Flashback bygger pepparkakshus!
  • 8
  • 9
2024-12-04, 09:58
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Det är ju märkligt att någon som ändå ska ha varit såpass förtrogen med friluftsliv var så dåligt förberedd. Förvisso nödsändare, men om skiten träffar fläkten ska man hålla sig vid liv tills hjälpen hinner fram. Men det är klart, det är också många i tråden som underskattar vad som krävs för att rädda någon under tuffa förhållanden därinne. Att det inte bara handlar om att ta sig in och ut med en snöskoter (som inte är "bara") utan dessutom kunna värma någon som är nedkyld, ge vård, ha koll under transporten ut, osv.

Kanske OT i den här tråden, men intressant fenomen med dessa youtubers som gör den här typen av ganska intetsägande filmer. Kan det vara så att de ändå får några få kronor på annonsintäkter så att de kan göra skatteavdrag för sina resor? För jag tänker mig att den som är nyfiken på hur det är att vandra i de svenska fjällen ändå söker och kanske tittar.

Jag har varit ute med ett Jack Wolfskinn Gossamer som också är totalt snödrevosäkert för skojs skull i snöstorm , men jag hade Tennier industries goretexfodral som fodral till säcken så.

Jag anvönde bara tältet ungefär som en håla under en gran då.

Denna snubbe hadde imgen fallback o tror hjälpen kommer som en varm taxi me snuttefilt på en kvart
Citera
2024-12-04, 18:06
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Det är ju märkligt att någon som ändå ska ha varit såpass förtrogen med friluftsliv var så dåligt förberedd. Förvisso nödsändare, men om skiten träffar fläkten ska man hålla sig vid liv tills hjälpen hinner fram. Men det är klart, det är också många i tråden som underskattar vad som krävs för att rädda någon under tuffa förhållanden därinne. Att det inte bara handlar om att ta sig in och ut med en snöskoter (som inte är "bara") utan dessutom kunna värma någon som är nedkyld, ge vård, ha koll under transporten ut, osv.

Kanske OT i den här tråden, men intressant fenomen med dessa youtubers som gör den här typen av ganska intetsägande filmer. Kan det vara så att de ändå får några få kronor på annonsintäkter så att de kan göra skatteavdrag för sina resor? För jag tänker mig att den som är nyfiken på hur det är att vandra i de svenska fjällen ändå söker och kanske tittar.

Citat:
Ursprungligen postat av 448
Jag har varit ute med ett Jack Wolfskinn Gossamer som också är totalt snödrevosäkert för skojs skull i snöstorm , men jag hade Tennier industries goretexfodral som fodral till säcken så.

Denna snubbe hade imgen fallback o tror hjälpen kommer som en varm taxi me snuttefilt på en kvart
Han föräldrar har sagt att han inte var så social och att han älskade lugnet när han fick bara ensam i naturen. Kanske var det hans sätt att trivas med livet, och youtube- filmerna kanske mer var en slags dokumentation än ett försök att tjäna pengar.

Den bitvis proffsiga och bitvis otillräckliga utrustningen är litet förvånande. Men kanske hade han inte mött en riktig snöstorm i Norrland tidigare?
Citera
2024-12-04, 18:08
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Hans pappa Bout de Beul skriver i en kommentar till en youtube-film:

Citat:
rest in peace my dear beautiful son, thank you dear people for your beautiful words and condolences, for the people who mock or laugh at this: Storm stood so strong in strength at such a young age, was so brave until the bitter end, he had an eye for everything that so many people have already forgotten and knew how to cherish this, learn from it what cannot be learned but what is! his endless proud father! Bout

Stackars föräldrar.

https://www.youtube.com/watch?v=rgK44LZHwoQ
Citera
2024-12-05, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Finns en ändlös drös av "frilufts"-kanaler av det stuket. Snubbe som går, gör upp en eld och säger ingenting. Kan även notera att just denne figur vad jag kan höra lägger på en massa vårfågelkvitter på klipp som skall vara i september i den svenska fjällen. Jo tjena...

Nu hade jag inte igång ljudet när jag tittade, men om det går att lägga till ljud i efterhand så hade han ju kunnat välja fränare ljud än fågelkvitter. Vargar som ylar mot månen eller ett rytande lejon. Det är inte så noga om djuren hör hemma i området, det kan nog inte just de här tittarna som följer hans filmer avgöra ändå.
Citera
2024-12-05, 15:31
Medlem
Citat:

Lite kommentarer på ditt inlägg; Förtrogen med friluftslivet var han ju inte när han frös ihjäl. Det ingår väl att ta reda på resmålet och klimatet innan man reser? Åker jag till Bali kanske jag kan lämna skoterskorna hemma och ta badbyxor istället? I Sverige klär vi på småbarnen varma kläder med galonbyxor ovanpå så att de inte blir blöta och kalla. När de blir äldre och kan klä sig själva ska vi tillhandahålla kläder som gör att de fortfarande inte blir blöta och kalla. När de fyllt 18 år så är det eget omdöme och ansvar som gäller. Då får man hoppas att de lärt sig klä sig rätt. Vi bor där vi bor och klär oss därefter. Är man inte svensk och vill hit som turist och vill tälta i månadsskiftet oktober/november måste man åtminstone ta reda på temperaturen. Han hade lika gärna kunnat frysa ihjäl om han tältat utanför Malmö. Skillnaden är att där hade han haft mobiltäckning och fått hjälp i tid.

