2024-12-10, 09:26
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Genom att ständigt hitta fel i din mun som gör att du behöver komma tillbaka.
Så var iaf för mig. Fanns alltid något. Lite djupa fickor, litet hål här och där. De drog ut fel visdomstand etc etc.
Bytte till en privat. Jättefin munhälsa. Aldrig haft något att åtgärda under flera år.

Var intressant att se reportaget med dold kamera på Folktandvården för man kände verkligen igen sig hur illa det är.
Dåliga tandläkare finns det överallt, men bra att du har hittat en som du litar på. Att dra ut fel visdomstand låter som ett fall för IVO.

Utan Folktandvården hade det funnit en risk att folk i olika regioner skulle ha svårt att få liknande tillgång till tandvård som övriga landet har. Det är möjligt att de bästa tandläkarna hellre etablerar egna praktiker i attraktiva områden, men man ska inte bortse från att Folktandvården spelar en viktig roll för många. Själv har jag inga varma minnen av min barndoms tandläkarbesök, och de jag gör numera hos en privat tandläkare är rena drömmen i jämförelse. Men jag drar inte hela Folktandvården över en kam för det, det finns dugliga och kapabla människor där också.
Citera
2024-12-10, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Dåliga tandläkare finns det överallt, men bra att du har hittat en som du litar på. Att dra ut fel visdomstand låter som ett fall för IVO.

Utan Folktandvården hade det funnit en risk att folk i olika regioner skulle ha svårt att få liknande tillgång till tandvård som övriga landet har. Det är möjligt att de bästa tandläkarna hellre etablerar egna praktiker i attraktiva områden, men man ska inte bortse från att Folktandvården spelar en viktig roll för många. Själv har jag inga varma minnen av min barndoms tandläkarbesök, och de jag gör numera hos en privat tandläkare är rena drömmen i jämförelse. Men jag drar inte hela Folktandvården över en kam för det, det finns dugliga och kapabla människor där också.

Ja visst är det så. Det är iaf bra för ungdomar när det är gratis men sen blir det annorlunda.
Det är vad jag vet inte dyrare att gå till en privat. Inget som jag märker iaf. En privat är mån om sina kunder medans Folktandvården är som drop in för att byta däck. Snabbt in snabbt ut. Nästa!

Det är ju en bransch där vi som patienter/kund vad man nu kallar det, inte har en susning om vad som händer. De kan lura i oss exakt vad som helst och vi kan bara svälja det och glatt boka in ett återbesök eller betala dyra pengar för alla extra röntgenbilder som behövs.
Citera
2024-12-10, 09:32
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibululan
Nej, men det var en licensierad läkare med flera 100 tusen följare på instagram.
Andra saker han listade var dom vanliga som alkohol, processad mat, stillasittande osv..
Mest förvånad över att han tog munskölj som nr 2.
Så din källa är ett instagraminlägg från en okänd läkare som inte heller angav någon vetenskapliga bakgrund eller vidare kontext? Jag hoppas verkligen att du inte tar alla dina råd, eller din omvärldsinformation, från den typen av ”källor”.
Citera
2024-12-10, 09:41
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ja visst är det så. Det är iaf bra för ungdomar när det är gratis men sen blir det annorlunda.
Det är vad jag vet inte dyrare att gå till en privat. Inget som jag märker iaf. En privat är mån om sina kunder medans Folktandvården är som drop in för att byta däck. Snabbt in snabbt ut. Nästa!

Det är ju en bransch där vi som patienter/kund vad man nu kallar det, inte har en susning om vad som händer. De kan lura i oss exakt vad som helst och vi kan bara svälja det och glatt boka in ett återbesök eller betala dyra pengar för alla extra röntgenbilder som behövs.
Nu är jag inte emot att företagare säljer extratjänster för att tjäna mer pengar, men jag kan hålla med om att många konsumenter är extremt okunniga i sina inköp av tandvårdstjänster - förmodligen på grund av att de har växt upp med att bli kallade till Folktandvården en gång om året och då göra precis som tandläkaren sade.

Men folk måste börja inse att de inte längre kan agera i tandläkarfrågor som om det fortfarande var 70-talet. Vi har ju vant oss vid nya förutsättningar när det gäller tjänster som taxi, apotek, bilprovning, vård i allmänhet mm - varför skulle just tandläkaren fungera exakt som för 50 år sedan? Man kan faktiskt ifrågasätta åtgärder - eller åtminstone fråga varför, och om de verkligen behövs. Man kan jämföra priser på behandlingar mellan olika tandläkare. Precis som vi gör dagligen på en massa områden.

Folk som fortsätter låta sig kallas till samma tandläkare en gång om året och som gör exakt som h*n säger men klagar över kostnaderna, att de körs över i fråga om ingrepp eller beslut och hur de behandlas, har faktiskt god anledning att se över sitt eget agerande. Det finns faktiskt oftast alternativ till den otrevlige tandläkaren.
Citera
2024-12-10, 09:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Så din källa är ett instagraminlägg från en okänd läkare som inte heller angav någon vetenskapliga bakgrund eller vidare kontext? Jag hoppas verkligen att du inte tar alla dina råd, eller din omvärldsinformation, från den typen av ”källor”.

