Flashback bygger pepparkakshus!
2024-11-29, 01:41
Medlem
cute.as.duckss avatar
Varför har dessa museer en speciell lukt? Är det något ämne i luften som typ förebygger rost eller liknande på fordon och maskiner? Eller kommer lukten från dem själva?

Har dock inte besökt nåt av dessa museer på över ett decennium så vet inte om det fortfarande luktar så.
Citera
2024-11-29, 01:56
Medlem
Bone Collectors avatar
Olja, fett och andra smörjmedel givetvis.

Mekanik behöver oftast smörjas för att den ska kunna röra sig smidigt. Skyddar även mot rost, som du var inne på.
"Ett väloljat maskineri" har du säkerligen hört talas om förut?

Tekniskt lagd som jag är så kan jag säga att jag gillar lukten. Det är lukten av teknik och effektivitet. Åtminstone förr.
Senast redigerad av Bone Collector 2024-11-29 kl. 02:23.
Citera
2024-11-29, 04:57
Medlem
Har för mig att lukten var så förr i tåg och bussar. Galonsäten och golv med gummi matta är borta sedan minst 30år.
Citera
2024-11-29, 05:13
Medlem
Kreosot kanske?

Men jag håller med, det finns en karaktäristisk tåglukt.
Citera
2024-11-29, 06:58
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Olja, fett och andra smörjmedel givetvis.

Mekanik behöver oftast smörjas för att den ska kunna röra sig smidigt. Skyddar även mot rost, som du var inne på.
"Ett väloljat maskineri" har du säkerligen hört talas om förut?

Tekniskt lagd som jag är så kan jag säga att jag gillar lukten. Det är lukten av teknik och effektivitet. Åtminstone förr.
Det luktar som i ett gammalt lokstall, en doft som jag kände som barn när jag var med min far till "stallet". (jag är snart 70 år)
Citera
2024-11-29, 07:06
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Jag kom ihåg att det luktade speciellt från gamla tåg, utvärtes. Förställde mig att det kom när tågen bromsade. Även pendeltåg doftade så, Inte bränt men något åt det hållet, lultade elgnistor kanske. Älskade den lukten nästan lika mycket som varmt sommarregn mot asfalt
Citera
2024-11-29, 07:28
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Jag kom ihåg att det luktade speciellt från gamla tåg, utvärtes. Förställde mig att det kom när tågen bromsade. Även pendeltåg doftade så, Inte bränt men något åt det hållet, lultade elgnistor kanske. Älskade den lukten nästan lika mycket som varmt sommarregn mot asfalt
Det luktade likadant om min modelljärnväg. Det är ozon som luktar, en syreisotop som uppstår vid gnistbildning. Även bromsbeläggen kan ge doft.
Citera
2024-11-29, 10:26
Medlem
Bromsar av asbest, luktar ej men ändå.
Kreosot slipers, magiska tunnlar, skitigt, solkigt, mörkt, lyser upp från skenor, gnissel, hemlösa, cx c4 vagnar, underjordiska äventyr o minnen från way back. Magiskt
Citera
2024-11-29, 15:34
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Det luktade likadant om min modelljärnväg. Det är ozon som luktar, en syreisotop som uppstår vid gnistbildning. Även bromsbeläggen kan ge doft.

Åhå. Tack. En av mina favoritdofter
Citera
2024-11-29, 23:15
Medlem
Arsenik och diesel/petroleumfett. Och härdade dito. Tillsammans med plastmattor/eternit ock bakelit. "hållbara material från förr".
Citera
2024-11-30, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden

Ja, ozon i inandningsluften kan detekteras av människans luktorgan redan i en koncentration av så litet som 7 ppb (= miljarddelar)!

(Den är f.ö. också ungefär tio gånger giftigare än cyanväte! )
Citera
2024-12-02, 20:43
Medlem
cute.as.duckss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ...Dekadens...
Kreosot kanske?

Men jag håller med, det finns en karaktäristisk tåglukt.
Vill minnas att det luktade likadant i tekniska museets maskinhall fast kanske inte lika tydligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in