Flashback bygger pepparkakshus!
2024-12-07, 21:07
Medlem
Medvetenommycketxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Kanske har order om att stoppa rysskineserna och borda fartyget om dom försöker segla iväg. Danskarna verkar ha "top notch" på plats.
Kollar man nu på vesselfinder så fasiken va många varv båten kört runt YI PENG 3.

Vad jag förstått så kan dom inte borda fartyget utan tillstånd från kineserna.
Fartyget kan även åka vidare utan att någon kan stoppa det, förutsatt att YI PENG håller sig på internationellt vatten.
Citera
2024-12-07, 21:26
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Kollar man nu på vesselfinder så fasiken va många varv båten kört runt YI PENG 3.

Vad jag förstått så kan dom inte borda fartyget utan tillstånd från kineserna.
Fartyget kan även åka vidare utan att någon kan stoppa det, förutsatt att YI PENG håller sig på internationellt vatten.
Jo, så är det ju. Kina har full jurisdiktion.

Men jag funderar på om utredningen har samlat tillräckligt med bevis om sabotage som skulle kunna hålla i en rättegång utan att man behöver undersöka själva fartyget, hur den rättsliga sitsen ser ut då. Kanske finns där lagar som kan träda ikraft ifall kineserna vägrar samarbeta och fartyget försöker smita iväg. Jag vet inte. Man måste nog vara expert inom det här området för att klara ut det.
Citera
2024-12-07, 21:51
Medlem
Citat:
Jo, så är det ju. Kina har full jurisdiktion.

Men jag funderar på om utredningen har samlat tillräckligt med bevis om sabotage som skulle kunna hålla i en rättegång utan att man behöver undersöka själva fartyget, hur den rättsliga sitsen ser ut då. Kanske finns där lagar som kan träda ikraft ifall kineserna vägrar samarbeta och fartyget försöker smita iväg. Jag vet inte. Man måste nog vara expert inom det här området för att klara ut det.
Hittade en bra artikel från Sjöfartstidningen,
Klistrar in ett stycke från artikeln som förklarar det bra, hela artikeln går att läsa i bifogad länk.

Citat:

På internationellt vatten lyder besättningen under flaggstatens jurisdiktion och om ett brott begås ombord så är det som utgångspunkt flaggstaten som har att beivra det. Även om ett utländskt fartyg befinner sig på svenskt territorialhav när ett brott begås ombord (av en utländsk medborgare) är Sveriges möjligheter att ingripa mycket små och i stort sett begränsade till när fartyget begär assistans från svenska myndigheter eller om brottslingen sedermera befinner sig i Sverige. Det innebär att även om det är brottsligt i fartygets flaggstat att sabotera en undervattenskabel, dvs. dubbel straffbarhet föreligger, så kan Sverige ändå inte beivra brottet om inte den skyldige besättningsmannen först frivilligt sätter sin fot i Sverige, eller om fartyget skulle begära svensk assistans.

https://www.sjofartstidningen.se/blo...ing-yi-peng-3/
Citera
2024-12-07, 22:05
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Klistrar in ett stycke från artikeln som förklarar det bra, hela artikeln går att läsa i bifogad länk.

Citat:

På internationellt vatten lyder besättningen under flaggstatens jurisdiktion och om ett brott begås ombord så är det som utgångspunkt flaggstaten som har att beivra det. Även om ett utländskt fartyg befinner sig på svenskt territorialhav när ett brott begås ombord (av en utländsk medborgare) är Sveriges möjligheter att ingripa mycket små och i stort sett begränsade till när fartyget begär assistans från svenska myndigheter eller om brottslingen sedermera befinner sig i Sverige. Det innebär att även om det är brottsligt i fartygets flaggstat att sabotera en undervattenskabel, dvs. dubbel straffbarhet föreligger, så kan Sverige ändå inte beivra brottet om inte den skyldige besättningsmannen först frivilligt sätter sin fot i Sverige, eller om fartyget skulle begära svensk assistans.

Jo, jag känner till det där. Men danskarna handlade enligt havsrättskonventionen när de förföljde och stoppade skeppet. Frågan är hur den juridiska situationen ser ut om åklagaren kan bevisa att skeppet gjort sig skyldigt till sabotage, eller kanske terrorism, utan att behöva undersöka fatryget.

Ganska meningslöst att ha rätten att förfölja och stoppa ett skepp om det inte inbegriper möjligheten till en rättslig åtgärd.
Senast redigerad av ReedMe 2024-12-07 kl. 23:01.
Citera
2024-12-07, 22:14
Medlem
Citat:
Jo, jag känner till det där. Men danskarna handlade enligt havsrättskonventionen när den förföljde och stoppade skeppet. Frågan är hur den juridiska situationen ser ut om åklagaren kan bevisa att skeppet gjort sig skyldig till sabotage, eller kanske terrorism, utan att behöva undersöka fatryget.

