bevis på att som lagen ser ut idag så är det en solklar våldtäkt.

När man är vuxen har man ett eget ansvar för hur mycket man dricker och är man så gammal som 35 har man varit med länge nog för att veta hur full man blir på en massa shots - alldeles oavsett om man är man eller kvinna. Om en vuxen hetsar en 16-åring till att dricka shots är det en annan sak.
Och en man som är jättefull bör inte kunna genomföra en sexakt mot sin vilja?
Det var dumt av honom att dricka så jäkla mycket och när man gör det kan det hända att man gör dumma saker som man ångrar, sånt har de flesta av oss gjort. Men numera måste man tydligen få ett bevis i domstol på att man blivit "våldtagen" även om man inte ens kommer ihåg det.
Citera
2024-12-27, 09:07
Medlem
Citat:

Det här betyder att vi alla varit i en situation där vi endera blivit våldtagna eller våldtagit någon, enligt lagboken då…

Intressant att vissa tycker att det här är ett solklart fall.
Citera
2024-12-27, 09:08
Medlem
Citat:
Det som du skriver nu tror jag faktiskt många tänker likadant som du och det gör ju att en man alltid är mer misstänkt i en sexuell situation där det uppstår tveksamheter bara för att han är man.
Att det är en man som har penis och att en man är större och starkare gör att han nästan alltid ses som en förövare.
Tycker du verkligen att bara på grund av att naturen gjort som så att det är mannen som har penis och att det är penis som "tränger " in i slidan så är mannen mer skyldig än en kvinna?

Så om en man tränger in i en sovande kvinna är det värre än om en kvinna sätter sig på och rider en sovande man? Menar du verkligen det?

Hur kan en man som är däckad få erektion så att en kvinna kan utnyttja honom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in