2024-12-06, 13:48
Medlem
Kapten-Booms avatar
Fattar ju självklart att det är en kostnadsfråga för många, men ändå, de flesta ekologiska matprodukterna är ju inte så särskilt mycket dyrare än motsvarande icke-ekologiskt.

Vill man ett helt liv äta mat som består av tillsatser, konserveringsmedel, rester av kemisk skit som används i produktionen osv?

Känns knappast fräscht och hade inte alls känt mig bekväm hälsomässigt. Visst, vissa grejer (typ oxfilé) är sinnessjukt dyrt att köpa eko men "vanliga" matprodukter som frukt, grönsaker, mjölk, smör, grädde, mjöl, havregryn osv är knappast speciellt mycket dyrare att köpa eko och då slippa få i sig tillverkarnas skit på köpet. Är ju max några kronor per produkt man sparar.

Bryr folk sig så himla mycket mer om sin ekonomi än sin hälsa?
Citera
2024-12-06, 13:52
Avstängd
Skitsnack. Ekologiska produkter är ofta inte mer ekologiska eller nyttiga än traditionellt framställda produkter. Ex ägg. Det är lite av kejsarens nya kläder över detta.
Citera
2024-12-06, 13:57
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
Skitsnack. Ekologiska produkter är ofta inte mer ekologiska eller nyttiga än traditionellt framställda produkter. Ex ägg. Det är lite av kejsarens nya kläder över detta.

Exakt!

Var det inte någon reklamfilm för Konsum eller nåt för ett 10 tal år sen som blev anmälda och fällda för att de påstod saker om ekologisk trams?
Citera
2024-12-06, 14:04
Medlem
anarquistens avatar
Kanske för att det visat sig att ekologiska produkter inte alltid är bättre och det därför inte finns nån anledning att betala mer för dem?

Ta det här exemplet med ägg där det visade sig att ekologiska hade 100 ggr högre dioxinhalter än vanliga:
https://www.gp.se/nyheter/sverige/mer-miljogifter-i-ekologiska-agg.3564e132-eb62-5ba1-89d9-ac0a259bd294

Men visst, känner man nån som har höns och som inte matar dom med fiskmjöl, eller lokal, småskalig köttproducent som gullar med sina kalvar 24/7 är det såklart ett bättre val men industriellt framställda eko-produkter känns i övrigt lite tveksamt.

Sen har väl många klimatmuppar slutat handla eko eftersom framställningen påstås ge en högre miljöpåverkan och säljs det pga. detta färre produkter så stiger ju priserna ännu mer.
Citera
2024-12-06, 14:05
Medlem
Djurhållningen kan vara bättre på eko-kött.

men mer eller mindre gifter är det inte. Eko-vin har väl snarare mer gifter?

Så förstår jag inte folks noja inför kemikalier. Svenskar framförallt tror att alla kemikalier är skadliga för kroppen, som om vi kollektivt blivit new age allihopa. Psykos.
Citera
2024-12-06, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anarquisten
Kanske för att det visat sig att ekologiska produkter inte alltid är bättre och det därför inte finns nån anledning att betala mer för dem?

Ta det här exemplet med ägg där det visade sig att ekologiska hade 100 ggr högre dioxinhalter än vanliga:
https://www.gp.se/nyheter/sverige/mer-miljogifter-i-ekologiska-agg.3564e132-eb62-5ba1-89d9-ac0a259bd294

Men visst, känner man nån som har höns och som inte matar dom med fiskmjöl, eller lokal, småskalig köttproducent som gullar med sina kalvar 24/7 är det såklart ett bättre val men industriellt framställda eko-produkter känns i övrigt lite tveksamt.

Sen har väl många klimatmuppar slutat handla eko eftersom framställningen påstås ge en högre miljöpåverkan och säljs det pga. detta färre produkter så stiger ju priserna ännu mer.

Mycket handlar ju om hur köttet och djuren hanteras vid slakten och om det hängs för att möras.

Min lanthandel säljer lokalt kött, ofta för samma pris som ICA Maxi. Men jisses vilken kvalitetsskillnad!!!
Citera
2024-12-06, 14:12
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Jag vill gärna vända på steken och säga att folk som slaviskt köper ekologiskt i tron om att det är sååååå mycket nyttigare är lite dummare i huvudet än oss dödliga som äter mat och njuter .

Livet är för kort för att hålla på att snåla in på livets goda ting . Alkohol,. droger och flottig mat i lagom mängder gör livet lite mer roligt.

Ät , sup och njut.
Citera
2024-12-06, 14:13
Medlem
Håller med, prisskillnaden är inte så stor, handlar det mesta ekologiskt.

T.ex. mikropopcorn där de konventionella har PFAS i påsarna

Men ibland känns det negativt att tro att det är gifter överallt, då känns det mera positivt att tro att "det är nog bra det här".

Men ibland är det tvärt om; PFAS i ekologiska ägg men inte i konventionella:
(FB) Råd & Rön har testat ägg - ekologiska har gifter - dioxiner PCB och PFAS
Citera
2024-12-06, 14:25
Medlem
Onanikrems avatar
Börjar vara så pass gammal att jag skiter i vilket, köper morötter för 7.90kg hellre än 17,90.
Nämnda exemplen på ekologiska vs. icke ekologiska ägg är ett annat exempel.
Visst är det en viss kvalitsskillnad på gårdskött gentemot Icas och Willys, men det förra är så pass mycket dyrare att det går bort.

Vore jag ung med småbarn i dag kanske jag inte skulle mata ungen med norsk odlad lax eller lax från östersjön, men nu är jag en gammal surgubbe och dottern köper sin egen mat själv.
Citera
2024-12-06, 14:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Exakt!

Var det inte någon reklamfilm för Konsum eller nåt för ett 10 tal år sen som blev anmälda och fällda för att de påstod saker om ekologisk trams?
Möjligt. Jag jobbade utomlands vid denna tid och missade detta.
Citera
2024-12-06, 14:28
Medlem
Kapten-Booms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes

Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Exakt!

Citat:
Ursprungligen postat av anarquisten

Citat:
Ursprungligen postat av Overpass
Men ibland är det tvärt om; PFAS i ekologiska ägg men inte i konventionella:
(FB) Råd & Rön har testat ägg - ekologiska har gifter - dioxiner PCB och PFAS

Just eko-ägg är väl det stora undantaget på en produkt som faktiskt är sämre som eko-variant. Men håller med om att mejeriprodukter generellt inte är nån större skillnad som eko.

Bekämpningsmedel inom frukt är värre.
Citera
2024-12-06, 14:31
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Börjar vara så pass gammal att jag skiter i vilket, köper morötter för 7.90kg hellre än 17,90.
Nämnda exemplen på ekologiska vs. icke ekologiska ägg är ett annat exempel.
Visst är det en viss kvalitsskillnad på gårdskött gentemot Icas och Willys, men det förra är så pass mycket dyrare att det går bort.

Vore jag ung med småbarn i dag kanske jag inte skulle mata ungen med norsk odlad lax eller lax från östersjön, men nu är jag en gammal surgubbe och dottern köper sin egen mat själv.

Spot on !!

Min inställning med .. Snart 50 och överlevt all skräpmat som finns.. Vart vego och vegan som bara åt ekologiskt men inte fan vart det bättre för det utan kosta bara massa pengar.

Mer antibiotika till folket !!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in