2024-12-03, 16:38
Medlem
Prokloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Att skänka bort allt medan du lever löser inget, eftersom bröstarvingar kan kräva tillbaka tillgångar ifrån den du skänkt bort dem till. Jag vet dock inte exakt hur lång tid som måste ha förflutit mellan gåvan och ditt dödsfall för att de ska kunna göra det, för det föreligger en total förvirring avseende detta... Men i alla fall tio år måste du hålla dig vid liv, efter att du gjort det, om inte dina bröstarvingar ska kunna begära tillbaks beloppet/värdet när du går bort.

Men annars räcker det ju med ett testamente, så jag ser egentligen inte problemet. Om du är stadigvarande bosatt (kolla reglerna!) i ett land som saknar laglottsrätt, och skriver i ditt testamente att någon annan än dina bröstarvingar ska ärva allt utan hänsyn till dina barns/barnsbarns laglottsrätt - så gäller ju det. Case closed.

(Angående PG så skulle man tro det ja, men så är det inte... Han har uppenbarligen varit dement på slutet, och kanadensiskan har haft honom i sin hand...)

Okej, tack för bra info. Ja så bäst dö fattig kanske… sätta sprätt på rubbet sprit , kvinnor och fester
Citera
2024-12-03, 17:26
Moderator
blomvattnares avatar
Barn och familj --> Juridik
/Moderator
Citera
2024-12-03, 18:58
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Tråd med rubriken "Arvsrätt?" infogad.

/Mod
Citera
2024-12-03, 19:59
Medlem
Arvsrätt är bland det snårigaste områdena internationellt och väldigt skiftande. Vissa jurisdiktioner tillåter antingen överlåtaren (via testamente) eller dödsbodelägarna att vilja, vissa jurisdiktioner ser enbart till bosättning, vissa jurisdiktioner skiljer på fast och lös egendom. Speciellt i det sista fallet kan det bli väldigt intressant när dödsboet innehåller fast egendom i en jurisdiktion som kräver att fast egendom skall hanteras i deras domstolar samtidigt som den avlidne var bosatt i en annan jurisdiktion som säger att hela dödsboet skall hanteras i deras domstolar.
Citera
2024-12-15, 09:38
Medlem
Jag läste för längesen om någon som skulle få ett arv och hade kronofogdeskulder. Personen ville behålla pengarna men blev avrådd pga "Trolöshet mot huvudman". Jag kommer att sitta i samma situation och undrar hur mycket jag kan "försnilla" innan jag blir anmäld för TMH. Är det någon här som vet vad som gäller?
Citera
2024-12-22, 08:29
Medlem
Arvsfrågor

Bakgrund: Min farfar gifte om sig. 1995 gick han bort och hans "nya" fru satt i orubbat bo. Farfars pengar var ungefär 100.000 och golddiggerfruns ungefär 850.000. Min far skulle fått 25% och tre andra 25% var. Min far gick bort för några år sen och jag står ju då på tur till hans 25% eftersom pappa var enda barnet.
Nu har golddigern lagt näsan i vädret och efterlämnade ungefär 5.3 miljoner. Nu har en jurist ordnat en preliminär arvskifteshandling där pengar går till höger och vänster för att sluta med att vår del blir 5.3% av typ 2 miljoner, i runda slängar 27.000kr per 25%.
Min fråga är om det verkligen går rätt till? Hon satt i orubbat bo och blandade säkert alla pengar som till slut blev 5.3. Om man räknar på att farfars del i dödsboet vid hans frånfälle var typ 12%, borde inte det ligga till grund för vårt arv? Alltså 12% av 5.3 miljoner? Eller efter alla kostnader, bland annat reserveras 500.000 för framtida skatter.
Tacksam för svar
Citera
2024-12-22, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo65
Bakgrund: Min farfar gifte om sig. 1995 gick han bort och hans "nya" fru satt i orubbat bo. Farfars pengar var ungefär 100.000 och golddiggerfruns ungefär 850.000. Min far skulle fått 25% och tre andra 25% var. Min far gick bort för några år sen och jag står ju då på tur till hans 25% eftersom pappa var enda barnet.
Nu har golddigern lagt näsan i vädret och efterlämnade ungefär 5.3 miljoner. Nu har en jurist ordnat en preliminär arvskifteshandling där pengar går till höger och vänster för att sluta med att vår del blir 5.3% av typ 2 miljoner, i runda slängar 27.000kr per 25%.
Min fråga är om det verkligen går rätt till? Hon satt i orubbat bo och blandade säkert alla pengar som till slut blev 5.3. Om man räknar på att farfars del i dödsboet vid hans frånfälle var typ 12%, borde inte det ligga till grund för vårt arv? Alltså 12% av 5.3 miljoner? Eller efter alla kostnader, bland annat reserveras 500.000 för framtida skatter.
Tacksam för svar

Hänger inte riktigt med. Din farfar hade 100.000? Din far skulle fått 25% men han var samtidigt enda barnet? Varför satt nya frun i orubbat bo om din far var särkullbarn? Var kommer de 5.3 miljonerna ifrån för pengar då?

