Flashback bygger pepparkakshus!
2024-11-29, 14:34
Medlem
HipToBeSquares avatar
Med avseende vad som hände i Östersjön med C-Lion1, har de nu lagat kablen. Denna tråd är för att få information hur man rent tekniskt lagar optiska fiber. Finns det någon här men praktisk erfarenhet i branchen som kan svara på en del frågor.

Frågor.
Optiska fiber är i regel gjorda av någon form av glas och är extremt tunna. Hur kan man ens komma till fibern utan försöra den med alla skyddslager omkrig den?
Hur gör man för att foga samman fibrerna igen?
Efter lagning, blir den en negradering på någon prestanda?
Sätts det någon enhet emellan brottet, t.ex. repeater?
En kabel utan brott har i stort sett löppande skyddsskikt. För att skydda fibern igen, vad gör man för att få samma styrka igen?
Citera
2024-11-29, 14:43
Medlem
Du får sätta in en kopplingspunkt vid brottet samma sätt man skarvar en fiber i gatan.
Dom svetsas mer eller mindre ihop, vid varje skarvpunkt säts en förstärknings enhet för det sänker kvaliten lite, sen kopplingspunkt(skarvdosa) vad du än vill kalla det är ett skydd i sig själv ligger säkert flera på vägen så byta hela biten mellan 2 enheter. det här med citera har jag inte lärt mig hoppas detta hjälper
Citera
2024-11-29, 14:47
Medlem
Blev lite rörigt men ja byta skyddet där det behövs eventuellt lägga till någon skarvpunkt om det underlättar reperationen
Citera
2024-11-29, 21:54
Medlem
sommarlovs avatar
Du måste först lyfta upp kabeländrarna till en båt för att kunna laga!
Citera
2024-12-02, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gReturns
Du får sätta in en kopplingspunkt vid brottet samma sätt man skarvar en fiber i gatan.
Dom svetsas mer eller mindre ihop, vid varje skarvpunkt säts en förstärknings enhet för det sänker kvaliten lite, sen kopplingspunkt(skarvdosa) vad du än vill kalla det är ett skydd i sig själv ligger säkert flera på vägen så byta hela biten mellan 2 enheter. det här med citera har jag inte lärt mig hoppas detta hjälper

Nej det kan man normalt inte göra. Dessa kablar har vanligen ingen strömförsörjning vad jag har förstått. Eftersom kabeln måste lyftas upp från bottnen måste man kanske läga till en skarvbit på 400-500 meter för att garantera att man kan sätta ihop delarna beroende på sjögången, och fartygets rörelser gentemot havsbottnen.

En eller 2 skarvar betyder inte mycket för signalkvaliteten. Den kan inte dämpas så mycket av ett fåtal skarvar.

Utrustningen är relativt tolerant mot yttre störningar. Fibern har 0% i felprocent, vilket också visar att det är ett överlägset medium att överföra digital information med.

Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Du måste först lyfta upp kabeländrarna till en båt för att kunna laga!

Ja, det är så man gör. För att ha något att arbeta med så lägger man till en skarvbit på 400-500 meter ungefär.

Varje enskild glasfiber sätts i ett mikroskop och glaset svetsas ihop.
Skarven är mycket ömtålig, därför lägger man en
skyddsstrumpa runt fibern.
Citera
2024-12-02, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Dessa kablar har vanligen ingen strömförsörjning vad jag har förstått.

Jo, det finns repeatrar på havsbotten, strömmatas via en koppartråd i kabeln.
Citera
2024-12-02, 10:43
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne41
Jo, det finns repeatrar på havsbotten, strömmatas via en koppartråd i kabeln.

Jo, ljuset dämpas i kabeln och måste förstärkas med jämna mellanrum.
Här finns en tabell över räckvidd för optisk kabel. Den är beroende på hastighet:

https://www.fiberoptiskkabel.se/Fibe...94ebfcf02db8e9

Vid 100 Gbit/s så varierar det mellan 70 till 150 meter. Med singel mode kabel kommer man 10 km.

Citat:
100 Gbit/s till 70m till 100m till 150m till 10.000m

Chattade med GPT och han gissar så här:

Citat:
Toi:
Hur ofta förstärkt ljussignalen i den optiska kabeln mellan Sverige och Lettland?
IA:I optiska fiberkablar, inklusive de som förbinder Sverige och Lettland, används förstärkare för att förstärka ljussignalen och säkerställa att den kan färdas långa avstånd utan att förlora kvalitet. Vanligtvis placeras dessa förstärkare med ett intervall på cirka 50 till 100 kilometer, beroende på kabelns specifikationer och den typ av signal som överförs.

För specifika detaljer om den optiska kabeln mellan Sverige och Lettland, inklusive exakt hur ofta förstärkning sker, kan det vara bra att konsultera information från telekommunikationsföretag eller nätverksoperatörer som ansvarar för den aktuella infrastrukturen. Om du har fler frågor eller behöver mer information, är jag här för att hjälpa till!

Citat:
Toi:
Hur lång är kabeln mella Sverige och Lettland?
IAen optiska fiberkabeln som förbinder Sverige och Lettland, känd som "Sweden-Latvia" eller "SWE-LAT", är ungefär 600 kilometer lång. Denna kabel sträcker sig över Östersjön och möjliggör högkapacitetskommunikation mellan de två länderna. Om du har fler frågor om kabeln eller relaterade ämnen, tveka inte att fråga!

Min gissning är att man byter hela längden mellan förstärkarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in