Flashback bygger pepparkakshus!
2024-12-05, 17:41
Medlem
Läser man svenska tester av e-C3 så är alla rörande överens om att man måste (bör) lägga till vinterpaket/värmepump för att få dräglig räckvidd på vintern och då kostar den 350 000kr.

Så min fråga till er blir, vilken är den billigaste värmepumpsförsedda nya elbilen man kan köpa i Sverige? Är det e-C3 för 350 000kr eller finns det billigare?
Citera
2024-12-07, 21:19
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Förvisso kostade den pengar och inte ett öre mindre... Däremot brukar ju personer på högerskalan tycka att klimatfrågan bara är hittepå av kommunister och miljöpartister och köpa en ny diesel nästan på pin kiv... Så jag blev lite förvånad.

Det borde väl fungera. Är det inte t ex relativt tätt med laddare utefter autobahn? Du får ursäkta, men det framstår lite som klassikern "folk som inte kör elbil uttalar sig om hur besvärligt det är att köra elbil"...

Jag har inte uppfattat det som att "ockerladdare" skulle vara något slags växande problem inom "elbils-revolutionen".
Jag kan däremot hålla med om att det var trist att se att det behövdes lagstiftning för att införa en så enkel och kundvänlig sak som kortbetalning på laddstolparna. Men annars är det väl generellt så att om marknaden fungerar ungefär som den ska så behövs inte heller åtgärder tas från beslutsfattarnas sida. Det är när det INTE funkar som de vaknar.

Förbättringar behövs göras här och där, ja. Det är dock inte riktigt så att vi måste bygga om allt från grunden som vissa har fått för sig. Särskilt om vi snackar långsam-laddning hemma på natten så är det inte SÅ fantastiskt mycket högre strömmar som går i ledningarna än när huset är vaket s a s.
Man kan däremot tänka sig att det tills slut kommer rekommendationer att det är direkt olämpligt att ladda sin bil sen eftermiddag / tidig kvällstid när folk kommer hem från jobbet och kör igång lampor, spis, TV, tvättmaskin, diskmaskin, dator och kyl och frys får jobba mer i samband med matlagning och element och värmepumpar när ytterdörrar öppnas. Kanske samma på morgnar när huset vaknar.

Tja, nu har de tjänat nå så in i heddevedde mycket stålar på oljan så att den ekonomiska balansen är förskjuten för all (överskådlig) framtid... De har ju också investerat i lite annat ditt och datt (money makes money...) så de klarar sig nog riktigt bra ett tag till. Men naturligtvis är det bara bra om vi slutar gödsla dessa stater med pengar och låter de (pengarna) verka i våra egna länder istället.

Jag tror att det är en vanlig missuppfattning att folk på högerskalan vill ha fossilbränsle. Däremot vill nog folk på högerskalan tvåla till MENA länderna, och bästa sättet att göra detta på är att satsa på el/vätgasdrift.

Marknaden reglerar mycket, men inte allt. Jag är fortfarande av åsikten att man skall ge elbilsägarna en morot om man vill att Europas bilar skall rulla på el. Pengarna för att dela ut dessa morötter har politikerna i de olika EU länderna redan fått med råge.

Slutligen, vissa MENA länder har gjort något bra av sitt kapital, medan andra kommer att bli fattiga. Jag som gillar tjejer har Saudiarabien som mitt lilla hatobjekt. Hoppas det går riktigt illa för Saudiarabien och bara detta i sig är värt att investera i elbil.

Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Ja det är lätt att säga därför att det är lätt att göra. Ponera att du behöver ett laddstopp på en halvtimme så startar du en halvtimme tidigare. Även när jag hade fossilbil la jag på en timme extra restid som strulmarginal.

De flesta motorer i elbilar är av typen 3-fas synkronmotor med permanentmagneter i rotorn. De tappar inte särskilt mycket vridmoment vid höga varvtal och om tillverkaren varit klok i valet av utväxlingsförhållande i reduktionsväxeln så går motorn inte förbi sin vridmomenttopp vid normal motorvägsfart (130 km/h).

