Flashback bygger pepparkakshus!
2024-12-05, 14:16
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tbone-girl
Svårt när man får ny läkare varje gång, ett lotteri helt enkelt.

Man har rätt att få ha sin egen fasta läkare på ens vårdcentral.
Ser att många har skrivit precis som du gör här, själv har jag aldrig haft något problem med detta.

Jag träffar min egen läkare vid varje besök.

Citat:
En patient har rätt att få en fast vårdkontakt om hen begär det eller för att skapa trygghet, säkerhet och kontinuitet i vården.

Citat:
I primärvården finns det en möjlighet att välja en fast läkarkontakt.

https://www.socialstyrelsen.se/kunsk...t-vardkontakt/

Citat:
Du ska få möjlighet att välja en fast läkarkontakt på vårdcentralen där du är listad, enligt hälso- och sjukvårdslagen.

Och även;
Citat:
Du har rätt att byta din fasta läkarkontakt om du inte är nöjd.

https://www.1177.se/Stockholm/sa-fun...rd-och-omsorg/
Citera
2024-12-05, 17:41
Medlem
Önskar det gick att köpa på apoteket bara, så jäkla mycket krångel för några kartor smärtstillande.
Citera
2024-12-05, 17:42
Medlem
Det låter otroligt , hc här byter ju läkare hela tiden. Bara hyrläkare som jobbar ett tag sen nya. Bor på mindre ort så det kanske är drf
Citera
2024-12-06, 15:16
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tbone-girl
Önskar det gick att köpa på apoteket bara, så jäkla mycket krångel för några kartor smärtstillande.

Fast det beror ju helt på vilken typ av operation du har gjort också och hur längesedan det var.
Efter vissa operationer får man ju opioider enbart första 2-3 dagarna/första veckan och sedan bör man klara sig på receptfritt.

Vad har läkaren som utförde operationen gett för anledning till att denne inte vill förskriva mer starka smärtstillande?
Hur längesedan är det du opererades?

Edit;
Ser av dina tidigare inlägg i tråden att du var nyopererad den 20/10, vilket ju är mer än en månad sedan.
Senast redigerad av MissDecibella 2024-12-06 kl. 15:20.
Citera
2024-12-06, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Fast det beror ju helt på vilken typ av operation du har gjort också och hur längesedan det var.
Efter vissa operationer får man ju opioider enbart första 2-3 dagarna/första veckan och sedan bör man klara sig på receptfritt.

Vad har läkaren som utförde operationen gett för anledning till att denne inte vill förskriva mer starka smärtstillande?
Hur längesedan är det du opererades?

Edit;
Ser av dina tidigare inlägg i tråden att du var nyopererad den 20/10, vilket ju är mer än en månad sedan.
Hon kanske har en komplicerad op bakom sig! Det vet ju inte du/jag. Tycker inte heller att hon har någon skyldighet att tala om det för oss. Jag står på 10mg oxycodone gl och har gjort en evighet. Men pga orsaker! Obs/vänligt menat.
Citera
2024-12-08, 08:15
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tortelli
Hon kanske har en komplicerad op bakom sig! Det vet ju inte du/jag. Tycker inte heller att hon har någon skyldighet att tala om det för oss. Jag står på 10mg oxycodone gl och har gjort en evighet. Men pga orsaker! Obs/vänligt menat.

Jag förstår hur du menar, och jag menade inget illa med det jag skrev heller, om nu den användaren tog det så.
Utan det var mer information bara, att man inte ska förvänta sig smärtstillande hur lång tid som helst efter en op (har läst tidigare inlägg i denna tråd där folk som genomgått enklare ingrepp tyckts tro det nämligen).

Och sen blev jag såklart nyfiken på varför hon nekas smärtstillande om det nu är så att det faktiskt var ett större ingrepp.
Då borde hon ju få hjälp med det utan några problem tycker man.

Jag står på betydligt högre dos än vad du gör sedan flera år tillbaka, beroende på vilken op jag gör kan den höjas tillfälligt efter ingreppet.
Eller om det är ett mindre ingrepp så brukar jag klara mig på den dos jag redan har.
Detta är ju något jag diskuterar med läkaren innan operation, kommer dosen behöva höjas? Och hur länge i så fall? Plan för ev nedtrappning om det behövs osv osv.
Ofta står det på receptet hur länge jag ska äta dom extra tabletterna annars.

Jag trodde att det var något alla läkare diskuterade med sina patienter innan ett ingrepp?
Eller så har jag bara haft bra läkare kanske.

Och samma här, menar heller inte detta på annat sätt än just trevligt.
Citera
2024-12-08, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Man har rätt att få ha sin egen fasta läkare på ens vårdcentral.
Ser att många har skrivit precis som du gör här, själv har jag aldrig haft något problem med detta.

Jag träffar min egen läkare vid varje besök.

https://www.socialstyrelsen.se/kunsk...t-vardkontakt/

Och även;

https://www.1177.se/Stockholm/sa-fun...rd-och-omsorg/

Rätt och rätt.. På många vårdcentraler är det stor omsättning på läkare. Lycka till att tvinga "din" läkare att träffa dig när han inte jobbar kvar längre.
Citera
2024-12-08, 23:24
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casiopeia2.0
Rätt och rätt.. På många vårdcentraler är det stor omsättning på läkare. Lycka till att tvinga "din" läkare att träffa dig när han inte jobbar kvar längre.

Det har jag varit med om, hade en läkare jag följde med” vid två byte av vc, och senast för drygt ett år sedan fick jag en ny (då min gamla läkare flyttade en bit bort).
Har aldrig träffat någon än den läkaren jag har nu, och då går jag till vc ett par ggr/år.

Kan säkert vara beroende på vad man söker för såklart, men för egen del, så oavsett nageltrång eller annat så bokas jag alltid till samma läkare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in