2024-10-31, 01:33
Medlem
RektornSlickars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Har du fup kvar och kan lägga upp den igen så att alla pedofiler i tråden som försvarar GM får läsa den.

https://gofile.io/d/rLzX5N
Citera
2024-10-31, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellen14
Hehe nu ser jag ” strategin” den lyser igenom i tråden. Då slutar jag kommentera och överlämnar det till ”er” skönt att se att GM tagit sitt straff och gått vidare till skillnad från andra… bara detta visar hur skumt detta fall är…

Bra!
Strategin är att via de fakta som finns tillgängligt diskutera ett rättsfall.

Men du verkar använda samma retorik som en amerikansk presidentkandidat.
Tittar man på ditt senaste svar till exempel till "TeamSnickan" så är det först till hälften fyllt av rena lögner, och andra hälften är ett försök att förminska och löjliggöra den man dialogiserar med.

Men ska du ta dig någonstans rent juridisk så är det inte rätt väg att gå, det är min uppfattning, då är det bättre att analysera allt material som finns, och bygga sina teser kring det.
Men det kräver att man hänvisar till korrekt information - så börja där så blir det en bra dialog.
Citera
2024-10-31, 13:57
Avstängd
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RektornSlickar
https://gofile.io/d/rLzX5N
Tack för alla filerna. Nu har alla pedofilerna i tråden lite att läsa på om.

Sjukt att HR bara dömde till 5 månaders fängelse. 5 år för äcklet hade varit för lite med
Senast redigerad av Timeout 2024-10-31 kl. 14:05.
Citera
2024-11-06, 10:15
Medlem
Citat:
Tack för alla filerna. Nu har alla pedofilerna i tråden lite att läsa på om.

Sjukt att HR bara dömde till 5 månaders fängelse. 5 år för äcklet hade varit för lite med
Så när man ifrågasätter Domen oavsett vad det gäller då är man pedofil!! Det är rättssäkerhet må jag säga.
Citera
2024-11-06, 16:41
Avstängd
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tortelli
Så när man ifrågasätter Domen oavsett vad det gäller då är man pedofil!! Det är rättssäkerhet må jag säga.
Vi läser domar på olika sätt och vi som inte är pedofiler tycker att domen är glasklar. Han är skyldig.

Dom som läser domen på ett annorlunda sätt och försvarar honom kan man anta själva är pedofiler.
Citera
2024-11-06, 17:26
Avstängd
Timeouts avatar
Citat:
Står annorlunda för FEL? Att ens påstå vad du säger borde vara kriminellt… en bra jämförelse är häxprocessen, förr ropade man Häxa och de brändes på bål. Vilken bevisning hade de? (Oavsett bevisning vet alla normala människor att häxor finns inte.) jo man hade barn som vittnade… i vissa fall avundsjuka grannar…

Rättssäkerhet i kris
– skyddet mot falska anklagelser inom sexualmål måste stärkas

I Sverige har rättssystemet en skyldighet att skydda individer från falska anklagelser inom sexualmål. Trots detta förekommer fall där oskyldiga personer drabbas, vilket leder till allvarliga konsekvenser för de inblandade.

Falska anklagelser och rättsliga påföljder

Enligt svensk lag är det straffbart att medvetet anklaga någon oskyldig för brott. Brottet “falsk tillvitelse” regleras i 15 kap. 7 § brottsbalken och kan leda till fängelse i upp till två år. Men det är förhållandevis få eller ingen som döms för sådana brott. Enligt statistik från Brottsförebyggande rådet (Brå) anmäldes under 2023 totalt 24 278 sexualbrott, varav 9 476 rubricerades som våldtäkt. Statistik över antalet anmälningar och domar för falsk tillvitelse är dock begränsad, vilket visar på en utmaning i att hantera falska anklagelser effektivt. (Källa: Brottsförebyggande rådet, Brå, Statistik om sexualbrott)

Beviskrav i sexualmål

I svenska domstolar krävs inte alltid fysisk bevisning för att fälla någon för sexualbrott, vilket innebär att domar kan baseras enbart på muntliga vittnesmål även om stödbevisning saknas. Denna praxis har kritiserats för att riskera rättssäkerheten genom att rejält öka risken för felaktiga domar. Enligt Brå uppgav 3,8 procent av befolkningen (16–84 år) att de utsattes för sexualbrott under 2023, motsvarande cirka 300 000 personer. (Källa: Brottsförebyggande rådet, Brå, Statistik om sexualbrott)

Behov av reformer

För att stärka rättssäkerheten i Sverige behövs flera åtgärder:

• Skärpta beviskrav: Inför krav på stödbevisning i sexualmål för att undvika att oskyldiga fälls.
• Utbildning för rättsaktörer: Rättsväsendet behöver ökad kunskap om riskerna med falska anklagelser.
• Stöd till drabbade: Psykologiskt och juridiskt stöd för dem som drabbas av falska anklagelser.

