2024-12-06, 19:34
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Var det EU som gick in och hotade med indragna bidrag?

Det blir inga bidrag alls om man inte är med i EU, vilket ju är vad Georgescu (kanske) vill. Så det hotet måste ju vara världens tunnaste.

Men ärligt talat så tror jag inte att EU varit inblandade alls. Det europeiska har varit mycket ljummet, vilket om inte annat synts i den här tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av SleepyJoe
EU värnar om demokratin och värdegrunden.

Vad har det här med EU att göra? Det är ju den rumänska konstitutionsdomstolen som har ogiltigförklat valet.
Citera
2024-12-06, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Vad har det här med EU att göra? Det är ju den rumänska konstitutionsdomstolen som har ogiltigförklat valet.
Du glömde tillägga "den oberoende" rumänska konstitutionsdotolen.
Citera
2024-12-06, 19:38
Avslutad
Så grunden till HD:s beslut om att ogiltigförklara valet är alltså hemlighetsstämplat material bestående av en tiktok-video? 😄

Rumäner är inte nöjda med beslutet om omval.

https://www.facebook.com/100064818903335/posts/pfbid028ZjRwuQfL5j8bzyqbuyhVsu2ZGhxLzHm7egM8zs95LL KSeZp5iN48sqsLXgnGk2ml/?app=fbl
Citera
2024-12-06, 19:39
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepyJoe
Du glömde tillägga "den oberoende" rumänska konstitutionsdotolen.

Är det EUs fel när du har diarré också? Allt ont måste ju komma från Bryssel, för det kan ju inte gärna komma från din egen röv.

Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Så grunden till HD:s beslut om att ogiltigförklara valet är alltså hemlighetsstämplat material bestående av en tiktok-video? 😄

Underrättelserapporten som visar på otillåten valpåverkan är offentliggjord. Och, nej, den baseras inte på en tiktok-video.
Citera
2024-12-06, 19:47
Avslutad
Citat:
Det blir inga bidrag alls om man inte är med i EU, vilket ju är vad Georgescu (kanske) vill. Så det hotet måste ju vara världens tunnaste.

Men ärligt talat så tror jag inte att EU varit inblandade alls. Det europeiska har varit mycket ljummet, vilket om inte annat synts i den här tråden.

Citat:
Är det EUs fel när du har diarré också? Allt ont måste ju komma från Bryssel, för det kan ju inte gärna komma från din egen röv.

Underrättelserapporten som visar på otillåten valpåverkan är offentliggjord. Och, nej, den baseras inte på en tiktok-video.

Jo EU har lagt sig i och jo det handlar om tiktok-video.

https://omni.se/rumanska-aklagare-granskar-misstankar-om-valbrott/a/vg8yK5

Citat:
Åklagare har inlett en förundersökning om ”datarelaterade brott” i samband med ytterhögerkandidaten Calin Georgescus valkampanj, rapporterar Reuters.

EU har i sin tur skickat en förfrågan till Tiktok om uppgifter som gör gällande att Ryssland orkestrerat en påverkanskampanj i videoappen för att främja den Rysslandsvänlige Georgescu, enligt AP. EU har också beordrat Tiktok att spara alla valrelaterade publiceringar i appen som eventuella bevis.

Och knappt någon i Rumänien gillar/accepterar vad som skett idag.

https://www.facebook.com/100064818903335/posts/pfbid0AyQtb6yUJvN7GVN8AHpteWtg3WFnNS2aDQkvjJPeuyHj z9J4kaB2sDm77ijxzrdwl/?app=fbl
Citera
2024-12-06, 19:51
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Jo EU har lagt sig i och jo det handlar om tiktok-video.

https://omni.se/rumanska-aklagare-granskar-misstankar-om-valbrott/a/vg8yK5

Omni? Använder du Bamse som källa också?

Här är en rumänsk sammanfattning av de släppta underrättelsedokumenten:
https://hotnews.ro/iohannis-a-declasificat-documentele-prezentate-in-sedinta-csat-despre-calin-georgescu-sri-a-gasit-79 7-de-conturi-create-in-2016-conservate-si-activate-la-capacitate-maxima-1853640

Och, återigen nej, det handlar inte om en tiktok-video.

