Citat:
Ursprungligen postat av
AllHailBoognish
Jag tycker det vore spännande att se hur musikhistorien hade utvecklats om inte Buddy Holly gick bort så ung i den tragiska flygplansolyckan. Hans catchiga treackordspop, som inspirerade så många av storheterna som komma skulle, hade börjat utvecklas i andra riktningar. Udda ackord smög sig in, och han hade börjat spela in poplåtar över stråkarrangemang flera år innan George Martin och Paul McCartney kom på att man kunde göra detta.
Jag tror att Buddy hade varit en ledande och revolutionär gestalt genom 60- och 70-talet om han hade levt vidare. Han hade potential att rita om det musikaliska landskapet helt. Därför väljer jag honom.
Det vore förstås också intressant att se vad John Lennon hade tyckt om världen idag, men hur tragisk hans död än var så har den gjort honom till en slags fredsikon som säkert har gynnat världen mer än vad han själv hade kunnat göra om han satt på X och skrev pretentiösa vänstertexter som sin son Sean.
Ja, Buddy måste absolut vara med på denna lista. Gone but not forgotten.
The Beatles always acknowledged their debt to Buddy Holly. They recorded his songs and sang many of them live. Paul said: ”John and I started to write because of Buddy Holly.”