2024-03-03, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Hehe, vart tog bilen vägen?
Poängen om du inte fattade är att remmen inte sitter "i motorblocket" som du hävdar
Citera
2024-03-03, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krumbukta
Men ge dig.

https://youtu.be/B-nQ9nj-C0M

Det där visade precis min poäng, tack för det, så slapp jag leta upp en video.

Jag misstänker att du aldrig har bytt en kamrem eller kedja, eller hur?
Citera
2024-03-03, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krumbukta
Poängen om du inte fattade är att remmen inte sitter "i motorblocket" som du hävdar

Definitionsfråga vad som räknas till motorblocket, den sitter inte utanpå som en kamrem i vart fall, och inte på framsidan heller.

Därav att det är avsevärt mycket mer jobb att byta.
Citera
2024-03-03, 21:48
Medlem
Tratten52s avatar
Byt kamkedja i en Porsche 911 😎
Citera
2024-11-30, 11:00
Medlem
Ska köpa ny bil snart, valet mellan senaste Peugeot 208 och senaste Suzuki Swift (behöver inga åsikter om bilval tack) och lutar nu starkt mot Swiften just pga motorn och att den har en rejäl kamkedja istället för det där jäkla oljebadande gummibandet i PSA 1.2 motorn. Det suger lite faktiskt för jag gillar det mesta andra mer hos 208:an. Ser mycket fräsigare och modernare ut både utan och innan än Swiften men en youtubevideo plus påläsning om motorerna övertygade mig om det, förmodligen, bättre valet.

Snubben i klippet går in lite mer på djupet om motorn:

https://youtu.be/O-IbcE75Tyk?feature=shared
Citera
2024-11-30, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Det är då ett jäkla gnäll om kamrem vs kamkedja. Ja, kamremmen kan du få byta om du kör långt med bilen. Kamkedjan kan å sin sida sträckas om du har otur.

Serva bilen så går den bra. Finns inga genvägar.
Folk är ju väldigt intresserade av om kamrem är bytt av den enkla anledningen att man vill inte köpa en bil på måndag för att på tisdag punga ut med 5000-15000 på ett kamremsbyte, när man i stället kan välja att köpa en annan bil där man inte behöver tänka på kamremmar förrän efter några år.
Citera
2024-11-30, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirtydwarf
Fast du glömde nämna det
det är inte helt billigt att serva bilen och även om du gör det själv så tar det tid och delarna kostar.

Remmen bör bytas efter 5000 mil.
Kedjan kan man köra med typ alltid men bör bytas efter 20, 000 mil.
Jaså? Vill Mäster berätta mer om hur det funkar?
Citera
2024-11-30, 15:29
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jare71
Kollat en extra gång på car.info på en 1.0 liters.
Där står det kamrem. Men då är det som em tidigare skribent säger att det i te alltid stämmer på car.info .
Tyckte bara det var lite konstigt om de frångått kamkedja på nyare modeller.
Men nu vet jag iaf. att det är kedja på 1.0 liters bilarna 👍😂. Blev en väldans snackis av detta.
Är ju inte konstigt, när det är ganska saftigt utgift när denbska bytas( iofs. En sådan här liten bil som jag pratar om kanske inte skulle kosta så mycket) . Tack alla vänliga som svarar , toppen.

Kamremsbyte är inte så komplicerat som folk tror. Man kan göra det själv och då är det ofta snabbt gjort även på en verkstad. Arbetskostnad på min bil, 2700:- och då är det en "riktig" motor. En jag känner bytte själv på en 3-cylindrig Skoda Fabia.

Kedjan kan också gå av eller kedjesträckaren paja. Det blir dyrt.
Citera
2024-11-30, 16:14
Medlem
På vissa bilar, med rakställd motor, bl a Suzuki, som jag har erfarenhet av, byter man kamrem på under timman = 40 - 50 minuter.
På andra, t ex Citroen GS, med dubbla kamremmar, som jag också har bytt på, underlättar det mycket om man plockar ur motorn.
På en Mercedes 124/E-klass fick jag byta kamkedja var 12.000:ende mil i 37.500 mil á drygt 30.000:- inkl kamaxel, lyftare, vipparmar m m.
Byta kamrem på Renault Senic ville Volvo Haga norra ha nästan 20.000:- för för några år sedan, enligt en granne.

