2024-12-24, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Funderar kring det här med fingeravtrycken.
Det har ju talats en hel del kring dem här i tråden men är det numer helt klarlagt att dessa foton som KK fick på dem numer inte finns tillgänglig någonstans?
Apropå fingeravtryck.CdC har ju blivit identifierad med hjälp av sina fingeravtryck.Om det varit en någorlunda intelligent människa som varit GM så borde hen ju avlägsnat händerna för att förhindra identifiering.Det var ju inte gjort, så då tycker jag inte att någon läkare skulle vara inblandad i detta. Tänker jag fel?
Hur kan man på annat sätt identifiera en människa när inte huvudet och tänder heller finns kvar? Svara gärna.
Citera
2024-12-24, 11:37
Medlem
Har någon annan åkt fast för mord och användande av kniv/yxa, separerande av kroppsdel/huvud under 80 talet och enbart erkänt vad denne åkte dit på, har kopplats ihop med CdC?
Citera
2024-12-24, 11:44
Medlem
God jul Teet och Thomas. Jag hoppas ni vet att alla vet att ni är helt oskyldiga. Man blir illa berörd hur ni har blivit behandlade.
Citera
2024-12-24, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Apropå fingeravtryck.CdC har ju blivit identifierad med hjälp av sina fingeravtryck.Om det varit en någorlunda intelligent människa som varit GM så borde hen ju avlägsnat händerna för att förhindra identifiering.Det var ju inte gjort, så då tycker jag inte att någon läkare skulle vara inblandad i detta. Tänker jag fel?
Hur kan man på annat sätt identifiera en människa när inte huvudet och tänder heller finns kvar? Svara gärna.

Både Teet och Thomas är betydligt smartare än genomsnitt. Varför en intelligent person tar beslutet att dumpa kroppen i ett buskage är svårt att förstå. Det är ju uppenbart att kroppsdelarna och tillhörande bevisning skulle hittas ganska snabbt.

Hade jag varit mördaren hade jag iallafall bemödat mig med att köra delarna till en bro och kastat i allt (med tyngder) i vattnet.
Citera
2024-12-24, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D.Draper
Både Teet och Thomas är betydligt smartare än genomsnitt. Varför en intelligent person tar beslutet att dumpa kroppen i ett buskage är svårt att förstå. Det är ju uppenbart att kroppsdelarna och tillhörande bevisning skulle hittas ganska snabbt.

Hade jag varit mördaren hade jag iallafall bemödat mig med att köra delarna till en bro och kastat i allt (med tyngder) i vattnet.

Frågar du paranoida personer som Rajs, Olsson och de sk utredarna som jobbade på 80-talet, var båda läkarna så onda att de medvetet valde att retas med polisen. De var alltså patologiska risktagare. En normal förklaring är: de var inte de skyldiga. Att de skulle leka med polisen såhär, är en så fantastisk löjlig tanke, att den inte är ens är värd att prata om egentligen.
Citera
2024-12-24, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Vad intressant att du tar upp Frigells brev! Längre bak i tråden fördes en diskussion kring det, och som du säkert har sett i och med den slarviga maskningen handlar det alltså om Vinof.

Beträffande PM:et står det ju explicit att "(maskat) är skäligen misstänkt för mord/styckning av da Costa och jag hänvisar till bilagda PM." vilket innebär att det bör finnas utförligare information däri.

Dessutom hänvisar Frigell till en "skrift" skickad till Åklagarmyndigheten i Solna, som även den torde behandla Vinof.

Frigells brev är onekligen uppseendeväckande, och den självklara frågan, som du också tar upp, är hur Vinof blev aktuell på nytt. När detta brev skrevs var ju Vinof redan död, men något har alltså fått åtminstone Frigell att titta närmare på honom.

Själv har jag funderat på vem som egentligen skrivit det omnämnda PM:et. En naturlig tolkning är att det är Frigell, men det står inte uttryckligen. Det hade varit oerhört intressant om Frigell hade fått tag på ett polisiärt PM med graverande uppgifter om Vinof.

Ja, jag var ju sen på bollen denna gång, så att Frigells brev redan tröskats runt i tråden är ju oundvikligt.

Men om nu Vinof var skäligen misstänkt så är det lite konstigt att Frigell inte nämner ett ord om det i sin resningsansökan 2010. Där berättar han bara om sina försök att få till stånd en DNA-analys av Gonerkas vävnadsprover. Jag tror för övrigt att det är Gonerka som "skriften till Åklagarmyndigheten i Solna 2009-02-25" handlar om, kanske även om hur tekniken utvecklats för att göra mer träffsäkra analyser, och nu ville Frigell alltså göra samma sak med Vinofs vävnadsprover.

