2024-12-25, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Tar det stop eller slutar du där för att det gör för ont? Det är inte riktigt samma sak.

Det kan vara en väldigt massa saker tex. atros. Men beställ tid hos primärvården. Det är en typisk fråga som flashback inte kan hjälpa till med. KAnske inte ens en sjukgymnast eller doktor via nätet då det kan bero på mycket.

Det tar stopp även om jag kämpar mot smärtan
Citera
2024-12-25, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Skada, förstås.

En bekant fick en skruvmejsel i armen och har liknande besvär. Ibland låser sig dessutom hans arm i ett visst läge under kanske 10 minuter, sen släpper det plötsligt.

Har du möjligen varit i ett mejselslagsmål med någon lokal pundare på senaste?

Även om det hade varit ett roligare scenario så inga skruvmejslar eller pundare xD
Citera
2024-12-25, 15:51
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nutty-butty
Även om det hade varit ett roligare scenario så inga skruvmejslar eller pundare xD
Det hade du kanske kommit ihåg.

Oavsett så bör du kolla upp det. Kanske kan vara nåt vajsing med några nerver eller liknande.
Citera
2024-12-25, 16:12
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Jag arbetade inom varuhantering inom handel en tid, men nu studerar jag IT, så snarare stillasittande. Jag har inte haft armen uppe en längre period. Jag har historik av muskelruptur av att ha ställt mig upp hastigt för några år sedan, så jag kanske är mer benägen för det?

Sen tenderar jag att dra ut på att söka vård då det fantastiska svenska systemet inte tillåter särskilt många tester så svaret man får är att a en alvedon och sova på saken. Det eller att man ska göra en massa övningar som i regel gör noll.

Vänta inte med att gå till Herr Doktor. Det kan vara så att hen ser att det är något fel som behöver en viss typ av behandling. Det kan också vara så att desto längre du väntar desto sämre framtida utsikter kan den behandlingen ha för att få axeln/armen att bli återställd.
Citera
2024-12-25, 16:21
Medlem
Citat:
Jag har haft något skumt problem med överarmen sedan några månader tillbaka. Jag har ont när jag lyfter armen och lyfter jag den rakt uppåt med rak arm (alltså inte som heilande, utan utåt) så får jag den bara till axelhöjd och sedan tar det stopp, även om jag tar sats. Framåt går det hur bra som helst. Jag är i 40-årsåldern så kan vara ålderstelaterat såklart.

Vad tror ni?
Låter som impingement-syndrom (inklämning), mjukdelar kläms mellan axeln och skulderbladet.
Citera
2024-12-25, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Vänta inte med att gå till Herr Doktor. Det kan vara så att hen ser att det är något fel som behöver en viss typ av behandling. Det kan också vara så att desto längre du väntar desto sämre framtida utsikter kan den behandlingen ha för att få axeln/armen att bli återställd.

Jo jag skrev på 1177 igår, men det lär ta några dagar innan de svarar
Citera
2024-12-25, 16:22
Medlem
Citat:
Jag har haft något skumt problem med överarmen sedan några månader tillbaka. Jag har ont när jag lyfter armen och lyfter jag den rakt uppåt med rak arm (alltså inte som heilande, utan utåt) så får jag den bara till axelhöjd och sedan tar det stopp, även om jag tar sats. Framåt går det hur bra som helst. Jag är i 40-årsåldern så kan vara ålderstelaterat såklart.

Vad tror ni?

Detta kan drabba vem som helst. Du kan få detta i en arm eller båda. Kommer ta ca 1 år innan det blir bra (av sig självt). Läkaren kommer hänvisa dig till en sjukgymnast som inte kommer bota detta men däremot i bästa fall påskynda förloppet.

Detta inträffar max EN gång i livet per arm.
Citera
2024-12-25, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smulgubbe
Låter som impingement-syndrom (inklämning), mjukdelar kläms mellan axeln och skulderbladet.

Det låter exakt som det jag har!
Citera
2024-12-25, 16:26
Medlem
zombie-nations avatar
Frozen shoulder?
Citera
2024-12-25, 16:31
Medlem
Citat:
Det låter exakt som det jag har!
I så fall är det fysioterapi som är effektivast i längden. Man brukar kunna remittera sig själv direkt. Väldigt akuta besvär kan behandlas med NSAID/paracetamol och/eller kortisoninjektioner. Givetvis ska man också kolla igenom sin ergonomi, alltså enformiga rörelser eller dylikt på arbetsplatsen eller annorstädes. Jag hade en kompis som fick ischias av att sitta på sin plånbok, det räckte för honom.
Citera
2024-12-25, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smulgubbe
I så fall är det fysioterapi som är effektivast i längden. Man brukar kunna remittera sig själv direkt. Väldigt akuta besvär kan behandlas med NSAID/paracetamol och/eller kortisoninjektioner. Givetvis ska man också kolla igenom sin ergonomi, alltså enformiga rörelser eller dylikt på arbetsplatsen eller annorstädes. Jag hade en kompis som fick ischias av att sitta på sin plånbok, det räckte för honom.

Oj då kommer jag leva med detta livet ut. Jag kan nästan aldrig hålla mig till sjukgymnastik. Enda träningen jag kan hålla mig till är högintensiv, allt annat så känner jag mig bara som en lunkande idiot.
Citera
2024-12-25, 16:37
Medlem
AkeTheSnakes avatar
Bra sida för självhjälp med övningar mot olika muskel, nervproblem och liknande. Videor på allt.
https://www.diyjointpainrelief.com/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in