2024-12-12, 22:32
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ja. Jag tänker på den enklaste mest självklara lösningen. Avveckla Israel.

En gång i tiden togs ett beslut att en del av landområdet skulle tillfalla judarna. På samma sätt bör det kunna tas ett beslut att landområdet ska återgå till den inhemska befolkningen.

Det är judarna som oundvikligen bär den huvudsakliga skulden till alla bekymmer. Det var deras dröm om "Guds utlovade land" som lade grunden till allt bråk.

Du tänker inte på att det var dubbelsidigt? Alltså att Mellanösterns och Nordafrikas judar flydde till Israel samtidigt som många araber flydde från det brittiska protektoratet Palestina? Antalen var ungefär lika men man hör ändå ingenting om att Arabvärldens fördrivna judar borde få tillbaka mark och egendom.

Gällande stycket ovan så är det nog likabra att låta det vara som det är, för det finns ingen annan lösning. Med detta sagt så borde den israeliska staten i o f s hålla bättre ordning på s k "bosättare" och andra extremister.

Åter till topic: Det finns inget som talar för att det är Israel som ligger bakom, det landet har t o m tagit tillfället i akt att skjuta bort allt som är militärt användbart för den nya regimen. Det är också så att kleptokraten Assad inte utgjorde något hot mot Israel.
Citera
2024-12-17, 06:24
Medlem
Attackerna mot flygbaserna är ganska meningslösa då Assads flygvapen knappt hade några fungerande plan av betydelse. Huvuddelen bestod av Mig-21 av olika varianter och Mig-23 av olika varianter. De använde Mig-21rna huvudsakligen för "dum" bombning av större städer.

Det som var värt att förstöra var vapenfabrikerna med missiltillverkning, depåer med sagda missiler och kanske även en del Alouette helikoptrar som kunde bära pansarvärnsmissiler vilket gav israeliska stridsvagnar en del problem i Libanon under 80-talet.
Citera
2024-12-17, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Attackerna mot flygbaserna är ganska meningslösa då Assads flygvapen knappt hade några fungerande plan av betydelse. Huvuddelen bestod av Mig-21 av olika varianter och Mig-23 av olika varianter. De använde Mig-21rna huvudsakligen för "dum" bombning av större städer.

Det som var värt att förstöra var vapenfabrikerna med missiltillverkning, depåer med sagda missiler och kanske även en del Alouette helikoptrar som kunde bära pansarvärnsmissiler vilket gav israeliska stridsvagnar en del problem i Libanon under 80-talet.
Så du tror ikke IDF vet hva de skal/bør ta ut, men at du har nok informasjon til å si at angrepene var meningsløse?

Når det gjelder flybasene så vil jeg tro radar og luftvern sto høyere på "target list" enn hva fly gjorde. Selv om de kanskje tok noen fly også på samme oppdrag.
Citera
2024-12-17, 08:35
Medlem
Här verkar man träffat rätt i alla fall, kiloton-varning på smäll i Tartus:
https://x.com/no_itsmyturn/status/1868450336396230787
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in