Flashback bygger pepparkakshus!
  • 5
  • 6
2024-11-30, 01:06
Medlem
Eoppoyzs avatar
I min kyrka har ledarskapet (boende i USA) en väldigt hög ålder, och då är de fortfarande väldigt aktiva, trots att de är oftast över 80 år gamla. Kyrkans högsta ledare fyllde 100 år nyligen, och är den äldsta levande religiösa ledaren i världen.
Citera
2024-11-30, 01:38
Medlem
Bubba00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
All respekt för människor som fått gå igenom sådant som vi har sluppit, men du verkar ha en något förvrängd bild av saken. Det är ju inte så att alla som har levt är intellektuella historiker med en förkärlek för att berätta om hur det var för de som kom sen... De allra, allra flesta människor som nu är riktigt gamla växte upp enkelt och strängt. När man vaknade på morgonen på vintern var det is på ytan av vattnet i hinken i köket, man gick på utedasset och torkade sig med tidningspapper eftersom det inte fanns toalettpapper, man gjorde som föräldrarna sa, bar in ved, man gick till skolan även om det var flera kilometer att gå, vissa lärare var stränga medan andra var snälla. Sedan gick man på dans och träffade någon, gifte sig och skaffade barn, och man gick till jobbet, och jobbade och jobbade, och sedan blev man gammal och fick hemtjänst, och så var det inte mer med det.

Även om de levde i tider som du och jag finner fascinerande, så levde de i sin vardag, och så var det inte mer med det, men det hade ändå säkert varit intressant med djupintervjuer av många av dessa människor, men hur många av dem hade ställt upp på det? Nästan inga, tror jag. Varför? Därför att de växte upp i en tid så annorlunda är vår; de flesta av dem anser därför att det inte finns mycket om det förgångna värt att prata om. Och tro mig, jag har försökt.

Jag vill förvisso erkänna att du har rätt i mycket av det du säger, men även många av de ringa levde liv värda att berätta om. Det är kanske ett särintresse jag har - allmogen och dess liv?

En nära släkting till mig levde under enkla omständigheter. Han kom från enkla förhållanden på landet och nådda aldrig något större välstånd här i världen, men levde förvisso gott och ordnat. Jag fick träffa honom, på hans ålders höst, och har hört många av historierna om livet på sekelskiftet, om slitet i gruva och kolmila, om krigen, folkrörelserna osv. Han var född på det sena 1800-talet. Till min stora glädje finns ungefär en timme bandade inspelningar när han just berättar om det mest alldagliga och hur det lilla livet påverkades av den stora världen och tidens obönhörliga framåtskridande. För mig är sådant nästan lika intressant som de stora eposen om konungar och deras storslagna segrar, under Svea banner.
Citera
2024-11-30, 01:40
Medlem
zombie-nations avatar
Har släktingar från 85 till 95 år gamla. Men de flesta är nog döda.
Citera
2024-11-30, 02:45
Medlem
Nekronomikons avatar
Min mormor har precis fyllt 102. Brevet från knugen hänger över hennes säng.
Citera
2024-11-30, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
Jag vill förvisso erkänna att du har rätt i mycket av det du säger, men även många av de ringa levde liv värda att berätta om. Det är kanske ett särintresse jag har - allmogen och dess liv?

En nära släkting till mig levde under enkla omständigheter. Han kom från enkla förhållanden på landet och nådda aldrig något större välstånd här i världen, men levde förvisso gott och ordnat. Jag fick träffa honom, på hans ålders höst, och har hört många av historierna om livet på sekelskiftet, om slitet i gruva och kolmila, om krigen, folkrörelserna osv. Han var född på det sena 1800-talet. Till min stora glädje finns ungefär en timme bandade inspelningar när han just berättar om det mest alldagliga och hur det lilla livet påverkades av den stora världen och tidens obönhörliga framåtskridande. För mig är sådant nästan lika intressant som de stora eposen om konungar och deras storslagna segrar, under Svea banner.

Tur för dig som fick träffa honom, och bra att det finns inspelningar av honom. Förutom du, kanske någon historiker eller språkvetare som sysslar med dialekter skulle vara intresserad? Så att inspelningarna kommer till mer användning. Det finns säkert många som man hade velat lyssna på, men jag tror som sagt att det i de flesta fall är svårt. Dels villigheten att delta i något sådant, som kan bero på mentalitet eller tråkigheter eller rentav trauman i livet som de inte ens vill tänka på, än mindre prata om, som förluster eller övergrepp, och dels pga. sviktande minne. Alla äldre är inte som en historiebok villig att öppna sig efter läsarens behag, även om man hade önskat att det var så.

För att ta några ytliga exempel på sådant som man hade velat höra någonting positivt om, så frågade jag några åldriga män om att bära hatt. Två av dem svarade att det när det blåste så blåste hatten av huvudet, och den tredje kommenterade att hattar blev smutsiga eftersom män då använde hårvatten. En gammal dam som jobbat som undersköterska berättade att hon och hennes kollegor var tvungna att niga för sjuksköterskorna, och att kjolen som ingick i hennes arbetsklädsel var tvungen att nå ned till ett visst antal cm över golvet. Stiligt, tänkte jag. Hon tyckte nu i efterhand att det var rena vansinnet. Man får vara beredd på att inte mötas av entusiasm. Om man hade haft möjligheten att träffa någon på ålderns höst som varje dag burit en hög, stärkt och stilig krage (fadermördare) så hade han antagligen svarat att det var en plåga. Det är, med andra ord, lätt att romantisera kring något man inte varit med om.
Citera
2024-12-03, 01:28
Medlem
Morfars är född 1928 och helt 100 i skallen ännu, hoppas få fira hans 100 års sagt om några år
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in