Citat:
Ursprungligen postat av
janptr
Ja denna var det:
Asus Vivobook S 15 S5507 Snap12C/32/1TB/OLED
14999.00 509.00 1 14490.00 25%
15.6" Copilot+ PC
Jag har mest hållit på med lite slöa externa diskar så riktigt ej bra test ännu. Men avi o liknande filerna på molnet eller på nya laptopen startar ju omedelbart (cirka 1 GB) men det var jag ej van från den tidigare. Om det är imponerande vet jag inte men inget jag var van vid men det var ju liksom detta jag var ute efter. Men får nog lägga tid försöka göra Windows 11 lite mer lik Windows 10 i filhanteraren mm.
Tänk på att du i filhanteraren (utforskaren) har "tre prickar" (
...) som du kan klicka på och välja:
Egenskaper så kan du själv konfigurera lite val. (Som att öppna utforskaren i "Start" eller "
den här datorn" som påminner mer om Windows 10s utforskare, samt t.ex. att inaktivera "Dölj kända filtyper" (jag gillar att se korrekt filtyp som man inte råkar välja fel ifall 2 filer har samma namn med olika filändelser), samt t.ex. att "
visa krypterade eller komprimerade NTFS-filer med annan färg" etc..
Väldigt praktiskt att gå igenom och att lära sig vilka förändringar man kan göra där, då slipper man ladda ned skumma program för att göra det man själv vill.
Jobbar man mycket med samma filer så uppskattar jag Windows 11's "
Visa senast använda filer" Då man hittar dessa mycket snabbare. Samt "
Visa mappar som används ofta" så man slipper bläddra fram till varenda mapp som finns..
En funktion som jag inte kan klara mig utan i Windows 11's Utforskare (filhanteraren) är att man numera har FLIKAR.
Väldigt praktiskt om man t.ex ofta hämtar foton ifrån mappen BILDER (som då visas i egen flik) samtidigt som man arbetar med t.ex. texter i mappen TEXT (som då visas i egen flik) osv.
Väldigt praktiskt att slippa bläddra sig fram och tillbaka mellan flitigt använda mappar.. (Men det är min åsikt)
Kontrollera det hellre än att direkt börja installera onödiga suspekta program som sägs göra motsvarande ändringar..