Flashback bygger pepparkakshus!
2024-12-04, 09:52
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodastigen
Den jag har kikat på är likadan, hostar inte till på startgas ens. Det låter som tändningsrelaterat fel i min värld, men jag har gnista på löst stift. Kanske måste kolla med en sådär man kopplar in emellan tändkabel och tändhatt

Jag var med om ett jättekonstigt tändningsrelaterat problem för ett tag sedan. Moppen gick dåligt, när det framförallt regna eller var fuktigt. Den hoppade fram och till och från kunde motorn dö för någon sekund för att sedan starta igång igen.

Jag var helt inne på att det var mekaniskt eller bränslerelaterat. Så bytte massa olka grejer fast inget hjälpte. Så köpte jag en ny tändspole med ny tändkabel och tändhatt. Dock så verkar det som att just tändspolen måste vara anpassad för EFI annars kommer det inte gå. Fast jag bytte kabel och tändhatt och satte på den gamla spolen. Sedan dess har den gått som en klocka efter det.
Citera
2024-12-06, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Jag var med om ett jättekonstigt tändningsrelaterat problem för ett tag sedan. Moppen gick dåligt, när det framförallt regna eller var fuktigt. Den hoppade fram och till och från kunde motorn dö för någon sekund för att sedan starta igång igen.

Jag var helt inne på att det var mekaniskt eller bränslerelaterat. Så bytte massa olka grejer fast inget hjälpte. Så köpte jag en ny tändspole med ny tändkabel och tändhatt. Dock så verkar det som att just tändspolen måste vara anpassad för EFI annars kommer det inte gå. Fast jag bytte kabel och tändhatt och satte på den gamla spolen. Sedan dess har den gått som en klocka efter det.

Schysst att du fick ordning på den! Jag har också hört och läst att tändspole och tändhatt är känsliga. Vet ej om det diffar mellan EFI och förgasare men på de vanliga nätbutikerna verkar det vara samma. Det behöver ju förstås inte betyda att det är rätt... i mitt fall tog jag spole, kabel och hatt från en likadan moped, också den med EFI, och den trasiga.mopeden startade inte medans den hela fungerade både före och efter bytet så jag får leta vidare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in