2024-12-02, 16:03
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteTedKaczinsky
Inga bilder har nånsin hittats.

Men visst har du rätt i att inga bilder har hittats av någon nedmontering.

Har du några teorier kring vart bilderna kan ha tagit vägen såvida de existerade?
Citera
2024-12-02, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Nåväl då pratades det bara om incheckning på rehab i samband med TÅ och Gislaved.

Det finns alltså en hel del småinkomster och TÅ som håller henne flytande trots svackan med skulderna vår och sommar -84.

Men sen sista tiden undviker hon TÅ helt och umgås en del med Korsvall som både vittnar om små avstickare till M-gatan samt att hon är borta från radarn med jämna mellan rum och sen till slut helt borta. JE vittnar om en vanlig CdC ihop med den mörka ”drogkillen” när han mötte dem på Brogatan på fredagkvällen, veckan efter pingst. Viktigt att notera här är att hon inte är i förvar hos polis/vakter/sjukhus när hon är off radarn.

Fenomenet droger och pengar har en intressant relation, en absolut korrelation. Det vet även alla langare så de yngre killarna runt e-vägen 25 måste framstått som rena kassakalvarna när CdC kom i lag med dem. De droga men var förhållandevis företagsamma, hade cash, privat uppehållsplats dygnet runt och betala för sig. Det finns alltså stor chans att CdC rör sig runt dessa kretsar och E-vägen 25 när hon är off radar för både TÅ, Korsvall och M-vägen sista tiden. De förhördes heller aldrig som bekant.

CdC liv är förhållandevis mycket väl kartlagt i tråden tack vare allt som nu framkommit sen mycket lång tid tillbaka. FUP har bevisligen även suttit på uppgifter som aldrig kommit allmänheten till känna.
Som jag tidigare varit inne på tror jag fallet blev löst internt men att det inte officiellt fanns intresse att delge resultatet.

Att killarna på Eugeniavägen hade pengar, husrum och annat att erbjuda den desperata da Costa, verkar uppenbart ja. TÅ:s beskrivning av mannen i Kungsträdgården var fö inte vag.

I förhöret i dropboxen säger han att mannen var lång, över 190 cm, blond och i trettioårsåldern, samt att han verkade svensk.

Detta är Roberts och hans brors signalement. Brorsan var född 1959, om jag minns rätt.

När det gäller din teori om en lösning som polisen sket i att offentliggöra, är jag benägen att hålla med.

Jag tror att polisen hade mycket bättre koll på da Costa ån vad polisen ville erkänna.

Eftersom hon greps för narkotikabrott flera gånger och dessutom drog på sig husrannsakan, misstänker jag att hon hade span på sig, och att polisen hade koll på hennes nätverk och rörelser i detalj.

Poliserna var som hökar på knarklangare på åttiotalet. Narkotikaroteln hade hög status och hatet mot knarkare satt djupt.

Ser man på da Costa som den langare hon var, förändras hela tolkningen av da Costa-fallet.
Citera
2024-12-02, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Det är en mycket bra fråga.

Tror att antingen visste Gladh det för att han själv kände igen någon tjej han köpt sex av eller visste han för att någon berättat det direkt eller ryktesvägen indirekt.

Fanns det hälarkopplingar till Stig med kablar mm kan man kanske anta att Gladh nog även visste en del om vad som föregick på 25:an via honom.

Att Gladh fattade att massor av prostituerade uppehöll sig på Eugeniavägen 25 bara genom att stå och glo, kan vi nog glömma.

Han var ju granne med Vinof och sålde en bil till honom + att han antagligen köpte tjuvgods av Vinofs polare, så vi kan anta att han fick information ryktesvägen.

Antagligen satt Gladhs och Vinofs kretsar ihop och Gladh är ännu ett vittne som borde ha fått fler och tuffare frågor.
Citera
2024-12-02, 16:52
Medlem
surfriders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zvenzon
Kattmorfar la upp FUP för ett tag sedan:

Tryck "Fil" uppe till vänster, välj Ladda ner.
I lilla fönstret som dyker upp, tryck längst ner "Fortsätt med endast nerladdning".

Mod kanske kan lägga in den länken i trådstarten?

Tack så hemskt mycket
Citera
2024-12-02, 16:55
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag tror också att hon försökte gömma sig i Gislaved, men hon jobbade inte under cover precis. Planen att gömma sig i Gislaved verkar lika lösryckt och ogenomtänkt som alla andra planer hon hade.

