2024-12-02, 02:09
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Nej, för tydligen är det enda rimliga agerandet när du har blivit ombedd att framkalla märkliga bilder av en styckad kropp, varpå en styckad kropp strax därefter hittas i närområdet, att avvakta ett par år innan du hör av dig till polisen.

Paret med fotobutiken hade tydligen redan tidigare framkallat bilder åt sjukvården så det var kanske därför de avvaktade när det lämnades in bilder av en nedmontering av en människokropp i en medicinsk miljö?
Citera
2024-12-02, 06:39
Medlem
Jag har nu försökt läsa ikapp i tråden så gott jag kan.

Jag frågar mig dock varför de två männen lät "gypsykillen" leva, när en av dem ska ha sagt att "nu måste du dö". Nu visste de ju inte om att han sett dem kvällen innan iofs, men med tanke på det dåd de utfört måste de väl själva varit ganska uppjagade och kapabla till vad som helst. Eller var det just eftersom den ena av männen var "gypsy" själv och som på något vis kände igen "gypsykillen" som de lät honom gå? Att han på något sätt väckte empati i annars till synes empatilösa själar? För vad jag förstod så var det väl fortfarande mörkt ute när "gypsykillen" träffade på dem? De skulle väl lätt kunnat fimpa honom. De båda männen måste ju varit tämligen adrenalinstinna efter styckningen.

Och vad var det för typ av båt egentligen? Var det en stor eller liten båt? Gammal fiskebåt? Fanns verktygen på båten som de styckade kroppen med? Dvs, gamla fiskerensarverktyg kanske? Ändå en rätt avskild plats, verkar det som, att utföra styckningen på. Eller åkte de och hämtade verktygen först? Då måste ju styckningen varit någorlunda planerad i samförstånd. De var överens om vad som behövde göras.
Senast redigerad av NoppigaSockar 2024-12-02 kl. 07:03.
Citera
2024-12-02, 07:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Paret med fotobutiken hade tydligen redan tidigare framkallat bilder åt sjukvården så det var kanske därför de avvaktade när det lämnades in bilder av en nedmontering av en människokropp i en medicinsk miljö?

Exakt stål bänken vem har det hemma
Citera
2024-12-02, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja banden i dysfunktionella familjer är ofta starka utåt mot hot och faror som kan rucka på den falska stabiliteten.

Här är många delar av samhället som går in i varandra. Socialen ansåg tex flickor vara i större riskzon i dysfamiljer när mamman saknades varför man inte omplacera pojkar i lika hög grad, vilket var helt absurt. Man tror att det handlar om ”då” ”förr i tiden” men faktum är att dessa tendenser har synts ända in på slutet av 90-talet och början av 00-talet.

Sen Gladh var säkert en riktig intressant person för Stig. På dagarna jobba han på televerket parallellt som han hade en gubbe som skötte sin bilskrotfirma och på kvällarna därefter köpte Gladh upp bohag alltså dödsbo mfl som han lastar och utför transporter från sin firma.

Det var nog både häleri och många svarta pengar i omlopp på E-vägen.

Att de utsatta pojkarna växte upp till utsatta män som tog livet av sig, hamnade i fängelse, blev mördade, hamnade på gatan och mördade oftare än kvinnor, var kanske inte så viktigt för socialtjänsten.

On topic har du helt rätt angående kopplingen Stig-Gladh, som är fullkomligt självklar, liksom kopplingen mellan Gladh och andra knarkare/tjuvar på E-vägen.

Ingen laglydig antikvitetshandlare skulle accepter att bo granne med Vinof och hans nersupna/nerknarkade kriminella polare.

Att Gladh uppgav att prostituerade sprang på E-vägen 25, är fö intressant. Man kan undra hur bekant Gladh var med dessa kretsar. Hur kunde han på håll avgöra att "flickorna" han såg var prostituerade?
Citera
2024-12-02, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja de knarkanalyserna skulle man verkligen vilja ta del av eller resultaten i vart fall.

Ja de knarkanalyserna skulle man verkligen vilja ta del av eller resultaten i vart fall.

Det finns lite olika analyser att göra både bestämma vad det är för någon drog men även via biologiska beståndsdelar går det att ringa in i stort vart det geografiskt ursprungligen kommer från.

Polisen hade utkämpat ett stort knarkkrig i Stockholm som pågick från slutet av 60-talet och framåt där de förmodligen kartlagt stora delar av hela importnätet från ”ax till limpa”.

Det som cirkulera runt i Stockholm vid tillfället var nog av relativt känt ursprung men kan tänka att CdC smugglade hem från resan till Portugal som kan gett en helt annan ursprungsbild/mix.

Om det stack ut i analysen var de nog snabba att vilja omhänderta ”lagret” varför en husrannsakan sker.

Du har nog rätt i att hon är oförsiktig, osmart i sitt dealande och åker fast. Det blir klart ekonomiskt kännbart för henne när både pengar och droger försvinner och hon får börja om från 0 igen.

Här blir nog prostitutionen till en början mest lönsamma utvägen många gånger.