Ganska meningslöst att ha rätten att förfölja och stoppa ett skepp om det inte inbegriper möjligheten till en rättslig åtgärd.
Va det inte just därför någon nämnde att man ville se över och ändra internationella havsrättskonventionen.
Den är ju urgammal och behöver verkligen uppdateras efter hur verkligheten är och ser ut nu.
Citera
2024-12-07, 22:24
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Va det inte just därför någon nämnde att man ville se över och ändra internationella havsrättskonventionen.
Den är ju urgammal och behöver verkligen uppdateras efter hur verkligheten är och ser ut nu.
Jo, det behövs verkligen. Jag spånar mest. När en liten förhoppning om att ha missat nån ynka möjlighet i juridikens snåriga djungel.
Citera
2024-12-08, 10:55
Medlem
Citat:

Citat:

Citat:
Jo, jag känner till det där. Men danskarna handlade enligt havsrättskonventionen när de förföljde och stoppade skeppet. Frågan är hur den juridiska situationen ser ut om åklagaren kan bevisa att skeppet gjort sig skyldigt till sabotage, eller kanske terrorism, utan att behöva undersöka fatryget.

Då tillhör lagstiftningen en svunnen tid från när det inte fanns internetinfrastruktur, elkablar,gasrör, pipelines och annat om ingen kan borda en mistänkt förövare och säkra bevis samt att påbörja utredning på plats. Rederiet har väl inget att vara rädd för om de inte förstört kablarna medvetet så det är väl bara att ta emot kustbevakarna och myndigheter isf. Vad vill Yi Ping 3 dölja?
.
Nu återigen undrar jag igen varför den kinesiska holken fortfarande den 8:e Dec. fortfarande ligger kvar (fullastad enligt en användare här) och den har inga tekniska problem enligt skepparen. Vad väntar båtskrället på? Det är ju tydligen fritt fram att dra därifrån pga den tandlösa lagstiftningen.
Kan det vara nån slags maktgrej som Kina/Ryssland demonstrerar?
Senast redigerad av jonkebonke 2024-12-08 kl. 11:00.
Citera
2024-12-08, 11:05
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Då tillhör lagstiftningen en svunnen tid från när det inte fanns internetinfrastruktur, elkablar,gasrör, pipelines och annat om ingen kan borda en mistänkt förövare och säkra bevis samt att påbörja utredning på plats
.
Nu återigen undrar jag igen varför den kinesiska holken fortfarande den 8:e Dec. fortfarande ligger kvar (fullastad enligt en användare här) och den har inga tekniska problem enligt skepparen. Vad väntar båtskrället på? Det är ju tydligen fritt fram att dra därifrån pga den tandlösa lagstiftningen.
Kan det vara nån slags maktgrej som Kina/Ryssland demonstrerar?
Även om jag tycker att händelsen är oacceptabel är det inte så bara att ha en värld där vilken båt som helst på internationellt vatten när dom helst lagligt kan bli bordad och tvingas till en viss hamn för utredning.

Fö så anser jag fortfarande att inget tyder på medvetet sabotage utan förmodligen (min magkänsla alltså) är skeppet fört av ett gäng klåpare.
Stilleståndet är förvånande dock men det gör inte båten mer misstänkt till sabotage
Senast redigerad av TELAVIV91 2024-12-08 kl. 11:11.
Citera
2024-12-08, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Även om jag tycker att händelsen är oacceptabel är det inte så bara att ha en värld där vilken båt som helst på internationellt vatten när dom helst lagligt kan bli bordad och tvingas till en viss hamn för utredning.

Fö så anser jag fortfarande att inget tyder på medvetet sabotage utan förmodligen (min magkänsla alltså) är skeppet fört av ett gäng klåpare.
Stilleståndet är förvånande dock men det går inte båten mer misstänkt till sabotage
Nä, det är ju helt normalt att klippa inrastruktur för andra länder. Hur skulle det se ut om de drabbade länderna skulle ställa det landet/länderna till som "råkar" paja samhällskritisk infrastruktur lite här och där till svars? En sådan värld kan vi inte ha!

Nä, ingeting tyder på sabotage, det handlar bara om otur. Det är ju lätt hänt att man råkar klippa av två internet kablar under ett dygn samtidigt som AIS:en ballar ur. Kineserna råkade köra sönder ett gasrör mellan Estland och Finland oxå innan. Sicken Osis.

Ja, stillaståendet är förvånande, tror att besättningen passar på att ha semester eller så handlar det om de kinesiska vilotidsreglerna till sjöss. Det är ju underbart härligt att tillbringa sin fritid utanför det exotiska Danmark i 5 graders värme.
Senast redigerad av jonkebonke 2024-12-08 kl. 11:50.
Citera
Igår, 18:22
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Finner det konstigt att Kina inte samarbetar om de inte har något att dölja. Kan det vara något i lasten som de inte vill ska bli officiellt? Frågan är som gjord för konspirationsteorier men förstår inte det kinesiska agerandet.

Sverige borde med EU sätta press på Kina. Köra hit fartyg som klipper viktig infrastruktur utan konsekvenser, vad sänder det för signaler?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in