Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2024-11-30, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Energitillgngen p Venus r med dess hga temperaturer mycket god. Men den medfr ocks stora problem som tillgng p vatten och odlingsbar jord.

Kanske kan man borra sig ned i marken fr att undvika hettan, men tills man har lrt sig att gra det hr p ett bra stt och sedan att gra det i 500 graders hetta p en annan planet s verkar det vara riktigt svrt.

Kanske r det lttare att terraformera n att kolonisera Venus i nuvarande skick. Att vnda och ka dess rotation med ngon metod som motsvarar det som skapade det nuvarande lget r kanske ngot att fundera p. Om Theia kunde det s kanske vi kan emulera det.

Om vi tnker hypersurrealistiska projekt s kanske man kunde flytta Venus ut till Mars' bana, och sl ihop de bda?

Sedan behver vi bara vnta ngra hundra miljoner r kanske, s har vi mjligen en ny planet med p en hft ungefr samma betingelser som jorden!
Citera
2024-11-30, 01:12
Medlem
zerocolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Inte s mycket mildare dr

The highest point on Venus, Maxwell Montes, is therefore the coolest point on Venus, with a temperature of about 655 K (380 C; 715 F) and an atmospheric pressure of about*4.5 MPa (45 bar)

Motsvarar 500m djup

Och du vet hur pizza ser ut efter en halvtimme i 300 i ugnen.
Citera
2024-11-30, 04:11
Medlem
Djurmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Nr det gller att kolonisera andra planeter s verkar Mars vara det mest populra alternativet, men den planeten r enligt mig vrdels fr permanent mnsklig bosttning av en anledning; Den har bara 38% av jordens gravitation, vilket garanterat hade lett till allvarliga hlsoproblem fr mnniskor som bor dr en lngre tid.

Venus dremot har 90% av jordens gravitation, vilket gr planeten till det enda lngsiktigt beboeliga alternativet i solsystemet, ven om dess hgre temperatur och tryck gr det svrare att upprtta en frsta koloni dr.
En planets gravitation r inte ngot man ngonsin kommer kunna ndra p, men man kan ndra p t.ex temperatur genom att bygga en bas att bo i.

Hade man med teknologi tillgngligt idag eller den nrmsta framtiden teoretiskt kunnat landa rymdskepp i Venus hgsta bergstoppar (dr temperatur och tryck r ngot lgre), borra bergrum, stta upp vlisolerande drrar, och upprtta en koloni drinne? Hade man kunnat bygga en luftkonditionering (driven av ett mindre krnkraftverk) kraftig nog att hlla nere temperaturen i berget p en behaglig niv?

Jag vet att det finns ider om att bygga zeppelinare att glida runt med i Venus atmosfr, men jag tycker inte att det lter s intressant. Det lter farligt om de skulle spricka, och d kan man lika grna glida runt i rymden i en roterande cylinder.
Vi skulle behva bygga om planeten. Frst byta ut atmosfren och mjligen minska instrlningen...
Citera
2024-11-30, 10:16
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerocola
Och du vet hur pizza ser ut efter en halvtimme i 300 i ugnen.

Trycket x

Scysst vrmeverfrning d , t.o.m heliox/hydroheloixdykare sger att 45 barsgas r som att andas vtska och luften i klockorna r som att vifta me tassen under vatten

45 bar svavelosande koldioxid mste vara som o andas flytande bly

Haha
Citera
2024-11-30, 17:57
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Vem fan har sagt nt om Venus? Av ca 47 platser du kunde frska befolka i solsystemet *r venus plats 47*.

Motivera. Motivera varfr Venus skulle vara ett smre alternativ n mnen, Mars eller Merkurius. Venus r den enda himlakroppen i solsystemet dr du faktiskt skulle kunna knna dig som hemma, tack vare dess gravitation.
Citera
2024-11-30, 18:05
Medlem
Citat:
Nr det gller att kolonisera andra planeter s verkar Mars vara det mest populra alternativet, men den planeten r enligt mig vrdels fr permanent mnsklig bosttning av en anledning; Den har bara 38% av jordens gravitation, vilket garanterat hade lett till allvarliga hlsoproblem fr mnniskor som bor dr en lngre tid.

Venus dremot har 90% av jordens gravitation, vilket gr planeten till det enda lngsiktigt beboeliga alternativet i solsystemet, ven om dess hgre temperatur och tryck gr det svrare att upprtta en frsta koloni dr.
En planets gravitation r inte ngot man ngonsin kommer kunna ndra p, men man kan ndra p t.ex temperatur genom att bygga en bas att bo i.

Hade man med teknologi tillgngligt idag eller den nrmsta framtiden teoretiskt kunnat landa rymdskepp i Venus hgsta bergstoppar (dr temperatur och tryck r ngot lgre), borra bergrum, stta upp vlisolerande drrar, och upprtta en koloni drinne? Hade man kunnat bygga en luftkonditionering (driven av ett mindre krnkraftverk) kraftig nog att hlla nere temperaturen i berget p en behaglig niv?

Jag vet att det finns ider om att bygga zeppelinare att glida runt med i Venus atmosfr, men jag tycker inte att det lter s intressant. Det lter farligt om de skulle spricka, och d kan man lika grna glida runt i rymden i en roterande cylinder.

38% gravitation lter ju kalas fr alla soffpotatisar och sjukpensionrer med kass rygg. Mste vl inte vara dligt om man stannar dr. r vl mest om man kommer tillbaka till jorden de blir problem.

Venus lockar inte speciellt.

