2024-11-30, 20:53
Medlem
For meg er det helt utenkelig at den hyper kriminelle Ikea skytteren, med bekjentskaper langt inn i TH`s innerste krets (f.eks P*r A'ne S*nden) ikke vet noe om dette. Er ikea mannen uskyldig så er det rart ikke denne kriminelle hjernen har luktet fortjeneste, og meldt seg til TH for å bidra til å oppklare saken mot dusør. Denne mannen kjenner til de fleste store i hovedstadens underverden. I motsatt fall, om TH er skyldig, så må vel denne mannen for TH være den rette å outsource jobben til. Jeg har lest at han også har krypto kompetanse, rart han ikke av egen interesse har gått "all inn" for å løse saken, med tanke på at han er kompis med TH`s næreste. Han er nok avhørt, og har nok alibi. Er nok ikke drapsmannen, men kan være den store fisken.
Citera
2024-11-30, 21:37
Medlem
Sommeren 2017
"Historien starter med en båttur sommeren 2017. «Kryptomannen» har senere forklart at han hadde noe kontakt med sønnen til Tom Hagen denne sommeren. De har tidligere hatt felles bekjente og deler en interesse for business. Under båtturen fortalte «kryptomannen» Tom Hagens sønn om sin store lidenskap: Kryptovaluta. Det hadde han vært opptatt av i rundt ti år. I avhøret legger han ut om sitt store talent for å forstå og analysere markedet for kryptovaluta. Tom Hagens sønn omtaler ham som en uslepen diamant med referanse til talentet, forteller «kryptomannen» til politiet."

"En plan vokste frem: Han ville bygge opp en såkalt miningfabrikk som utvinner kryptovaluta.
For å klare det, trengte han en investor på laget."

"Mannen i 30-årene fortalte om planene til Hagens sønn, noe som endte med at han fikk audiens hos milliardæren selv."

Høsten 2017
"Men Tom Hagen var ikke interessert. Etter kun få møter avviste han blankt en slik investering i det afrikanske landet, ifølge «kryptomannens» forklaring.

Likevel fortsatte møtene utover høsten 2017. Ifølge «kryptomannen» snakkes det fortsatt om en miningfabrikk – men da i Norge. På dette tidspunktet er det først og fremst bitcoin-trading som er hovedtema."

Mars 2018:
RU skriver og skryter av kontakten med hvalen i meldinger og i forum.

Juni 2018
Noen oppretter noen en «pasted-side» med bitcoin- og moneroadresser med passord "Anne".

Juli 2018
RU skriver i en melding:
"For hvis det skulle bli en kontakt med han, så blir dette veldig stort. Han er tross alt eier av et av Norges største strømselskap"

August 2018:
RU skriver i en melding:
"Det er en av Norges største strømleverandør jeg samarbeider med, så dette blir veldig spennende"

August 2018:
"RU "sier at han til slutt ble lei av den manglende fremdriften, og ga opp.
Han hevder at det siste møtet med Hagen var enten 17. eller 18. august 2018. Deretter opphørte kontakten helt, ifølge han selv.

4. desember 2018:
"Han får ikke vite mye – kun at Tom Hagens kone er savnet fra boligen i Sloraveien 4 på Fjellhamar.
Helt uoppfordret begynner mannen i 30-årene plutselig å snakke om kidnapping og kryptovalutaen monero."

"sier han er kjent med at monero er brukt i kidnappingssaker i blant annet USA."

Etter forsvinningen
"I ett innlegg nevner han kidnapping spesifikt. Innlegget ble publisert etter at forsvinningssaken ble offentlig kjent."

https://www.vg.no/nyheter/i/nA89vB/kryptomannen

https://www.nrk.no/norge/slik-fortalte-bortforingssiktet-i-hagen-saken-om-forretningssamarbeidet-1.15013836

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2021/06/14/195765813/lorenskog-saken-nye-opplysninger-om-bortforingen-av-anne-elisabeth-hagen
Citera
2024-11-30, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest

«Hvordan kunne han begynne å snakke om både monero og kidnapping i en tid der forsvinningen ikke var offentlig kjent?