Jag tänkte först att PM:et skulle vara någon form av polisiärt dokument, men skulle verkligen en advokatfirma som företrädde läkarna i resningsärendet få ta del av något sådant under pågående förundersökning? Kan det funnits någon privatspanare på uppdrag av advokatfirman som lyckats ringa in Vinof?

Har någon testat att fråga advokatfirman Lindahl om PM:et? Jag kan testa att skicka en fråga till dem, även om de inte verkar ha någon allmän e-postadress för frågor. Istället behöver jag mejla en specifik anställd. Men på deras hemsida står: "Som advokatbyrå har vi en skyldighet att arkivera handlingar under tio år eller den längre tid som uppdragets natur påkallar." Så det är väl inte säkert att dessa handlingar finns sparade. Även om de finns sparade så har de väl ingen skyldighet att lämna ut dem till en utomstående privatperson som jag. Men om det finns sparat kanske de åtminstone kan beskriva vad PM:et handlade om och vem som författat det. Jag testar att skicka ett mejl. Det lär väl ta ett tag innan jag får återkoppling, nu under julledigheterna.
Citera
2024-12-24, 12:33
Medlem
För en normal människa är det inte lätt att orientera i den sociala undervegetation som BO rörde sig i.
Tom poliser har svårt att förstå hur missbrukare, prostituerade och tungt kriminella personer fungerar.

Gypsy-brevet ger en fingervisning om vilka sorts personer som lever på samhällets botten. De har egna koder, egna språk, egna lagar och egna livsmönster. Oavsett om brevet är relevant eller inte, kan man inte låta bli att fascineras av idiomet, tankesättet och intellektet som "Gypsy" hade. Det är snudd på excentriskt alltihop.

Och att skapa en fungerande kommunikation mellan en utredare och en snubbe som "Gypsy", är faktiskt extremt svårt, för detta är två personer som lever på helt olika planeter och som lever efter olika etnologiska koder. Problemen är inte bara sociala, de är till och med etnologiska.

Två andra exempel är Vinof och Stig, som är/var så präglade av missbruk och kriminalitet, att man blir tvungen att förhålla sig till en parallellvärld - en jävligt otäck skuggvärld - för att fatta hur de tänker och tar beslut. Detta var/är inte människor som överhuvudtaget identifierar sig med samhället och lagen. Att begära att de ska förhålla sig normalt till ett våldsbrott - tex ett styckmord - är för mycket begärt.

För mig har det tagit åratal att förstå vissa saker, som för dessa människor är självklara.
Tex detta att det blev knäpptyst på E-vägen 25, vilket såklart är suspekt.
Men det kan också ha blivit tyst pga en reflex. Oavsett om Vinof & Co hade med C:s död att göra, skulle alla antagligen hålla tyst ......
Citera
2024-12-24, 12:43
Medlem
Jag har alltid tyckt att Rajs teori om en motorsåg var lite överdriven. Är det inte lite overkill att dra igång en motorsåg för att kapa en benpipa och skulle verkligen en motorsåg göra "sågfåror" bredvid stället där benpipan sågades igenom?

Men det finns ett intressant mellanting mellan en handhållen såg (en fogsvans) och en motorsåg med kedja. Den typ av motordriven såg som är mest populär i kriminella kretsar, är nog tigersågen, eller bajonettsågen, som den också kallas.

Jag har lagt märke till att pundare, inbrottstjuvar och liknande personer gillar tigersågen. Den är etremt kraftfull, den har ett kort men effektivt blad och den är inte lika farlig att använda som en motorsåg med kedja. Tigersågen kan utrustas med ett blad som skär i metall, vilket uppskattas av de som stjäl katalysatorer osv.

Utifrån min ringa kunskap om dessa saker, gissar jag att GM använde en tigersåg när han kapade v lårben, och att GM hade svårt att få fäste med det korta bladet. Jag gissar att tigersågen halkade omkring ett par sekunder. Denna teori förutsätter såklart att Rajs hade rätt när han studerade sågfårorna osv.

Man skulle såklart vilja veta varför Rajs pratade om en motordriven såg från början.

Det kan tilläggas att tigersågar används av andra personer som parterar människokroppar. Det är knappast okänt att styckmördare använder tigersågar. Och hade Rajs inte varit skiträdd för polisen och beslutat sig för att bli en kappvändare, skulle han kanske ha pratat specifikt om en tigersåg också.