Har glömt men är hon inte på något behandlingshem också?

Och senare har hon TÅ i Gislaved som betalar för henne. Hur länge nu det varade.

Men att hon skulle arbeta på tex M-gatan från morgon till kväll -84 vet vi att hon inte gör.

Tack för intressanta reflektioner om narkotikaanalyser och polisens logistik.
Eftersom polisen bedrev ett väldigt aggressivt arbete mot narkotika och faktiskt hatade "knarkarjävlar" (som man misshandlade helt godtyckligt), är det märkligt att da Costas narkotikaaffärer har fallit i glömska. Att hon var involverad i langarkretsarna, är det knappt någon som vet idag.

Vad jag vet var hon inte på behandlingshem under 1984.

Nej, hon stod absolut inte på Malmskillnadsgatan 24/7.

Kollar man på alla registrerade datum - på våren och sommaren 1984 - framgår det tydligt att hon inte kunde stå på Malmskillnadsgatan 24/7. Och eftersom hon försvann till Gislaved och Ösmo, var det uppenbart att hon inte var i desperat behov av Malmskillnadsgatan.

Vid sidan av inkomsterna från M-gatan, fick hon SOC-pengar, pengar av TÅ och inkomster från egen brottslighet (förslagsvis bedrägerier, stölder och narkotikaförsäljning).
Citera
2024-12-02, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterBjorkman
Bara ett hugskott: Det här med kopplingen till en större narkotikahärva. Det finns en bok och en dokumentär något år äldre än mordet med titeln Skomakarligan. Där framkommer belägg för att högt uppsatta poliser och åklagare förhindrade poliser på gatan att faktiskt stoppa importen av tunga droger. Vi vet idag även att samma sak skedde i USA. Fundetar på om man skulle kunna tänka sig att styckningen var ett medvetet sätt att dra uppmärksamheten från det verkliga motivet - kopplat till ett mycket större nätverk som poliserna på gatan var på väg att nysta upp?

Rajs passar in i detta pussel i egenskap av en asset för organiserad brottslighet placerad på en nyckelposition. Rajs har gjort så många märkliga utspel och bedömningar genom åren. Samtidigt till stor del - men helt utan orsak - delvis uppbackad av medierna.

Vi ser ju idag om vi jämför med USA och händelserna kring valet - att den juridiska maktapparaten till stor del är en del av "djupa staten" snarare än en helt objektiv institution som man får lära sig i skolan. Ett annat bra jämförelseobjekt är så klart Lambertz insats i Quick-härvan. Som är så låg att det uppenbarligen handlar om att försöka rädda ett nätverk av jurister. Dan Josefsson har skrivit om detta också - naturligtvis åratal efter flashback och "högerextremister" gjort mycket mer initierade analyser.

Bara en tanke...

Jag är inget ess på nationell politik och kan inte uttala mig om detta.
Citera
2024-12-02, 08:24
Medlem
Citat:
Så fotot som tidigare cirkulerat föreställde inte CB? Alltid bra att kunna bekräfta eller utesluta saker.

Det är antagligen en helt ovidkommande person, men man blir ju nyfiken.

Överlag var det intressant att höra Catrines vänner berätta om henne. Kicki var ju känd sedan tidigare, men jag har inte hört talas om eller stött på denna Marie i da Costa-materialet. Känner du till henne?

Marie är helt ny för mig. Jag hoppas att hon har mer att säga än att heroin är mysigt.
Man vet ju hur knarkare är, men visst gör det ont att se C:s polare, när man vet att de totalt sket i henne när det begav sig. Att bli styckmördad utan att en barndomsvän lägger två strån i kors för att hjälpa utredarna det är fan grymt ....
Citera
2024-12-02, 08:30
Medlem
Citat:
Tidigare skrev jag om Catrines struliga mars, och man kan ana en viss desperation i hennes agerande.

Månaden inleddes med att hon dömdes till fortsatt skyddstillsyn och avslutades med att hon, under loppet av ett par dygn (23 - 26 mars), greps vid två separata tillfällen för olika brott, anhölls och blev föremål för husrannsakan. Inte ens så lyckad månad...

I mars lades C även in ett dygn på sjukhus, enligt uppgift för att utröna om hon var gravid; en anledning som ter sig osannolik. Antingen tror jag att hon led av grav fysisk ohälsa som fick sjukvårdspersonal att ana oråd, eller så kanske hon använde sjukhuset som ett sätt att gömma sig på ett relativt säkert ställe.

På samma sätt funderar jag över om det primära syftet med Catrines Smålandssejour var att komma undan en alltmer besvärlig och hotfull situation i Stockholm.

Med tanke på att hon sedermera fortsatte blåsa folk och skaffa sig skulder även i juni kan det ju ha fallit sig naturligt att hon även då ville lämna stan ett tag.

Jag tror också att hon försökte gömma sig i Gislaved, men hon jobbade inte under cover precis. Planen att gömma sig i Gislaved verkar lika lösryckt och ogenomtänkt som alla andra planer hon hade.

