Citat:
Ursprungligen postat av
Strutkungen3000
Är Laphroaig 10-årig särskilt rökig? Jag är ingen finsmakare och det är inte viktigt just för mig. Men enligt systemet ska den vara rejält rökig och jämfört med andra rökiga whiskeys tycker jag inte att det märks.
Den ligger på runt 50ppm fenolhalt vid mältning, så den ligger i toppen bland Islay-whisky i rökighet, i princip samma som Ardbeg, Lagavulin och Port Charlotte. Kan skilja +-5-10 ppm mellan vissa av dom. Minns inte exakt vad Caol Ila ligger på, men har för mig den också ligger där i kring 40-50 ppm.
Däremot så är Laphroaig lite oljigare vilket integrerar rökigheten lite annorlunda vilket gör att den inte känns lika påtaglig som t.ex. i en Ardbeg som är en mycket renare och lättare whisky!
Sen spelar även åldern in väldigt mycket. Rökigheten avtar ganska mycket med åren. Så att jämföra dagens Laffe 10 som iaf håller minst 10 år med en Ardbeg An Oa eller Wee Beastie som är betydligt yngre är inte helt rättvist i det avseendet.
Söker du väldigt rökig whisky så kolla på Octomore som kan hålla 200-300 ppm. Där märker man en enorm skillnad på hur mycket rök i smaken dom tappat när man smakar utgåvor som börjar vara 10 år och äldre!