Flashback bygger pepparkakshus!
2024-11-29, 14:48
Medlem
Lappazs avatar
Alla vet att under stränga förhållanden är värme viktigt.
Exempelvis blir fönster utblåsta , väggar förstörda.
I MSB's nya utgåva kan man läsa sig till nödvändiga hjälpmedel för att kunna klara sig under minst en vecka.

Skulle vilja tillägga att isolering är en viktig överlevnads detalj (stenull) är att rekommendera.
Finns att köpa till ett lågt pris - lätt att isolera sina förstörda fönster eller dörrar.
För att behålla den värmen man kan få av exempelvis uppvärmda stenar från en eld som man tar in i sin lägenhet.
Värme ljus är också bra , ju mindre "rum" man bygger isolerat , ju varmare får man av lite värmekällor.

Bra att veta för alla preppers och för MSB.
Senast redigerad av Lappaz 2024-11-29 kl. 15:01.
Citera
2024-11-29, 16:20
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lappaz
Alla vet att under stränga förhållanden är värme viktigt.
Exempelvis blir fönster utblåsta , väggar förstörda.
I MSB's nya utgåva kan man läsa sig till nödvändiga hjälpmedel för att kunna klara sig under minst en vecka.

Skulle vilja tillägga att isolering är en viktig överlevnads detalj (stenull) är att rekommendera.
Finns att köpa till ett lågt pris - lätt att isolera sina förstörda fönster eller dörrar.
För att behålla den värmen man kan få av exempelvis uppvärmda stenar från en eld som man tar in i sin lägenhet.
Värme ljus är också bra , ju mindre "rum" man bygger isolerat , ju varmare får man av lite värmekällor.

Bra att veta för alla preppers och för MSB.

Det är nog viktigare med varma kläder annars fryser du ihjäl medan du håller på med stenullen.
Citera
2024-11-29, 16:21
Medlem
MuscleSharks avatar
Som en akut grej kan du spika upp ett gäng spånskivor om fastigheten skulle få mindre skador. Om ett eller flera fönsters förstörs exempelvis.

Hjälper ju att hålla den värsta kylan ute iaf. Är man väldigt seriös och tar värmen på allra största allvar så rekommenderar jag som alltid att man investerar i en diesel generator om man har den möjligheten.
Jag är ingen prepper, men fick uppleva 3 riktigt kalla dygn för några år sen efter att en storm drog ner flera luftburna ledningar i mitt område. Efter det blev det en diesel generator som bara är att köra i gång om man skulle råka ut för ett långvarigt elavbrott.
Kostar lite såklart, men jag tänker om man bor i hus/villa så kan det vara värt det.
Citera
2024-11-29, 22:42
Avstängd
pn222jws avatar
Vatten blir viktigt - tips - det närmsta året....köp 2.5 liters plastflaskor (med inbyggda handtag) med ICA eller COOP's billigaste saft...när dom är tomma är dom optimala som små vattenreserver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in