Apropå sjukhusvistelser, överdoser, geografiska förflyttningar (till Ösmo och Gislaved), gripanden och efterföljande placeringar i häkte, kan man notera att C inte kunde tillbringa regelbunden tid (veckor och månader i sträck) på Malmskillnadsgatan, på våren 1984. Hon hade helt enkelt inte tid.

Det är bra märkligt att polisen och utomstående bedömare fixerade sig vid Malmskillnadsgatan, för C:s närvaro där måste ha varit extremt plåttrig.

Och kollar man på början av juni månad (som beskrivs i Korsvalls förhör) så nämns Malmskillnadsgatan knappast alls.
Citera
2024-12-02, 08:33
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Rättsläkarna tycker jag verkar ha varit skumma typer dom hade väl köpt sex av Da Costa .
Citera
2024-12-02, 08:50
Medlem
Här har jag listat händelser som förhindrade att C befann sig på Malmskillnadsgatan på våren och sommaren, och det är påfallande många händelser. Att C:s plåttriga närvaro på Malmskillnadsgatan har förvandlats till en regelbunden närvaro i polisens kollektiva medvetande, är bra märkligt. Polisen gjorde ju en tidslinje, som klar och tydligt visar att C inte kunde vistas regelbundet på Malmskillnadsgatan.

7/1 Da Costa grips i Stockholm
12/1 Da Costa tar en överdos, blir intagen på KS
21/1 Da Costa tar en överdos, oklart var hon vårdas
9/2 Da Costa grips i Stockholm
14/ Da Costa släpps från häktet
14/3 Da Costa blir inlagd på SABB
17/3 Da Costa lämnar SABB
23/3 Da Costa grips
24/3 Da Costa grips
26/3 Da costa friges
1/4 Da Costa grips för narkotikabrott
3/4 Da Costa blir inlagd på SABB för överdos
6/4 Da Costa omhändertas av polis
17/4 Da Costa ringer från Småland
2/5 Da Costa befinner sig i Småland
3/5 Da Costa är i Gislaved
7/5 Da Costa är inlagd i Värnamo
14/5 Da Costa skrivs ut
17/5 da Costa är i Småland
22/5 Da Costa är åter i S-holm
7/6 Da Costa blir omhändertagen av väktare och läggs in på SÖS

Ser det här ut som en person befinner sig regelbundet på Malmskillnadsgatan?

Förutom polisens tidslinje för våren och sommaren 1984, finns da Costas narkotikaaffärer att ta hänsyn till. Da Costa "delade" hasch och heroin på våren 1984, och den här verksamheten konkurrerade naturligtvis med tiden på Malmskillnadsgatan. Jag betraktar da Costas närvaro på Malmskillnadsgatan som sporadisk och inte regelbunden.
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-12-02 kl. 09:12.
Citera
2024-12-02, 09:01
Medlem
Eftersom jag har blivit upplyst om den intressanta relationen mellan WPU/Palme och da Costa-fallet, kan jag inte låta bli att nämna att Christer Pettersson pendlade mellan Katrineholm och Stockholm på sommaren 1984, om jag har fattat rätt. CP hade en relation med en kvinna i i K-holm, och han befann sig i en uppryckningsperiod. Han sökte bla arbete som talboksinläsare (!). CP var okänt våldsam, gillade att råna knarklangare och befann sig i Vasastan på sommaren 1984, bla hemma hos Sigge C. Eftersom C:s kretsar och Sigges kretsar överlappade varandra, är allt detta lite intressant.
Citera
2024-12-02, 09:06
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Här har jag listat händelser som förhindrade att C befann sig på Malmskillnadsgatan på våren och sommaren, och det är påfallande många händelser. Att C:s plåttriga närvaro på Malmskillnadsgatan har förvandlats till en regelbunden närvaro i polisens kollektiva medvetande, är bra märkligt. Polisen gjorde ju en tidslinje, som klar och tydligt visar att C inte kunde vistas regelbundet på Malmskillnadsgatan.

7/1 Da Costa grips i Stockholm
12/1 Da Costa tar en överdos, blir intagen på KS
21/1 Da Costa tar en överdos, oklart var hon vårdas
9/2 Da Costa grips i Stockholm
14/ Da Costa släpps från häktet
14/3 Da Costa blir inlagd på SABB
23/3 Da Costa grips
24/3 Da Costa grips
26/3 Da costa friges
1/4 Da Costa grips för narkotikabrott
3/4 Da Costa blir inlagd på SABB för överdos
6/4 Da Costa omhändertas av polis
17/4 Da Costa ringer från Småland
2/5 Da Costa befinner sig i Småland
3/5 Da Costa är i Gislaved
7/5 Da Costa är inlagd i Värnamo
14/5 Da Costa skrivs ut
17/5 da Costa är i Småland
22/5 Da Costa är åter i S-holm
7/6 Da Costa blir omhändertagen av väktare och läggs in på SÖS

Ser det här ut som en person befinner sig regelbundet på Malmskillnadsgatan?

Nej hon var en knarkande hora som reste runt .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in