Flashback bygger pepparkakshus!
  • 5
  • 6
Igår, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Någon som mansplainar kan också ha självförtroende och moralisk resning, det är ju inte så att man blir en dålig person för det. Man kan tantsvamla och vara en ok person i övrigt, men tantsvamla i stunden. Skärpning, för tusan (eller tantsvamlar du nu för att statuera exempel?).
Nja. Uttryck som "killgissa" eller "gubbgoogla" är ju i grunden (vardags)feministiska uttryck som syftar till att dra saken ur röven och presentera dem som om man visste något, vilket underförstått alltså anses vara något som killar/gubbar gör regelbundet. Det ingår alltså i uttrycket att man använder kill/gubb- som ett nedsättande epitet. Att killgissa är helt enkelt ett klandervärt "killbeteende", vilket uttrycket understryker.

Jag tycker inte att svamlande generellt är ett "tantbeteende" på samma sätt (det finns andra saker tanter gör, men svammel är inte tant-typiskt). Alltså vänder jag mig mot att man hänger epitetet "tant" på att svamla i största allmänhet.

(not: att mansplaina betyder inte att svamla, som redan har påpekats, så det uttrycket kan vi lämna därhän)
Citera
Igår, 11:16
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SierraBlue
Jag tycker inte att svamlande generellt är ett "tantbeteende" på samma sätt (det finns andra saker tanter gör, men svammel är inte tant-typiskt). Alltså vänder jag mig mot att man hänger epitetet "tant" på att svamla i största allmänhet.

Ok, sannolikt för att du är en själv. Tanter i olika åldrar svamlar i större grad än de uttrycker något sammanhängande, ungefär som du gör nu.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in