Det är väl ingen som påstått att fluor inte verkar mot karies?
” Current research suggests that indiscriminate use of antibacterial mouthwashes may cause more harm than good regarding heart health”

Googla lite vännen..
Citera
2024-12-10, 09:50
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibululan
Det är väl ingen som påstått att fluor inte verkar mot karies?
” Current research suggests that indiscriminate use of antibacterial mouthwashes may cause more harm than good regarding heart health”

Googla lite vännen..
Nyckelordet är ”indiscriminate use”, och du glömde källan. Läsförståelse… Lille vän…
Citera
2024-12-10, 09:55
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biljardballe
Hade vi behövt all denna munskölj och tandkräm så hade vi inte behövt gå till tandläkare regelbundet. Så enkelt är det.
Det är ju precis tvärtom. Fluorskölj gör att mina tänder blir rena även där tandborsten inte når

Har haft betydligt mindre tandsten och färre hål sen jag började skölja.
Citera
2024-12-10, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Om ni använder tandsköljmedel som tex Flux i vuxen ålder så rekommenderar jag att sluta med det genast. Det förstör era tänder och ni måste gå till tandläkaren till slut. Fluoret förstör tänderna.

Tandvården lurar er för att folk ska komma till tandläkaren oftare och på så sätt tjäna mer pengar.

Det räcker gott att borsta tänderna med tandkräm med fluor i.

Har fungerat i alla tider .

Använd inte nervgiftet flour alls,
Citera
2024-12-10, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Om ni använder tandsköljmedel som tex Flux i vuxen ålder så rekommenderar jag att sluta med det genast. Det förstör era tänder och ni måste gå till tandläkaren till slut. Fluoret förstör tänderna.

Tandvården lurar er för att folk ska komma till tandläkaren oftare och på så sätt tjäna mer pengar.

Det räcker gott att borsta tänderna med tandkräm med fluor i.

Har fungerat i alla tider .

Fluor har inte funnits "i alla tider", så det är fel från början.

Det är ju då märkligt att min tandläkare brukar ta en rejäl dos med fluor (typ 100ggr starkare än flux), och smeta på de småhål jag har I tänderna, istället för att laga dom.

"kör lite extra fluor, så kommer du slippa betala för att laga dom". Brukar han säga.

Jag känner mig inte ett dugg lurad av Folktandvården.
Citera
2024-12-10, 10:14
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Kan de va så att för mycket flour faktiskt skadar mer än e stärker emaljen. Fråga chatbotten. Men flour är väldigt reaktiva och bör inte överanvändas.
Jag tror flour skadar hjärnan och man ska va försiktig att överanvända. Ja dricker inte ramlösa.
Citera
2024-12-10, 10:52
Medlem
BrorGertruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asb3rger1337
Kan de va så att för mycket flour faktiskt skadar mer än e stärker emaljen. Fråga chatbotten. Men flour är väldigt reaktiva och bör inte överanvändas.
Jag tror flour skadar hjärnan och man ska va försiktig att överanvända. Ja dricker inte ramlösa.

Du sväljer inte hoppas jag. Du spottar ut så att det endast lämnar kvar en skyddande hinna i munnen.

Men ja för mycket flour kan skada emaljen, men en korrekt dos stärker tänderna istället. Trendigt att sprida en massa skräck på sociala medier nu också för att kunna sälja på folk sina egna helt ofarliga produkter, gärna en liten kurs eller två om ämnet också!
Citera
2024-12-10, 10:57
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Genom att ständigt hitta fel i din mun som gör att du behöver komma tillbaka.
Så var iaf för mig. Fanns alltid något. Lite djupa fickor, litet hål här och där. De drog ut fel visdomstand etc etc.
Bytte till en privat. Jättefin munhälsa. Aldrig haft något att åtgärda under flera år.

Var intressant att se reportaget med dold kamera på Folktandvården för man kände verkligen igen sig hur illa det är.

https://www.expressen.se/nyheter/800...akarrakningen/

Med tanke på vad du skriver antar jag att du inte är särskilt insatt i hur tandvård fungerar i Sverige. Sen att det inte hittas något som behöver åtgärdas hos din "privata" tandläkare är inte konstigt eftersom du tydligen inte går dit?!

Jag vet inte, men jag har haft många tandläkare genom åren. Katarina gick jag till redan som grabb så hon måste vart näst intill nyutbildad och jag gick till henne fram tills hon gick i pension innan jag var tvungen att byta.
Kan säga att det inte var helt enkelt och ibland blev det bara dumt, typ som när en tandläkare tyckte jag hade mycket tandsten och därför ville boka tid hos sin tandhygienist. Jag ställde mig lite frågande eftersom jag dagen innan hade vart hos just hans hygienist. En annan tandhygienist erbjöd sig att utföra undersökningar och berättade mer än gärna om min visdomstand som sitter så illa att jag kommer få problem med den i framtiden... Hur gammal är jag nu? Tandjävlarna strular inte det minsta och sitter ta mig fan perfekt i hela käften.
Och alla jävlar som satt igång och laga "hål"?!

Nu har jag tack och lov efter rekommendation hittat en bra tandläkare igen. Men jag tackar Gud att folktandvården finns, där kan man (oavsett vad du tror) kan lita på att inga onödiga ingrepp utförs i syfte att tjäna pengar.

Varför det blir dumt när du tänker är för att du tycks inbilla dig att Folktandvåden per automatik är sämre än de 1800 privata aktörer den ska jämföras med. Tror du på allvar att folktandvården hamnar i botten på listan av 1800 aktörer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in