Detta kanske bara är mina funderingar, men jag gillar Rajs sågteori, och det känns bra att utvinna något vettigt ur Rajs svammel och sammanföra Rajs teori med det jag vet om den undre världen och verktygsanvändandet där......

Jaha vad mer? Finns det några personer i da Costa-debatten som gillar tigarsågar?
Det finns säkert tiotals exempel, men jag har bara namn på två: Stig och en av Vinofs anställda har begått brott med hjälp av tigersågar, men det kan ju vem som helst gissa....

Att hitta tigersågar i missbrukarkretsarna är lika svårt som att hitta moraknivar....
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-12-24 kl. 12:59.
Citera
2024-12-24, 12:49
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Zombie-Host
Det är märkliga ordval med "sorgligt" och "patetiskt" kring något så osäkert som när Catrine da Costa faktiskt avled. Det finns minst två faktorer som gör detta mycket svårare än en "vanlig" människa: hennes kringflackande liv - där ju ingen hade anmält henne som försvunnen ens på en månad - och att hon mycket väl kan ha haft kontakt med ett flertal kunder efter pingsthelgen, men som av naturliga skäl valt att aldrig medverka i polisutredningen.

Den mest sannolika hypotesen är fortfarande att något hände henne runt den 10-11 juni, avsaknaden av trovärdiga vittnesmål efter pingsthelgen pekar på att hon inte längre var i livet.
Citera
2024-12-24, 13:02
Medlem
The-Zombie-Hosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Den mest sannolika hypotesen är fortfarande att något hände henne runt den 10-11 juni, avsaknaden av trovärdiga vittnesmål efter pingsthelgen pekar på att hon inte längre var i livet.

Ja, det är mycket riktigt en hypotes, ja. Och den kan ju stämma, samtidigt som - på grund av det speciella liv Catrine da Costa levde och vilka personer som skulle kunnat intyga att hon levde - så finns det en jättestor osäkerhetsfaktor.

Om vi antar att just du var hennes kund på onsdagen efter pingst och du får sedan höra att hon hittats mördad, skulle du höra av dig till polisen och berätta detta? Jag är inte så övertygad om det med den uppenbara risken för både socialt stigma samt möjligheten att själv bli misstänkt för brottet.
Citera
2024-12-24, 13:32
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag har alltid tyckt att Rajs teori om en motorsåg var lite överdriven. Är det inte lite overkill att dra igång en motorsåg för att kapa en benpipa och skulle verkligen en motorsåg göra "sågfåror" bredvid stället där benpipan sågades igenom?

Men det finns ett intressant mellanting mellan en handhållen såg (en fogsvans) och en motorsåg med kedja. Den typ av motordriven såg som är mest populär i kriminella kretsar, är nog tigersågen, eller bajonettsågen, som den också kallas.

Jag har lagt märke till att pundare, inbrottstjuvar och liknande personer gillar tigersågen. Den är etremt kraftfull, den har ett kort men effektivt blad och den är inte lika farlig att använda som en motorsåg med kedja. Tigersågen kan utrustas med ett blad som skär i metall, vilket uppskattas av de som stjäl katalysatorer osv.

Utifrån min ringa kunskap om dessa saker, gissar jag att GM använde en tigersåg när han kapade v lårben, och att GM hade svårt att få fäste med det korta bladet. Jag gissar att tigersågen halkade omkring ett par sekunder. Denna teori förutsätter såklart att Rajs hade rätt när han studerade sågfårorna osv.

Man skulle såklart vilja veta varför Rajs pratade om en motordriven såg från början.

Du har ju tidigare dissat Rajs utlåtande vid ett flertal tillfällen så varför ens börja spekulera kring motordrivna sågar?

Men vi istället tittar lite närmare på hur den högra knäleden var delad så drog en höftledskirurg vissa slutsatser som pekade i en helt annan riktning?.

(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)
Citera
2024-12-24, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Du har ju tidigare dissat Rajs utlåtande vid ett flertal tillfällen så varför ens börja spekulera kring motordrivna sågar?

Men vi istället tittar lite närmare på hur den högra knäleden var delad så drog en höftledskirurg vissa slutsatser som pekade i en helt annan riktning?.

(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)
Kanske var rajs första analys av styckningen skapligt riktigt? Sedan gjorde en tvärvändning troligen påverkad av yttrefaktorer o snurrade till det rejält,,,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in