Största nackdelen med elbilen är på vintern när kupén behöver värmas. Det går åt el för att göra värme även om man har en värmepump i bilen. I fossilbilen är värmen gratis. På sommaren vill man kyla kupén och där är det ingen skillnad, det går åt el eller bränsle för detta.

Största nackdelen med fossilbilen är att den släpper ut avgaser med koldioxid, väldigt mycket mer än elbilen sett över hela livacykeln samt att Sverige är beroende av oljeimport.

Bilar drar mer i kallt väder bara för det faktum att kall luft har högre densitet och därmed högre vindmotstånd. Vilket är lite skoj, min elbil visar tydligt när jag kör i medvind eller mot.

Min bensinbil drog på sommaren c:a 0,5 l/mil i 0-80 km/h mestadels landsbygd och 0,65 i 120 km/h motorväg. Jag ser ungefär samma skillnad med elbilen.

Som sagt, räkneverket som visar återstående räckvidd är rätt pålitlig och bygger på närmaste historiska körning men anpassar sig äben under färd. Detta fick jag se när jag körde över Hallandsås från Båstad till Förslöv (inte motorvägen). Räckvidden sjönk markant när jag nått toppen men var tillbaka på den normala när jag kom till Förslöv. Samma med förbrukningen, vägen upp till toppen drog den 5 kWh/mil i medelförbrukning men i Förslöv var den totala medelförbrukningen 1,3 kWh/mil. Så jag vågar påstå att åtminstone Hyundai har ordning på sina algoritmer.

Tyvärr men jag köper inte ditt resonemang med att 3 fas elmotor inte tappar så mycket vid höga varvtal, för det gör den.
De har otroligt bra vridmoment vid låga varvtal och med en elbil kan du acca ifrån det mesta vid rödljus. Det är en av anledningarna till varför man gärna använder ellok inom järnvägen, speciellt när det gäller godstransporter.
Men tyvärr du har jättemycket fel om elmotorer och höga varvtal. Detta är inte något elbilshat eller politisk åsikt, utan ren fysik.
https://carup.se/test-bara-fem-elbil...d-over-40-mil/

Jag vet att en elbil drar mer el på vintern när man måste värma upp kupén. Hur mycket vet jag inte utan då får jag skaffa mig en elbil. Antar att det inte är så farligt i Skåne.

Däremot sättet att mäta resterande räckvidd är något man måste jobba med. Det du beskriver är samma algoritmer som man har i bränslebilar. Sorry, men dessa funkar inte i en elbil. Här behövs ett nytt sätt att räkna.
Citera
Igår, 17:14
Medlem
BAB7s avatar
Nya Hyundai Inster nu lanserad i Tyskland.
Pris från 23.900 euro.
Bör bli 300-310.000 kronor i Sverige.

Tekniska data:
Motor: 97 hk
0-100 km/h: 11,7 sekunder
Toppfart: 140 km/h
Batteri : 42 kWh
Räckvidd: 32 mil wltp
AC laddning: 11 kW
CCS snabbladdning: 73 kW

Redan nu, i dec -24 har vi alltså bla nya Hyundai Inster, Citroen e-C3 och Fiat Panda som går ut starkt på marknaden.
2025 blir ett intressant år för nya små prisvärda elbilar.
Citera
Igår, 18:53
Medlem
Kloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Nya Hyundai Inster nu lanserad i Tyskland.
Pris från 23.900 euro.
Bör bli 300-310.000 kronor i Sverige.

Tekniska data:
Motor: 97 hk
0-100 km/h: 11,7 sekunder
Toppfart: 140 km/h
Batteri : 42 kWh
Räckvidd: 32 mil wltp
AC laddning: 11 kW
CCS snabbladdning: 73 kW

Redan nu, i dec -24 har vi alltså bla nya Hyundai Inster, Citroen e-C3 och Fiat Panda som går ut starkt på marknaden.
2025 blir ett intressant år för nya små prisvärda elbilar.

Inster är intressant! Sett på Youtube att den är förvånansvärt rymlig,den kan nog bli som när Hundkojan kom på 60 talet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in