Citat:
Ursprungligen postat av
Eremona2.0
Det var en väldigt bra och heltäckande beskrivning, och jag håller med 100%
Jag tror också att C:s stora mål var barnen, men liksom andra tunga missbrukare, föll hon tillbaka på det hon var bra på: att dupera, fixa torskar och sälja narkotika.
"Det är det enda jag kan" brukar tunga missbrukare säga när andra vill att de ska ändra liv och släppa prostitution, stölder, langande och jävulskap. Så var det väl för C också. Hon kunde inget annat.
Ja, missbruket drar ner alla. När jag läste i WPU nyligen, hittade jag tom ett von-namn.
Det var nån kvinna med adligt namn som hamnade i Sigge Cedergrens kretsar.
För att återgå till da Costa, funderar jag över förlusterna som skedde på våren 1984.
C greps för narkotikabrott flera gånger, och beslag som gjordes (dvs knark) skickades för analys. På ett ställe står det "hon är fullt införstådd med vad resultatet av analysen innebär", eller liknande.
Det låter klart illavarslande. Och om hennes knarkaffärer kunde leda till husrannsakan, var hon nog involverad i affärer som krävde hemmaförvaring av narkotika = flera gram och hekton.
Om hon hanterade flera gram och hekton narkotika hemma och var organiserad langare, borde hon ha förlorat kännbara summor pengar när hon greps.
En knarklangare kan inte bara skaka av sig ett gripande och ett knarkbeslag och starta om. Om jag tolkar saker rätt, gick hon back flera gånger på våren 1984.
Och hur många gånger kan en langare torska för polisen innan situationen blir ohållbar?
Dels hotades hon av längre internering (flera månader i häkte eller tom fängelse), dels bör hon ha råkat i konflikt med andra narkomaner och langare.
Man undrar hur hon täckte förlusterna på våren 1984? Hon höll sig ju flytande till juni 1984, så någon nödlösning måste hon ha haft.
Jag tror att det är här som skulderna (och hoten mot henne) kommer in. Jag tror att C opererade på en nivå som var för hög för henne, och att hon strulade till det för många gånger. Den husrannsakan som skedde i mars, ska såklart noteras, eftersom C:s misstag drabbade I Andersson + att C förlorade kännbara penningsummor.
Vad gör en person som C när hon förlorar sina varor och tusentals kronor?
Hon börjar låna, krita och lura fler personer, antar jag ......
Tidigare skrev jag om Catrines struliga mars, och man kan ana en viss desperation i hennes agerande.
Månaden inleddes med att hon dömdes till fortsatt skyddstillsyn och avslutades med att hon, under loppet av ett par dygn (23 - 26 mars), greps vid två separata tillfällen för olika brott, anhölls och blev föremål för husrannsakan. Inte ens så lyckad månad...
I mars lades C även in ett dygn på sjukhus, enligt uppgift för att utröna om hon var gravid; en anledning som ter sig osannolik. Antingen tror jag att hon led av grav fysisk ohälsa som fick sjukvårdspersonal att ana oråd, eller så kanske hon använde sjukhuset som ett sätt att gömma sig på ett relativt säkert ställe.
På samma sätt funderar jag över om det primära syftet med Catrines Smålandssejour var att komma undan en alltmer besvärlig och hotfull situation i Stockholm.
Med tanke på att hon sedermera fortsatte blåsa folk och skaffa sig skulder även i juni kan det ju ha fallit sig naturligt att hon även då ville lämna stan ett tag.