Han hevder først at infoen kom fra politiet. Men ifølge VGs opplysninger sitter politiet på både lyd og tekstutskrift av det aktuelle avhøret, som viser at de kun hadde fortalt at kona til Tom Hagen var savnet.

Konfrontert med det, gjentar «kryptomannen» at snakket om kidnapping hadde utspring i at han selv hadde lest om kidnappinger i kryptomiljø, og at det dermed var naturlig å trekke slike slutninger. Han sier det ville ha vært dumt av ham å nevne monero og kryptovaluta om han selv var innblandet.

Tror du andre kryptoeksperter automatisk hadde tenkt på monero og kidnapping, hadde de kun hørt at AE var savnet?

Det første jeg hadde tenkt er om politiet trodde jeg hadde sett noe som kunne ha med forsvinningen å gjøre. Det andre jeg hadde tenkt var at TH var mistenkt. Kidnapping hadde nok ikke kommet topp 100 over mine første tanker. Men nå har ikke jeg 136 i IQ.

Citat:
I avhør som siktet får «kryptomannen» også inngående spørsmål om hvorvidt monero var tema i møtene med Tom Hagen. Han forteller at han hadde inntrykk av at Hagen var interessert i denne kryptovalutaen. Hagen stilte flere spørsmål, blant annet om anonymiteten monero gir, ifølge «kryptomannen».

Mannen i 30-årene hevder at Hagen spurte så mye om monero at han på et tidspunkt så det nødvendig å advare milliardæren om farene for å bli offer for kriminelle aktører i kryptomarkedet siden denne valutaen er så populær blant de som driver med lyssky betalinger.

Ifølge «kryptomannens» forklaring fortalte han Hagen dette: At monero ble brukt av «slemme kriminelle» – og at den også var brukt i kidnappingssaker.

I de første avhørene sa han at monero ikke var tema. Det var først da han ble pågrepet og sannsynligvis konfrontert med at han hadde søkt etter informasjon om monero, at han fortalte hvordan han hadde advart TH. Allikevel var han svært begeistret over å ha blitt kontaktet av to fremmede menn, som ønsket å skjule 10 millioner kroner i monero, og ønsket fortest mulig å komme seg ut av fengsel for å fortsette samarbeidet med disse mennene.

Citat:

Samtidig uttrykker han en bitterhet mot Tom Hagen. Han har nemlig lest i VG at milliardæren fra Lørenskog har investert stort i monero. Dette for å ha midler i tilfelle han måtte betale for å få kona tilbake.

Hvordan kan han være bitter over at TH har tjent penger på monero som TH kjøpte for å betale løsepenger? Her viser han total mangel på empati.
Citera
2024-11-30, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Hvordan kan han være bitter over at TH har tjent penger på monero som TH kjøpte for å betale løsepenger? Her viser han total mangel på empati.

Bitterhet er nok ikke RUs egne ord, men en tolkning gjort av andre. RU følte seg lurt opp i noe og hadde nok en fortvilet reaksjon rundt dette. Frustrasjonen hans rettet seg interessant nok mot TH. I tidlige avhør fryktet RU at han var utsatt for et komplott og at noen ønsket å fremstille det som at han skulle ha en rolle i saken. Man kan jo tenke seg hvis man blir dratt inn i noe sånt og hvilke reaksjoner det kan skape.
Citera
2024-11-30, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Bitterhet er nok ikke RUs egne ord, men en tolkning gjort av andre. RU følte seg lurt opp i noe og hadde nok en fortvilet reaksjon rundt dette. Frustrasjonen hans rettet seg interessant nok mot TH. I tidlige avhør fryktet RU at han var utsatt for et komplott og at noen ønsket å fremstille det som at han skulle ha en rolle i saken. Man kan jo tenke seg hvis man blir dratt inn i noe sånt og hvilke reaksjoner det kan skape.
Interessant.

