Citat:
Ursprungligen postat av
Locifer
Skilsmässan har i princip gått igenom. Jag är närmast tvingad att följa med till barnens mormor och morfar trots att jag är osams med idioterna sen i somras. Dock bor de nära så det är några timmar det rör sig om.
Sen har jag och barnen tänkt åka till mina föräldrar 30 mil bort och vara där i 4-5 dygn. Men nu låter det på exfrun som att hon tänkt följa med dit. Jag vill inte det men samtidigt vill jag inte att barnen ska påverkas så mycket. Julen är barnens högtid.
Ska dock sägas att jag är barnens stora favorit. De frågar i princip aldrig efter
Varför känner du dig tvingad? Är det din exhustru som lägger skuld på dig, eller du själv?
Det kan nog vara viktigt att du och din exhustru reder ut om ni ska fira jul och andra högtider separat eller tillsammans även i fortsättningen. Om era barn vänjer sig vid att allt fortsätter som vanligt trots skilsmässan, kan det bli problem när någon av er träffar en ny partner som inte alls är med på upplägget.
Jag har dock i min bekantskapskrets flera vänner som firar jul och andra helger tillsammans med sina nya fruar/män, deras ex och deras nya, och med alla barn och numera också barnbarn och deras pojk- och flickvänner. Så det är inte en omöjlighet att fortsätta med gemensamma helgfiranden trots att man gått skilda vägar. Det är dock inte problemfritt. Och det behöver både planeras och diskuteras igenom med alla inblandade.
Mitt råd är, i likhet med de flesta andras i tråden. Säg ett bestämt NEJ till ditt ex,
både att följa med till hennes föräldrar och att hon ska följa med till dina. Sen kan ni i lugn och ro utvärdera hur ni ska göra i fortsättningen.
Och att julen endast skulle vara barnens högtid är jag inte alls överens med dig om. Vi vuxna har också rätt att få fira jul på ett sätt som i vart fall inte är en ren pina - som du beskriver att samvaron med dina f.d. svärföräldrar skulle kunna bli.