Tycker faktiskt de vore bttre att leva i ett matrix p jorden ligga inkopplad i nn lda och leva ett ltsas liv tar ja hellre n att bo nersprngd i ntt berg p Venus
Citera
2024-11-30, 18:05
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har svrt att se hur man skulle kunna tillverka en rymddrkt som klarar frhllandena p Venus. Att kolonisera den planeten r inte realistiskt. Jag kan dock tnka mig att man i en avlgsen framtid kan upprtta en forskningsstation. Man kan docka landningsfarkoster dr med astronauter naturligtvis och man kan snda ut styrda robotar i terrngen.

Tyvrr ligger nu ett stort mnprogram ivgen fr resor ut i solsystemet. Enorma pengar kommer att slukas. Annars r Mars och ngra asteroider naturliga ml.

Fr att klara utforskningen av mnen samtidigt som man startar mot Mars frutstter en stor satsning av bde stater och privata krafter som entusiasmerar skattebetalarna.

Vi snackar om 380 grader, inte 3800. Det r som en ugn, det r inte som solens yta. Och det finns mnniskor som har dykt ner till 200 meters djup utan ngon rymdrkt alls, s sjlvklart kan man tillverka en drkt fr frhllanden som motsvarar 450 meters djup.

Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Energitillgngen p Venus r med dess hga temperaturer mycket god. Men den medfr ocks stora problem som tillgng p vatten och odlingsbar jord.

Kanske kan man borra sig ned i marken fr att undvika hettan, men tills man har lrt sig att gra det hr p ett bra stt och sedan att gra det i 500 graders hetta p en annan planet s verkar det vara riktigt svrt.

Kanske r det lttare att terraformera n att kolonisera Venus i nuvarande skick. Att vnda och ka dess rotation med ngon metod som motsvarar det som skapade det nuvarande lget r kanske ngot att fundera p. Om Theia kunde det s kanske vi kan emulera det.

Ja men ven utan ngon terraformering s tycker jag fortfarande att Venus r bttre n Mars. Inte enklare, men nd ett bttre alternativ fr en permanent bosttning.
Citera
2024-11-30, 18:52
Medlem
448s avatar
Citat:
Vi snackar om 380 grader, inte 3800. Det r som en ugn, det r inte som solens yta. Och det finns mnniskor som har dykt ner till 200 meters djup utan ngon rymdrkt alls, s sjlvklart kan man tillverka en drkt fr frhllanden som motsvarar 450 meters djup.

Ja men ven utan ngon terraformering s tycker jag fortfarande att Venus r bttre n Mars. Inte enklare, men nd ett bttre alternativ fr en permanent bosttning.

Finns drkter som kan behlla vanligt tryck nedt 400-500m fr o slippa mttnadsdykning med lnga dekomptider

Men att gra en drkt som skall klara 400 grader i atmosfr s tjock s den kan jmfras med vtska i vrmeledningsgrad gr inte , man mste ju en krnreaktor som skall kyla den o sig sjlv
Citera
2024-11-30, 19:11
Medlem
Citat:

Jag tror att den rymddrkten naturligtvis kan tillverkas men frmodligen blir den tung och mindre flexibel. Normalt skall ju en rymddrkt skydda mot det lga trycket. Hr skall man skydda mot ett mycket hgt tryck och samtidigt mot relativt hg vrme. Den blir inte som vanliga rymddrkter

Vid ngon form av terraformering kanske man skall fra vatten till Venus. Kanske kan mikroorganismer verleva strax under ytan om man vattnar.
Man kanske ocks kan ha stationer som hlls uppe i "atmosfren" med hjlp av ballonger. Man skulle drigenom f en drgligare temperatur p denna hgre hjd.
Citera
2024-11-30, 19:49
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Motivera. Motivera varfr Venus skulle vara ett smre alternativ n mnen, Mars eller Merkurius. Venus r den enda himlakroppen i solsystemet dr du faktiskt skulle kunna knna dig som hemma, tack vare dess gravitation.
Det r redan motiverat. Du kan fixa lgt tryck, du kan fixa lg temperatur, du kan fixa brist p gravitation.

Det vi inte kan gra idag r att bota (fr) hgt tryck, (fr) hg temperatur, eller (fr) hg gravitation. Men du ser, vi mste inte. Dom andra 46 stllena fre Venus r exakt lika vrdelsa p material. Min nummer 1 har alltid varit att *inte* kliva ner i gravitationsbrunnar.

Och jag vidhller den instllningen.
Citera
2024-11-30, 20:02
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag tror att den rymddrkten naturligtvis kan tillverkas men frmodligen blir den tung och mindre flexibel. Normalt skall ju en rymddrkt skydda mot det lga trycket. Hr skall man skydda mot ett mycket hgt tryck och samtidigt mot relativt hg vrme. Den blir inte som vanliga rymddrkter

Vid ngon form av terraformering kanske man skall fra vatten till Venus. Kanske kan mikroorganismer verleva strax under ytan om man vattnar.
Man kanske ocks kan ha stationer som hlls uppe i "atmosfren" med hjlp av ballonger. Man skulle drigenom f en drgligare temperatur p denna hgre hjd.

Drkttypen kallas "hard shell diving suit" men jag kan lova att det nra nog r omjligt att bygga....
Citera
2024-11-30, 21:07
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Drkttypen kallas "hard shell diving suit" men jag kan lova att det nra nog r omjligt att bygga....
Lite det jag skrev ovan. Att skydda sig mot kyla funkar, men att skydda sig mot 500 r en helt annan sak. Energi dit dr den saknas r enkelt men att sno energi frn dr det finns fr mycket, well ..

ven om, det vi behver fr att hlla mnniskor vid liv utanfr jorden r inte jrn, bly eller osmium. Det r vte, syre, kol etc. Ltta mnen - som vi inte hittar p Venus. Men i asteroidbltet.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in