Han tekstet en venn få måneder for forsvinningen og pratet om samarbeid med en strøm-konge. Det gjør ikke en skyldig mann, vel?

Operasjon Frank antyder for meg at dette ikke var en rik mann, som var dypt inni i et komplott som gjorde ham rik.

På den annen side er sjansen tilnærmet 0 for at han er clueless, ref de innledende avhørene om Monero og mektige mennesker.
Senast redigerad av olivieroccean 2024-11-30 kl. 23:27.
Citera
2024-11-30, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GG99Slayer
Enig, RU framstår ikke som veldig smart, noe han må være for å kjøre en så "uskyldig linje" hvis han er en av bakmennene.. Poker level 1000 når han nevner monero og kidnapping i første avhør med politiet, enten er han ektremt smart,manipulerende bakmann, eller så er han bare en nytteidiot.
Ut ifra postene hans på denne investerings siden på face, framstiller han ikke som veldig smart..

Jeg tenker ikke at den som har gjennomført dette må være smart. Heller at vedkommende har en mental svikt. RU fremstår mindre smart og han fremstår som en med et grandiost selvbilde. RU sier at han er den beste til å forstå markedet. Han sier han kan bli virkelig stor. Han sier han kjenner seg igjen i TH, at de tenker likt. Han mener han kunne doblet TH sin formue.
Han er jammen ikke snau i uttalelsene sine.

Hvem ville ha fremstilt seg selv slik, når man ikke har fått til noen ting i livet ? Det er jo nesten flaut bare å lese det.

Bildene han legger ut av seg selv i dress forran Barcode og forran båthavna viser hvordan han ønsker å fremstå.

Når RU viser bitterhet overfor TH i steden for empati for at hans kone er borte, så er det noe som tyder på at hans hode ikke fungerer helt normalt. Noen var inne på autistiske trekk. Det har jeg også tenkt. Men jeg synes også han passer inn her :

https://utforsksinnet.no/9-tegn-for-a-hjelpe-deg-med-a-gjenkjenne-en-narsissist/

Jeg tror RU følte seg svært krenket når han ikke kom noen vei med TH. Han som til og med hadde tatt på seg så fin dress og greier.
Senast redigerad av nvaf 2024-11-30 kl. 23:21.
Citera
2024-12-01, 00:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nvaf
Jeg tenker ikke at den som har gjennomført dette må være smart. Heller at vedkommende har en mental svikt. RU fremstår mindre smart og han fremstår som en med et grandiost selvbilde. RU sier at han er den beste til å forstå markedet. Han sier han kan bli virkelig stor. Han sier han kjenner seg igjen i TH, at de tenker likt. Han mener han kunne doblet TH sin formue.

Hvem ville ha fremstilt seg selv slik, når man ikke har fått til noen ting i livet ? Det er jo nesten flaut bare å lese det.

Bildene han legger ut av seg selv i dress forran Barcode og forran båthavna viser hvordan han ønsker å fremstå.

Når RU viser bitterhet overfor TH i steden for empati for at hans kone er borte, så er det noe som tyder på at hans hode ikke fungerer helt normalt. Noen var inne på autistiske trekk. Det har jeg også tenkt. Men jeg synes også han passer inn her :

https://utforsksinnet.no/9-tegn-for-a-hjelpe-deg-med-a-gjenkjenne-en-narsissist/

Jeg tror RU følte seg svært krenket når han ikke kom noen vei med TH. Han som til og med hadde tatt på seg så fin dress og greier.

Hevn er jo et vanlig motiv
Men er det ikke for opplagt?

Vil tro at noen andre har fått med seg denne dramatikken og har lagt sine planer.