Jag ser på en nödsändare som jag ser på ett viltstängsel längs med en större väg, en falsk trygghet. Oavsett vad man gör så ska man i första hand se till att klara sig själv i alla lägen och överallt. Det gäller om det är utfärdat busväder i södra Sverige och du fastnar ett halvt dygn eller mer i en bilkö, det gäller i fjällen, det gäller i våra skärgårdar. Överallt och utan undantag.

Inte gick det att köra skoter ini stenskravlet den natten youtubern dog, en snöskoter är precis vad det låter som, den ska gå på snö. Det fanns inte tillräckligt med snö. Jag kan tänka mig att det var max en decimeter snö, inte mer just där mannen befann sig. Inga isar hade lagt så ingen framkomlighet med skoter över isen heller.

Fjällräddningen ska inte behöva åka ut och hämta folk som fryser även om det innebär att de fryser ihjäl. Jag säger ingenting om folk som bryter armar och ben och måste nyttja fjällräddningen, det är ok.
Citera
2024-12-05, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448

Denna snubbe hadde imgen fallback o tror hjälpen kommer som en varm taxi me snuttefilt på en kvart

För min del får folk sova i snödrivor, under granar etc, men tillkalla inte hjälp när det blir kallt. Jag har googlat ditt goretexfodral och ett sådant borde Storm i stormen ha haft. Då hade han klarat sig.
Citera
2024-12-05, 15:48
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LitenSynvilla
Lite kommentarer på ditt inlägg; Förtrogen med friluftslivet var han ju inte när han frös ihjäl. Det ingår väl att ta reda på resmålet och klimatet innan man reser? Åker jag till Bali kanske jag kan lämna skoterskorna hemma och ta badbyxor istället? I Sverige klär vi på småbarnen varma kläder med galonbyxor ovanpå så att de inte blir blöta och kalla. När de blir äldre och kan klä sig själva ska vi tillhandahålla kläder som gör att de fortfarande inte blir blöta och kalla. När de fyllt 18 år så är det eget omdöme och ansvar som gäller. Då får man hoppas att de lärt sig klä sig rätt. Vi bor där vi bor och klär oss därefter. Är man inte svensk och vill hit som turist och vill tälta i månadsskiftet oktober/november måste man åtminstone ta reda på temperaturen. Han hade lika gärna kunnat frysa ihjäl om han tältat utanför Malmö. Skillnaden är att där hade han haft mobiltäckning och fått hjälp i tid.

Jag ser på en nödsändare som jag ser på ett viltstängsel längs med en större väg, en falsk trygghet. Oavsett vad man gör så ska man i första hand se till att klara sig själv i alla lägen och överallt. Det gäller om det är utfärdat busväder i södra Sverige och du fastnar ett halvt dygn eller mer i en bilkö, det gäller i fjällen, det gäller i våra skärgårdar. Överallt och utan undantag.

Inte gick det att köra skoter ini stenskravlet den natten youtubern dog, en snöskoter är precis vad det låter som, den ska gå på snö. Det fanns inte tillräckligt med snö. Jag kan tänka mig att det var max en decimeter snö, inte mer just där mannen befann sig. Inga isar hade lagt så ingen framkomlighet med skoter över isen heller.

Fjällräddningen ska inte behöva åka ut och hämta folk som fryser även om det innebär att de fryser ihjäl. Jag säger ingenting om folk som bryter armar och ben och måste nyttja fjällräddningen, det är ok.

Vi är helt eniga. Bra observation om snöläget, jag trodde det var bättre skoterföre när det hände.
Citera
2024-12-05, 16:39
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LitenSynvilla
För min del får folk sova i snödrivor, under granar etc, men tillkalla inte hjälp när det blir kallt. Jag har googlat ditt goretexfodral och ett sådant borde Storm i stormen ha haft. Då hade han klarat sig.

Denna är bättre som nödpåse o tar mindre plats , med bara kläder på så sover man gott i många minusgrader så en väntan på hjälp blir så mysig så man kanske inte ens vill räddad

Ligger manni sovsäck med en sån blir man svettig i fast -25

https://www.surviveoutdoorslonger.co...e-bivvy-orange
Citera
2024-12-06, 10:55
Medlem
qaaqs avatar
Inget som hittat den där sista filmen inifrån tältet? jag hann se den, men vill se igen.
Nån borde ju sparat klippet nånstans i världen och laddat upp det tänker man.

vad finns det för andra sajter än youtube nuförtiden, Liveleak är ju borta.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in