Bland de mest misslyckade motorerna är den motor som BMW begåvade Land Rover Defender med under sin tid som ägare - innan man sålde till Ford.
Den motorn har BÅDE KAMREM OCH STÖTSTÄNGER.
Kamrem längst ner från vevaxel till kamaxel - och därifrån stötstänger till vipparmarna.
När den kamremmen behöver ersättas måste praktiskt taget HELA motorn tas isär.
Enligt ett par bilägare jag känner.
Citera
2024-11-30, 17:45
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Kamremsbyte är inte så komplicerat som folk tror.

Beror lite på vad det är för motor, men visst, många motorer går att byta på utan låsverktyg och om man behöver låsverktyg så finns det ju nästan alltid att köpa på nätet för hyfsat rimliga pengar.

Det finns ju tex motorer där kamdrev ska lossas och flyta fritt på låsta kamaxlar vid uppsträckning av kamremsspännaren och det finns ju även motorer som tex inte har någon krysskil eller dylikt på drevet på vevaxeln. Drevet flyter fritt på vevaxeln och hålls på plats av vevaxelskruven och multiremskivan.

Genom åren så minns man ju "Gör det självare" som kommit in genom verkstadsdörren och frågat om dom får låna låsverktyg då dom har råkat lossa vevaxelskruven för att få bort remskivan till multiremmen och samtidigt sedan upptäckt att kamremmen står still medans vevaxeln går att snurra.
Då är man helt "Lost".
Finns inte en chans att hitta rätt utan låsverktyg.

Många moderna trecylindriga motorer där kamremmen badar i motorolja är inte heller helt pissenkelt att byta hemma på garageuppfarten.

Men å andra sidan så finns det ju motorer som är väldigt enkla att byta på.
Och även om det är lite halvsvårt på en del motorer så skulle många kunna klara av det själva om dom bara jobbar metodiskt och noggrant.
Senast redigerad av ormbiten 2024-11-30 kl. 17:48.
Citera
2024-11-30, 18:19
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Beror lite på vad det är för motor, men visst, många motorer går att byta på utan låsverktyg och om man behöver låsverktyg så finns det ju nästan alltid att köpa på nätet för hyfsat rimliga pengar.

Det finns ju tex motorer där kamdrev ska lossas och flyta fritt på låsta kamaxlar vid uppsträckning av kamremsspännaren och det finns ju även motorer som tex inte har någon krysskil eller dylikt på drevet på vevaxeln. Drevet flyter fritt på vevaxeln och hålls på plats av vevaxelskruven och multiremskivan.

Genom åren så minns man ju "Gör det självare" som kommit in genom verkstadsdörren och frågat om dom får låna låsverktyg då dom har råkat lossa vevaxelskruven för att få bort remskivan till multiremmen och samtidigt sedan upptäckt att kamremmen står still medans vevaxeln går att snurra.
Då är man helt "Lost".
Finns inte en chans att hitta rätt utan låsverktyg.

Många moderna trecylindriga motorer där kamremmen badar i motorolja är inte heller helt pissenkelt att byta hemma på garageuppfarten.

Men å andra sidan så finns det ju motorer som är väldigt enkla att byta på.
Och även om det är lite halvsvårt på en del motorer så skulle många kunna klara av det själva om dom bara jobbar metodiskt och noggrant.

Jo man får nog ta mitt pris som ett minipris. Enkel överliggande blir enklare. En XU10J2.
Citera
2024-12-01, 00:07
Medlem
zoombos avatar
Vissa kamremsbyten är överskattade. På en del bilar byter jag kamrem på ca 2 timmar och jag byter bara remmen, inget annat om inte det finns missljud.

En kamkedja däremot har jag aldrig bytt och jag anser att dessa normalt ska hålla bilen ut om den servas som den ska ock körs vettigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in