Saken mot RU vil trolig bli henlagt
Citera
2024-12-01, 01:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nvaf

Du tolker det kanskje som skryt, men han har vært i 8 avhør og det er meningen at han skal fortelle sannheten. Avhørene handler om det han driver med, krypto. RU ønsker å satse og bli en krypto-gründer, han har tro på seg selv og vet hva han kan og ikke kan. Han forteller også om mange år som har gått dårlig, så han skryter egentlig ikke. Sitatene media skriver er ikke 100% ordrett, det ville i så fall vært ødeleggende for etterforskningen.

Han forteller hva han er god til og hva han er dårlig til.

Derfor søker han etter flere folk som kan fylle hans svakheter. Han tar kontakt med noen i sosiale medier, nevner han har bekjentskap til en hval, og at han ønsker å utnytte bekjentskapet. RU sier han er god på krypto og det å lese markedet, men trenger i tillegg til hjelp fra en hval også hjelp med datasikkerheten, dersom han skal realisere planene.

Bare han ikke begynner å "produsere" batterier, eller trade og vedde mot landet fra statsministerboligen, så går det nok greit.
Citera
2024-12-01, 03:10
Medlem
Citat:
Du tolker det kanskje som skryt, men han har vært i 8 avhør og det er meningen at han skal fortelle sannheten. Avhørene handler om det han driver med, krypto. RU ønsker å satse og bli en krypto-gründer, han har tro på seg selv og vet hva han kan og ikke kan. Han forteller også om mange år som har gått dårlig, så han skryter egentlig ikke. Sitatene media skriver er ikke 100% ordrett, det ville i så fall vært ødeleggende for etterforskningen.

Han forteller hva han er god til og hva han er dårlig til.

Derfor søker han etter flere folk som kan fylle hans svakheter. Han tar kontakt med noen i sosiale medier, nevner han har bekjentskap til en hval, og at han ønsker å utnytte bekjentskapet. RU sier han er god på krypto og det å lese markedet, men trenger i tillegg til hjelp fra en hval også hjelp med datasikkerheten, dersom han skal realisere planene.

Bare han ikke begynner å "produsere" batterier, eller trade og vedde mot landet fra statsministerboligen, så går det nok greit.

Så hva er han god til? Fyren virker ikke til å være helt oppegående når han mener at TH skal finansiere en kryptofabrikk i Egypt.
Citera
2024-12-01, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nicobar
Hevn er jo et vanlig motiv
Men er det ikke for opplagt?

Vil tro at noen andre har fått med seg denne dramatikken og har lagt sine planer.

Saken mot RU vil trolig bli henlagt

Dersom det stemmer at han i februar gav en helt ny forklaring om innhold i et møte med TH og hva han hevdet TH skal ha sagt, tviler jeg på at saken hans blir henlagt med det første. Det må i tilfelle være hvis politiet vet hvem som står bak, og vet at RU har blitt truet av disse personene til å forklare seg som han gjør.

Det begynner å bli veldig kort tid igjen av høsten, så vi får se hva som skjer.
Citera
2024-12-01, 09:29
Medlem
Har inte följt den här tråden på länge. Min norska är för dålig. Har det framkommit några nya bevis/indicier som pekar i en eller annan riktning? När kan ett domslut förväntas komma?
Citera
2024-12-01, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VizslaSilver
Har inte följt den här tråden på länge. Min norska är för dålig. Har det framkommit några nya bevis/indicier som pekar i en eller annan riktning? När kan ett domslut förväntas komma?

Senaste nyheterna:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/al3Re2/norske-tom-hagen-frikanns-fran-misstankar

Miljardären Tom Hagen, make till Anne-Elisabeth Hagen som försvann från hemmet i norska Lørenskog för snart sex år sedan, frias från misstankar om att han ska ha medverkat till hustruns försvinnande.
Nej, inga nya kända bevis. Polisen håller korten nära bröstet, men tror på ett genombrott.

"Kryptomannen" kom med nya förklaringar i en utfrågning i april, men vi vet inte vad han sa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in