Det du kan göra är att gå igenom bouppteckningarna bakåt så du ser vad som är gjort och vilka val man gjort.
Citera
2024-12-22, 12:55
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Tacksam för svar

Vilka var de tre andra och hur skulle de kunna få 25 % var?
Citera
2024-12-22, 13:54
Medlem
Citat:
Jag läste för längesen om någon som skulle få ett arv och hade kronofogdeskulder. Personen ville behålla pengarna men blev avrådd pga "Trolöshet mot huvudman". Jag kommer att sitta i samma situation och undrar hur mycket jag kan "försnilla" innan jag blir anmäld för TMH. Är det någon här som vet vad som gäller?

Du har bland ihop olika saker.
En fysisk person som både har tillgångar och skulder när han avlider.
Dödsboet gör en bouppteckning och ska först betala skulderna och sedan fördelas ett eventuellt överskott.
Det är detta som du blandar ihop om man istället för att betala skulderna som den döde förde med sig i döden väljer att fördela tillgångarna till dödsbodelägarna.
Om du får pengar i arv eller testamente så kan du använda pengarna som du vill även om du har fogden efter dig.
Finns viss risk för utmätning av dina tillgångar men inget kriminellt att få arv eller testamente även om man har fogden efter sig.
Citera
2024-12-23, 09:14
Medlem
Sockerskorpan, tempeZZt
Som jag skrev så gifte farfar om sig och farfar hade enligt bouppteckningen ungefär 100.000. Min fars del var/är 25%, 25% delas av mina två barn och golddiggerfruns systerdotter får 50% enligt farfarstestamente, detta alltså av farfars pengar. Farfar och golddiggerfrun fick inga barn och min far är enda barnet. Golddiggerfruns släktingar med systerdotter och systerson i spetsen ärver golddiggerfruns pengar. Enligt arvskifteshandlingen ungefär 1 miljon var. Jag undrar hur och varför det blev så lite till oss andra som ska ärva efter farfar, inte ens penningvärdet utan ungefär samma summa som 1995 när farfar gick bort. Jag är blott en sketen arbetare utan juridiska kunskaper men jag är inte dum. Jag ser 100.000 som farfar lämnar efter sig och ser golddiggerfruns 860.000 och utgår från att hon slog ihop pengarna. 100.000 utgör 11-12% och enligt mig borde 11-12% av golddiggerfruns pengar NU vara vår del. De 5.3 miljoner jag hänvisar till är golddiggerfruns tillgodohavanden vid frånfallet. Alltså golddiggerfruns 860.000 som tillsammans med farfars pengar har ökat i värde på 29år sen farfar gick bort.
Det är därför jag ställer frågan här i förhoppning om att någon av er har mer koll på det juridiska gällande arvsrätt och regler däromkring. 😄
Senast redigerad av Zingo65 2024-12-23 kl. 09:22.
Citera
2024-12-23, 11:08
Medlem
ImStillCutes avatar
Citat:
Sockerskorpan, tempeZZt
Som jag skrev så gifte farfar om sig och farfar hade enligt bouppteckningen ungefär 100.000. Min fars del var/är 25%, 25% delas av mina två barn och golddiggerfruns systerdotter får 50% enligt farfarstestamente, detta alltså av farfars pengar. Farfar och golddiggerfrun fick inga barn och min far är enda barnet. Golddiggerfruns släktingar med systerdotter och systerson i spetsen ärver golddiggerfruns pengar. Enligt arvskifteshandlingen ungefär 1 miljon var. Jag undrar hur och varför det blev så lite till oss andra som ska ärva efter farfar, inte ens penningvärdet utan ungefär samma summa som 1995 när farfar gick bort. Jag är blott en sketen arbetare utan juridiska kunskaper men jag är inte dum. Jag ser 100.000 som farfar lämnar efter sig och ser golddiggerfruns 860.000 och utgår från att hon slog ihop pengarna. 100.000 utgör 11-12% och enligt mig borde 11-12% av golddiggerfruns pengar NU vara vår del. De 5.3 miljoner jag hänvisar till är golddiggerfruns tillgodohavanden vid frånfallet. Alltså golddiggerfruns 860.000 som tillsammans med farfars pengar har ökat i värde på 29år sen farfar gick bort.
Det är därför jag ställer frågan här i förhoppning om att någon av er har mer koll på det juridiska gällande arvsrätt och regler däromkring. 😄

Varifrån kommer att dina barn ärver 25% att dela på? Om du är enda barnet till din far stannar det där om det inte finns ett testamente.
Citera
2024-12-23, 12:19
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Sockerskorpan, tempeZZt
Det är därför jag ställer frågan här i förhoppning om att någon av er har mer koll på det juridiska gällande arvsrätt och regler däromkring.

Om din farfar hade 100 000 så kan han testamentera bort 50 000. Var din far enda barnet så ärver han resterande 50 000. Fortfarande oklart hur din fars del kan vara 25 % då.

Du ärver din far och hans kvarlåtenskap och vad han då gjort med arvet efter sin far har inget med saken att göra. Än mindre några pengar efter "golddiggerfrun" då du på inget sätt ärver henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in