Jag misstänker att Volvo var rädda att stora utombordare skulle stjäla marknadsandelar från deras inombordare och köpte en "konkurrent" i syfte att undanröja vederbörande.
Nu har dock Mercury en 600 hästkrafter stark V12 utombordare som Volvo kan försöka konkurrera mot med sina inombordare på 8-15 meters öppna båtar där durkyta är önskvärt.
Jag misstänker att Volvo var rädda att stora utombordare skulle stjäla marknadsandelar från deras inombordare och köpte en "konkurrent" i syfte att undanröja vederbörande.
Nu har dock Mercury en 600 hästkrafter stark V12 utombordare som Volvo kan försöka konkurrera mot med sina inombordare på 8-15 meters öppna båtar där durkyta är önskvärt.
Jag röstade på Mercury, men märket Evinrude är skojigt, för det var nämligen en man från Norge som hette Evin Rude, som startade det företaget i Amerikat.
En dag åkte jag med min hustru och unge tillsammans med en kamrat med en mindre båt. Han hade en Suzuki och jag en Mercury. Hans motor skar ihop med ett skronk och blev helt oduglig, medans min Mercury bara tuffade på, låt vara att den drack bensin som en törstig kamel dricker vatten. Jag fick bogsera honom hem. Jag sålde båten och motorn var så vitt jag vet i högsta välmåga efteråt, särskilt med en ny propeller jag installerade, eftersom den förra var för stor. Nu gjorde båten ~22..23 knop utan övervarv, och kunde dra en vattenskidåkare. Tom, så var man tvungen att lätta på gasen för att undvika övervarv.
Jag sade till killen på båtvarvet att den varvar bara 4500 rpm med en kompis ombord, så den har för stor propeller. "Hur fan kan du höra det ?" Jag fick låna hans vibrationstakometer som jag satte mot motorkåpan och den visade 4500 rpm mycket riktigt. Efter propellerbyte så maxade den ut till ~6000 rpm med tom båt (litet övervarv), och det var perfekt.
Senast redigerad av Knivur-273 2024-10-28 kl. 18:17.
Mercury är absolut störst och bredast på marknaden. Men tveksam kvalitet på mindre utombordare. Tohatsu sammarbetet syns igenom där. Och dom Kina tillverkade är inget att hänga i julgranen. Däremot 175hk och uppåt är toppkvalitet.
Suzuki är oerhört bra, med grym 7årsgaranti.
Även där kvalitet rakt igenom.
Tråkigt bara att dom inte tillverkar något större än 350.
Enligt mina erfarenheter så skulle jag välja Suzuki alla dagar i veckan. Mercury om jag skulle ha något större än 350.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!