Att stärka skyddet mot falska anklagelser är avgörande för att upprätthålla förtroendet för rättssystemet och säkerställa rättssäkerhet för alla inblandade.
Jösses Är du helt frisk? Sök hjälp... Du drar upp häxor och avundsjuka grannar. Vad har dom med detta att göra?

Ta och läs båda domarna. Thomas Brandlöv fick fängelse 3 månader i Tingsrätten och fängelse i 5 månader i Hovrätten.

Flickan är 5 år och ändrar inte sin berättelse någon gång, men det gör däremot Thomas flera gånger.
Flickan vet inte vad en erigerad penis är ens en gång men på hennes beskrivning förstår man att det är det.
Citera
2024-11-06, 17:35
Medlem
Citat:
Jösses Är du helt frisk? Sök hjälp... Du drar upp häxor och avundsjuka grannar. Vad har dom med detta att göra?

Ta och läs båda domarna. Thomas Brandlöv fick fängelse 3 månader i Tingsrätten och fängelse i 5 månader i Hovrätten.

Flickan är 5 år och ändrar inte sin berättelse någon gång, men det gör däremot Thomas flera gånger.
Flickan vet inte vad en erigerad penis är ens en gång men på hennes beskrivning förstår man att det är det.

Om du inte kan förstå liknelsen mellan häxor och dagens sexualbrottsdomar så kanske du borde fundera lite mer innan du öppnar din mun. Finns risk att folk förstår hur dum du faktiskt är
Citera
2024-11-07, 10:45
Medlem
Citat:
Om du inte kan förstå liknelsen mellan häxor och dagens sexualbrottsdomar så kanske du borde fundera lite mer innan du öppnar din mun. Finns risk att folk förstår hur dum du faktiskt är

En stor skillnad är att dagens domar går genom en rättsinstans, oftast flera efresom det överklagas i princip rutinmässigt.
Kanske läge för dig att starta en egen tråd i just det ämnet?
I den här specifika tråden är bevisläget ett helt annat än vad du rapar upp i dina kommentarer.
GM är dömd, och trots att det sprattlades och vevades på in i det sista, så föll klubban, eftersom bevisläget var tillräckligt robust.
Det var ingen häxa som brändes på bål här, eller avundskuk granne - det var en gubbe som av oklar anledning förgrep sig på en liten flicka.

Och vi har ju alla rätt att en egen syn på demokrati, rättssäkerhet mm, så det är väl bara att du driver dina teser om det, i en annan tråd tänker jag.
Inte i en tråd där rättsläget är så pass klart som i denna tråd.
Citera
2024-11-29, 20:13
Medlem
Jag har läst fupen och Domen och jag kan väl erkänna att jag har varit skeptisk till fällande dom. Det som är konstigt är väl att Domen i Hovrätten bara blev 5 månader! Det borde i sådana fall ha legat på 3-5 år? Det är något i det här målet som skaver! Det känns konstigt. Förresten är det någon som vet var mannen gör idag? Jag gjorde en sökning men jag gav upp, jag hittade honom inte.
Citera
2024-12-04, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tortelli
Jag har läst fupen och Domen och jag kan väl erkänna att jag har varit skeptisk till fällande dom. Det som är konstigt är väl att Domen i Hovrätten bara blev 5 månader! Det borde i sådana fall ha legat på 3-5 år? Det är något i det här målet som skaver! Det känns konstigt. Förresten är det någon som vet var mannen gör idag? Jag gjorde en sökning men jag gav upp, jag hittade honom inte.

Jag tänker ändå att två rättsinstanser har gjort liknande bedömningar.
Straffvärdet för handlingen bedömdes till 7 månades fängelse, sedan blev det 5 månader på grund av att det var synd om honom eftersom han fick sparken från sitt jobb, och det är väl det enda jag tycker är märkligt i sammanhanget.
Så bedömt utifrån den enskilda handlingen, och händelseförloppet, så är nog inte straffvärdet högre än så här i Sverige, och det kan man naturligvis ha synpunkter om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in