Apropå sjukhusvistelser, överdoser, geografiska förflyttningar (till Ösmo och Gislaved), gripanden och efterföljande placeringar i häkte, kan man notera att C inte kunde tillbringa regelbunden tid (veckor och månader i sträck) på Malmskillnadsgatan, på våren 1984. Hon hade helt enkelt inte tid.

Det är bra märkligt att polisen och utomstående bedömare fixerade sig vid Malmskillnadsgatan, för C:s närvaro där måste ha varit extremt plåttrig.

Och kollar man på början av juni månad (som beskrivs i Korsvalls förhör) så nämns Malmskillnadsgatan knappast alls.
Ja, Gislavedsvistelsen var ju uppenbarligen en kortvarig nödlösning, men man kan skönja ett mönster där C avlägsnade sig under perioder för att sedan återvända till Stockholm.

Som jag minns Korsvalls förhör berättade han om några sporadiska tillfällen när C gick till Malmskillnadsgatan, men även att hon hade möten med redan bekanta kunder som hon skulle "pumpa på" pengar.

Tidigare har jag läst ett uttalande om att att C inte var särskilt känd bland de professionella som hade kontakt med de prostituerade, men jag kan inte återfinna det.

Om så var fallet är det egentligen inte särskilt oväntat, med tanke på tiden i Portugal och hennes andra aktiviteter.
Citat:
Nu börjar man förstå djupet och allvaret i hennes desperation, och man kan ana på vilken nivå hennes fiender var. C verkar ha varit en organiserad, långvarig langare, och hoten hon utsattes för, var nog högst reella.

Och det jävliga var, att hon inte hade någonstans att fly, iaf inte inom Sverige. Och chansen att rota sig i Portugal hade hon ju bränt.

Återstod att vänta på fängelsestraff eller döden, i Stockholm, antar jag...
Ja, det verkar ha varit en kaotisk vår, där man inte kan utesluta att hon åkte fast så frekvent på grund av att hon redan var desperat och därför tog större risker.

Inte heller Gislavedslösningen fanns som alternativ, eftersom hon inte ville ha kontakt med TÅ.

Ytterligare ett hot var den tvångsvård som socialen ansökt om, vilket C kände till.

Vad jag förstår ville hon definitivt inte bli föremål för tvångsvård (hon hade väl förmodligen dåliga erfarenheter) och bara detta förestående öde kunde ha motiverat henne att hålla sig borta från Stockholm, utöver de andra lika oönskade framtidsutsikterna.
Citera
2024-12-02, 16:59
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
När det gäller din teori om en lösning som polisen sket i att offentliggöra, är jag benägen att hålla med.

Jag tror att polisen hade mycket bättre koll på da Costa ån vad polisen ville erkänna.

Eftersom hon greps för narkotikabrott flera gånger och dessutom drog på sig husrannsakan, misstänker jag att hon hade span på sig, och att polisen hade koll på hennes nätverk och rörelser i detalj.

Poliserna var som hökar på knarklangare på åttiotalet. Narkotikaroteln hade hög status och hatet mot knarkare satt djupt.

Ser man på da Costa som den langare hon var, förändras hela tolkningen av da Costa-fallet.
Om det var så att (vissa) poliser hade större insikt i da Costas leverne än de ville ge sken av, skulle det möjligen kunna förklara det märkligt tidiga och anmärkningsvärda uttalandet från polisens sida om att da Costa absolut inte hade någon hallick.
Citera
2024-12-02, 17:04
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
ja det är lustigt att rais säger han var där oå pingsten o att han då mötte th**t,, o att det var suspekt t**th var där? Det är ju lika suspekt att rais var där själv! Troligen ville ha ” hjälpa” till i utredningen, han hänvisar till vilken dag det var genom att berätta vilket väder det var denna dag, men han ändrar sig o blandar ihop allt,,,

Du pratar om professor R*js? Han var där med sin fru, han hade dessutom ärenden som behövde uträttas så det var inget konstigt med hans besök.

En vaktmästare såg dessutom OB på morgonen vid djurrummet. R*js och frun såg OB på eftermiddagen vid halv 2 cirka.

OB å andra sidan sa väl att det var ovanligt att han åkte in till jobbet så pass tidigt när han var ledig, det var dessutom pingst.

