Hörde något program om "de mest konstiga saker svenska gör" och ett av dom var att diska stekpannan efter varje användning.. jag tillhör denna skara men hur gör ni?
Igår stekte jag ett par skivor rostbiff i olja och smör, idag ska jag steka en bit entrecote med rosmarin o vitlök.
Jag tänker det borde vara OK att steka i gårdages fett i pannan som stått framme i alltså ca 24h
Vad tycker ni?
Hörde något program om "de mest konstiga saker svenska gör" och ett av dom var att diska stekpannan efter varje användning.. jag tillhör denna skara men hur gör ni?
Igår stekte jag ett par skivor rostbiff i olja och smör, idag ska jag steka en bit entrecote med rosmarin o vitlök.
Jag tänker det borde vara OK att steka i gårdages fett i pannan som stått framme i alltså ca 24h
Vad tycker ni?
Jag gör rent mina stekpannor (kolstål eller gjutjärn) med varmt vatten efter varje användning. Det är främst av praktiska orsaker, jag vill inte ha en stekpanna full med fett på spisen, det är mycket trevligare att kunna lägga undan den.
Jag tror inte att fettet i din stekpanna har hunnit härskna på 24 timmar, däremot har det säkert tagit smak av den tidigare matlagningen. Känns spontant lite ofräscht att återanvända stekfett, ser inte heller varför man skulle vilja göra det.
Jag gör rent mina stekpannor (kolstål eller gjutjärn) med varmt vatten efter varje användning. Det är främst av praktiska orsaker, jag vill inte ha en stekpanna full med fett på spisen, det är mycket trevligare att kunna lägga undan den.
Jag tror inte att fettet i din stekpanna har hunnit härskna på 24 timmar, däremot har det säkert tagit smak av den tidigare matlagningen. Känns spontant lite ofräscht att återanvända stekfett, ser inte heller varför man skulle vilja göra det.
Ja, smaken måste man ju tänka på.
Anledningen är nog lite miljö och praktiskt men jag håller med - känns lite ofräscht men tydligen gör utlänningar så..
Kan man koka mjölk i en vattenkokare utan att det tar skada?
Ja, det går men du måste stirra ner i kokaren och ta bort den precis när mjölken är på väg att börja koka. Om du bara lämnar den och väntar på plinget när det är klart så går det åt helvete. Mjölken kokar över och du måste ägna en halvtimme åt att sanera.
70 g. torkad pasta är ganska normalt. Upp till 100 g. är vanligt.
Pastan har blivit bättre de senaste åren, vet dock ej priser för 20-30 år sedan.
Det finns många olika sorter, olika stora förpackningar, bronsvalsad pasta, nya märken på den svenska marknadet,
färskpasta har också blivit bättre rent generellt.
Det som försvunnit iafl där man bor så har dem slutat med tricolore. Barillas.
Går förbi en italiensk butik ibland som har ett kilopris 1000kr/kg Torkad pasta.
Tydligen det topprestaurangerna använder den pastan.. Michelin krogar osv.
Kan man koka mjölk i en vattenkokare utan att det tar skada?
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Ja, det går men du måste stirra ner i kokaren och ta bort den precis när mjölken är på väg att börja koka. Om du bara lämnar den och väntar på plinget när det är klart så går det åt helvete. Mjölken kokar över och du måste ägna en halvtimme åt att sanera.
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Kan kan du väl, men måste vaktas som en hök och lär vara ett helvete att få rent den efteråt.
Det lär absolut vara ett helvete att få rent den efteråt, eftersom en vattenkokare genast går på 100% effekt (typiskt 1,5-2 KILOwatt) på en mycket liten yta. Där bränner mjölkets protein fast som fan. Mjölk ska man inte hetta upp, utan värma.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!