Flashback bygger pepparkakshus!
2024-01-12, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merimetso
Inte alls!
Finlaggan Batch Strength är min stapelwhisky sedan snart 3 år tillbaka, har säkert druckit 25 flaskor av den, fantastisk whisky och att den sedan är vettigt prissatt gör ju inte direkt saken sämre!

Jag gillar äldre whisky också, men just Islay tycker jag peakar runt 10 år, därefter dör rökigheten av i rask takt och ville jag inte ha den där intensiva rökigheten skulle jag inte köpa Islay!

"Snäll och mild" är inte mitt sällskap överhuvudtaget dock och det finns billiga "rökiga" whiskys som är helt smaklösa också, anCnoc Sherry Cask Finished Peated Edition, Loch Lomond Peated smakar i mitt tycke ingenting. The Ileach har jag inte provat för jag misstänker att det är samma där, nervattnat och blaskigt.

Tackar för denna upplysning. Jag köper sällan whisky som är äldre än 10-12 år eftersom jag helt enkelt inte tycker det är värt att lägga en tusenlapp eller mer på en flaska sprit. Känns bra att veta att jag inte går miste om så mycket, även om jag känner att jag någon gång måste investera i en Octomore i alla fall.

The Ileach är mycket riktigt tämligen smaklös och nog den sämsta peated jag druckit, men kan trots detta vara en bra nybörjarwhisky för den som är ovan vid rökigheten.
Citera
2024-01-12, 11:22
Medlem
"Jag köper sällan whisky som är äldre än 10-12 år eftersom jag helt enkelt inte tycker det är värt att lägga en tusenlapp eller mer på en flaska sprit"

Instämmer fullt, med rådande priser så är 70% av sortimentet helt ointressant. Visst finns det skillnader på en 10-12 årig och en 18 årig, men är då fan inte värt 3-4ggr högre pris!!!
Citera
2024-06-29, 23:24
Medlem
Är Laphroaig 10-årig särskilt rökig? Jag är ingen finsmakare och det är inte viktigt just för mig. Men enligt systemet ska den vara rejält rökig och jämfört med andra rökiga whiskeys tycker jag inte att det märks.
Citera
2024-07-01, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strutkungen3000
Är Laphroaig 10-årig särskilt rökig? Jag är ingen finsmakare och det är inte viktigt just för mig. Men enligt systemet ska den vara rejält rökig och jämfört med andra rökiga whiskeys tycker jag inte att det märks.
Det var ett bra tag sedan jag drack tioåringen men jag minns den som rejält men inte extremt rökig. Ardbeg 10 och Wee Beastie är rökigare skulle jag säga.
Citera
2024-07-01, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strutkungen3000

Den ligger på runt 50ppm fenolhalt vid mältning, så den ligger i toppen bland Islay-whisky i rökighet, i princip samma som Ardbeg, Lagavulin och Port Charlotte. Kan skilja +-5-10 ppm mellan vissa av dom. Minns inte exakt vad Caol Ila ligger på, men har för mig den också ligger där i kring 40-50 ppm.

Däremot så är Laphroaig lite oljigare vilket integrerar rökigheten lite annorlunda vilket gör att den inte känns lika påtaglig som t.ex. i en Ardbeg som är en mycket renare och lättare whisky!
Sen spelar även åldern in väldigt mycket. Rökigheten avtar ganska mycket med åren. Så att jämföra dagens Laffe 10 som iaf håller minst 10 år med en Ardbeg An Oa eller Wee Beastie som är betydligt yngre är inte helt rättvist i det avseendet.

Söker du väldigt rökig whisky så kolla på Octomore som kan hålla 200-300 ppm. Där märker man en enorm skillnad på hur mycket rök i smaken dom tappat när man smakar utgåvor som börjar vara 10 år och äldre!
Citera
2024-07-01, 11:12
Medlem
Dessutom vattnas Laphroaig 10 ner till 40 procent alkoholstyrka. Inte orimligt att även rökigheten späds ut.
Citera
2024-07-06, 11:40
Medlem
SithMasters avatar
Japansk whisky är bäst. Köpte en Tenjaku på planet hem från Gran Canaria i onsdags och har redan druckit upp den.

Skål.
Citera
2024-11-27, 22:29
Medlem
D_V_Ss avatar
Att dricka whisky som är under 50% i alkoholhalt är löjligt. Det ska vara starkt och bränna och ge fylla. De flesta standardwhiskys verkar ligga på 40%. Lol, bebismjölk (men gott att blanda såklart).
Citera
2024-11-29, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Att dricka whisky som är under 50% i alkoholhalt är löjligt. Det ska vara starkt och bränna och ge fylla. De flesta standardwhiskys verkar ligga på 40%. Lol, bebismjölk (men gott att blanda såklart).

Nja där har du jävligt fel! Finns grymt bra whisky från 43% och uppåt! Sweetspoot är 46-48% och whisky handlar om så mycket mer än att det ska vara starkt, bränna och ge fylla!? Tex smak..
Citera
2024-11-30, 00:08
Medlem
D_V_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willysplus
Nja där har du jävligt fel! Finns grymt bra whisky från 43% och uppåt! Sweetspoot är 46-48% och whisky handlar om så mycket mer än att det ska vara starkt, bränna och ge fylla!? Tex smak..

Det finns whiskey som är >50% som har mycket bra egenskaper, t ex smak. Sötsp00t för mig är ca 56%. Vill man ha svagare kan man väl lika väl dricka cognac.
Citera
2024-12-01, 22:29
Medlem
Klosseklumps avatar
Är det mest trams eller – för mig som gillar rökigt – är den Ardberg som jag läser om vid länken här nedan extremt bra?

https://motorpsycle.com/svensk-whisky/
Citera
2024-12-02, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Det finns whiskey som är >50% som har mycket bra egenskaper, t ex smak. Sötsp00t för mig är ca 56%. Vill man ha svagare kan man väl lika väl dricka cognac.

Vad som är sweetspot är väldigt individuellt beroende på vilken whisky det är.
Men skall man ha en generell ABV så är 46%, ofiltrerat och ofärgat ett bra utgångsläge. Men självklart finns det fantastisk whisky på 40% även om det är ganska glest mellan dom buteljeringarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in