Citat:
Och knappt någon i Rumänien gillar/accepterar vad som skett idag.

https://www.facebook.com/100064818903335/posts/pfbid0AyQtb6yUJvN7GVN8AHpteWtg3WFnNS2aDQkvjJPeuyHj z9J4kaB2sDm77ijxzrdwl/?app=fbl

Vad har det med saken att göra? Jag gillar inte heller det som händer. Gör det mig till en good guy?
Citera
2024-12-06, 20:01
Avslutad
Citat:
Omni? Använder du Bamse som källa också?

Här är en rumänsk sammanfattning av de släppta underrättelsedokumenten:
https://hotnews.ro/iohannis-a-declasificat-documentele-prezentate-in-sedinta-csat-despre-calin-georgescu-sri-a-gasit-79 7-de-conturi-create-in-2016-conservate-si-activate-la-capacitate-maxima-1853640

Vad har det med saken att göra? Jag gillar inte heller det som händer. Gör det mig till en good guy?

Duger Reuters?

Citat:
LONDON/BRUSSELS, Dec 5 (Reuters) - The European Union has ordered social media firm TikTok to freeze data linked to the Romanian elections, it said in a statement on Thursday.
EU officials issued a "retention order" under the bloc's wide-sweeping Digital Services Act, which regulates how the world's biggest social media companies operate in Europe.

https://www.reuters.com/world/europe/eu-orders-tiktok-to-freeze-romanian-elections-data-2024-12-05/
Citera
2024-12-06, 20:04
Avslutad
Citat:

Ställde du nyss en fråga om vad Rumänernas åsikt angående Rumänska valet har med valet att göra? Är du efterbliven?
Citera
2024-12-06, 20:13
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Duger Reuters?

Jag syftade mest på att Omnis information är ungefär lika omfattande som en faktaruta i en Bamse-tidning.

Informationen du missar är att EU har skickat informationsbegäran till Tiktok idag, fredag, och igår, torsdag. Den rumänska underrättelsetjänsten publicerade sin valpåverkansrapport i onsdags.

Det är alltså inte så mycket EU som har lagt sig i Rumäniens angelägenheter som Rumänien som har lagt sig i EUs.

Citat:
Ställde du nyss en fråga om vad Rumänernas åsikt angående Rumänska valet har med valet att göra? Är du efterbliven?

Såvitt jag vet har Rumänien, åtminstone i teorin, ett oberoende rättsväsende som inte bryr sig om vad den allmänna opinionen tycker. Det är så rättssystem i rättsstater brukar fungera. Om domstolen upptäcker olaglig valpåverkan så måste valet ogiltigförklaras, även om det rent politiskt är en ärkedum sak att göra. Rättvisan är blind, den är inte nödvändigtvis smart.
Citera
2024-12-06, 20:28
Avslutad
Citat:
Jag syftade mest på att Omnis information är ungefär lika omfattande som en faktaruta i en Bamse-tidning.

Informationen du missar är att EU har skickat informationsbegäran till Tiktok idag, fredag, och igår, torsdag. Den rumänska underrättelsetjänsten publicerade sin valpåverkansrapport i onsdags.

Det är alltså inte så mycket EU som har lagt sig i Rumäniens angelägenheter som Rumänien som har lagt sig i EUs.

Såvitt jag vet har Rumänien, åtminstone i teorin, ett oberoende rättsväsende som inte bryr sig om vad den allmänna opinionen tycker. Det är så rättssystem i rättsstater brukar fungera. Om domstolen upptäcker olaglig valpåverkan så måste valet ogiltigförklaras, även om det rent politiskt är en ärkedum sak att göra. Rättvisan är blind, den är inte nödvändigtvis smart.

Vilken är den konstaterade olagliga valpåverkan och vad har EU med det att göra?
Citera
2024-12-06, 20:45
Medlem
Citat:

Den konstitutionsdomstolen är lika demokratisk som Hitler/Eu/Stalin eller Sydkoreas nuvarande president.
Citera
2024-12-06, 21:08
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Vilken är den konstaterade olagliga valpåverkan och vad har EU med det att göra?

Någon har spenderat miljontals euro på att marknadsföra Georgescu utan att det har redovisats någonstans. Det är tydligen ett brott i Rumänien.

Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Den konstitutionsdomstolen är lika demokratisk som Hitler/Eu/Stalin eller Sydkoreas nuvarande president.

Vi är på samma sida du och jag. Domstolar ska inte vara demokratiska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in