Citat:
Ursprungligen postat av
gReturns
Du får sätta in en kopplingspunkt vid brottet samma sätt man skarvar en fiber i gatan.
Dom svetsas mer eller mindre ihop, vid varje skarvpunkt säts en förstärknings enhet för det sänker kvaliten lite, sen kopplingspunkt(skarvdosa) vad du än vill kalla det är ett skydd i sig själv ligger säkert flera på vägen så byta hela biten mellan 2 enheter. det här med citera har jag inte lärt mig hoppas detta hjälper
Nej det kan man normalt inte göra. Dessa kablar har vanligen ingen strömförsörjning vad jag har förstått. Eftersom kabeln måste lyftas upp från bottnen måste man kanske läga till en skarvbit på 400-500 meter för att garantera att man kan sätta ihop delarna beroende på sjögången, och fartygets rörelser gentemot havsbottnen.
En eller 2 skarvar betyder inte mycket för signalkvaliteten. Den kan inte dämpas så mycket av ett fåtal skarvar.
Utrustningen är relativt tolerant mot yttre störningar. Fibern har 0% i felprocent, vilket också visar att det är ett överlägset medium att överföra digital information med.
Citat:
Ursprungligen postat av
sommarlov
Du måste först lyfta upp kabeländrarna till en båt för att kunna laga!
Ja, det är så man gör. För att ha något att arbeta med så lägger man till en skarvbit på 400-500 meter ungefär.
Varje enskild glasfiber sätts i ett mikroskop och glaset svetsas ihop.
Skarven är mycket ömtålig, därför lägger man en
skyddsstrumpa runt fibern.