Det verkar alltså ha funnits tre vittnen som säger sig ha sett OB på jobbet på pingsten, det var väl inte bara R*js?
Citera
2024-12-02, 17:04
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Nja, han räknas väl som det sista säkra vittnet, han förde dessutom dagbok till stöd för minnet.

Han förhördes dessutom i september 1984 så det handlar inte om någon större tidsrymd sen CdC besökte honom sista gången den 10 juni.

Om inte jag minns fel så sa också Chefsåklagare Bj*rne Ros*n i ett av Uppdrag Gransknings reportage att det var märkvärdigt tomt på vittnesmål om CdC i livet efter den 10 juni, det måste ju rimligtvis bero på någonting?

Polisen som förhörde arkitekten var också med i del 1 i den nya dokumentärserien.
Ansåg inte denna polis att Borgnäs reportage om arkitekten var bra? Det är ett tag sen jag läste Borgnäs bok.

Anckers kan vara det sista vittnet, men det är långt ifrån säkert eftersom ingen vet när Da Costa dog och det finns iofs osäkra men långt ifrån avfärdade vittnesmål om att hon levt flera dagar efter detta.
Citera
2024-12-02, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Något annat jag tänkt på, om det nu är så att hon tex dött av en överdos eller under s&m kundmöte. Någon idiot fått panik och styckat i badkaret. Då förstår jag fan inte varför ett bröst och könsdelar saknas. Det gör det hela sjukare, vilket lutar åt stt den tesen tyvärr känns fel. Känns som något en seriemördare skulle göra

Det låter spektakulärt när du väljer ut vilka delar som saknas. Men det är betydlig mer som saknas. Och det som saknas förutom huvud och hals är delar som är lätta att göra sig med. Bara steka upp och slänga eller klippa i bitar och spola ner i dass. Det är svårare att göra sig av med bålen, huvudet, låren osv.
Citera
2024-12-02, 17:07
Medlem
Citat:
Att killarna på Eugeniavägen hade pengar, husrum och annat att erbjuda den desperata da Costa, verkar uppenbart ja. TÅ:s beskrivning av mannen i Kungsträdgården var fö inte vag.

I förhöret i dropboxen säger han att mannen var lång, över 190 cm, blond och i trettioårsåldern, samt att han verkade svensk.

Detta är Roberts och hans brors signalement. Brorsan var född 1959, om jag minns rätt.

Ja det blir lite annat perspektiv även om hon bara är en minilangare. Var hon som du säger desperat att ligga lågt i vissa kretsar pga narkotikaskulder och krediter faller det sig helt naturligt att hon rörde sig mot nya ”lekplatser och lekkamrater”.

Har nu ungdomar från lite olika områden rört sig i och runt Kungsan pga att det var en central mittpunkt, lätt att få info/snacka/fixa droger samt närhet till M-gatan och dealare (mobil o internet fanns inte) är nog sannolikheten stor att CdC kan halkat in på E-vägen där via Robert tex. Kanske för hon kunde fixa droger till honom/dem. Kanske även att han dessutom var attraherad av henne och tog med henne ”hem” vilket passa CdC perfekt utmärkt om hon nu behövde hålla sig undan.

Bröderna A var likt vakthundar på 25:an mest dygnet runt verka det som och ingen jäkel utifrån skulle våga gå i mellan där för att utkräva någon skuld av CdC det är ett som är säkert.
Citera
2024-12-02, 17:11
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Om det var så att (vissa) poliser hade större insikt i da Costas leverne än de ville ge sken av, skulle det möjligen kunna förklara det märkligt tidiga och anmärkningsvärda uttalandet från polisens sida om att da Costa absolut inte hade någon hallick.

Det finns inga uppgifter eller vittnesmål om att hon hade en hallick så det där är bara en vild gissning från din sida i syfte att förminska hotet som torskarna utgjorde.

Polisen misstänkte dessutom redan från början att lösningen låg i sexträsket på Malmskillnadsgatan.
Citera
2024-12-02, 17:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011

Men visst har du rätt i att inga bilder har hittats av någon nedmontering.

Har du några teorier kring vart bilderna kan ha tagit vägen såvida de existerade?
Jag vill mena att de inte har existerat! Fotohandlarparet antingen mindes fel eller var ute efter strålkastare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in