• 1
  • 2
2024-11-29, 08:21
Medlem
https://www.allehanda.se/artikel/har...inella-arbeta/

Citat:
Laglydig – eller kriminell.

Nu kan ÖA avslöja att vem som helst oavsett brottsregister kan få jobb inom hemtjänsten.

– Den kan bli anställd i alla fall, säger personalchefen Annica Eriksson.

https://sverigesradio.se/artikel/tro...e-brottslighet

Citat:
Trots att flera grova våldsbrott och stölder begåtts mot äldre inom hemtjänsten de senaste åren begär fler än hälften av landets kommuner inte utdrag ur polisens belastningsregister vid anställning inom äldreomsorgen. Det visar P4:s enkät.

Det är dystert och det är inte kul att bli gammal i Sverige.

Vad tycker ni om detta?
Citera
2024-11-29, 08:25
Medlem
Svavelbryggas avatar
Man kan tycka vad man vill, hemtjänsten tvingas erbjuda så dåliga villkor att de måste anställa vem som helst. Och ingen har lust att betala mer.
Citera
2024-11-29, 08:35
Medlem
Har träffat på en som fanns i lexbas samt omskriven i ca 10 tidningsartiklar och ändå fick jobb inom vården och uppförde sig illa mot de den vårdade, visselblåsan gjordes och den las ned!!
Citera
2024-11-29, 08:36
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Det är knappast någon nyhet att äldre och barn får vara någon form av integreringsverktyg i dagens Sverige när halva världen bjudits in att äta.
Om det är någon tröst har de äldre själva varit med och bidragit genom att rösta på partierna som skapat dagens scenario.

Det finns bra invandrare och skulle man bara slänga ut de dåliga hade vi inte haft några problem…

Ovanpå det handlar det om dåliga arbetsvillkor och taskig lön. Klart vettiga personer dras mot andra yrken. I våra grannländer har man råd men vi har ju satsat på en annan häst!

Lösningar finns men ingen politisk vilja!
Citera
2024-11-29, 10:25
Medlem
slimharlots avatar
Känner en kille med många domar och nya som ska upp i rätten nu för innehav av lite väl stora mängder bensodiazepiner ett flertal gånger om.

Nu har han fått lägenhet och referenser av soc, jobbar i vården nattetid och pluggar undersköterska.

Tycker jag det är rimligt? Nej
Är han en bra människa som aldrig skulle sno en endaste medicin: Ja

Men jag hade ändå inte velat ha honom jobbandes i mitt arbetslag med tanke på hur enkelt saker försvinner.
Senast redigerad av slimharlot 2024-11-29 kl. 10:33.
Citera
2024-11-29, 10:47
Medlem
Wyrdkins avatar
Beror ärligt talat på vad för kriminalitet och hur lång tid.

En 30åring som dömdes för snatteri som 18 åring känner jag har betalat sin skuld till samhället, medan en 30 åring dömd för 5 vapenbrott, misshandel och narkotikabrott de senaste 10 åren kanske inte borde jobba inom hemtjänst.
Citera
2024-11-29, 11:34
Medlem
Ska vi kalla alla som har begått ett brott för 'kriminella'?

Jag har hemtjänst och det är många olika personer som besöker mig varje vecka. Jag vet knappast deras namn, men på 4-5 år är det bara en som jag tycker var ganska "korkad". Om hon var 'kriminell' vet jag inte men jag har inte sett henne på 2-3 år.

Det är möjligt att någon av dem som hjälper mig har fällts i domstol för brott. Kanske har de suttit i fängelse. Men så är det väl i alla branscher. Jag hamnade akut på sjukhus för 3 år sen och då fick jag inför operation lämna ifrån mig mina smycken. Ett guldhalsband fick jag be särskilt om och det kom tillbaka när en undersköterska tog tagi problemet. Men visst hade "någon" placerat om det.

Det viktiga är ju att de som arbetar i hemtjänsten och hjälper äldre och handikappade inte ÄR kriminella och stjäl saker eller lurar och bedrar dem de ska hjälpa. Kanske kan man inom de olika arbetslagen hjälpa varandra att hålla sig på den smala vägen och förbli ärliga. Mina "hemtjänstare" är vänliga och hjälpsamma. Ingen har här och nu visat några kriminella tendenser. Jag har gett bort alla mina smycken till mina barn och barnbarn.

Klart att jag, som andra, blir upprörd av att läsa om hur äldre mördats eller blivit våldtagna och det är något som bara kan förebyggas genom rättsväsendet och andra personer i de galningarnas närhet. Svaga äldre bör ha trygghetslarm t.ex.
Citera
2024-11-29, 16:28
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Korruption och missförhållanden i offentlig verksamhet
/Moderator
Citera
2024-11-29, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Beror ärligt talat på vad för kriminalitet och hur lång tid.

En 30åring som dömdes för snatteri som 18 åring känner jag har betalat sin skuld till samhället, medan en 30 åring dömd för 5 vapenbrott, misshandel och narkotikabrott de senaste 10 åren kanske inte borde jobba inom hemtjänst.
Alla borde få en chans i arbete, men låt oss säga en 25 åring blir anställd, och döms för något när han är 30, bli återbetalningsskyldig alla löner dessa 5 åren. Utöver straffet i domstolen, samt avskedad. Borde avskräcka folk att missköta sig, och samtidigt få en chans att vara en del i samhället.
Citera
2024-11-29, 18:49
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talkthewalk
Alla borde få en chans i arbete, men låt oss säga en 25 åring blir anställd, och döms för något när han är 30, bli återbetalningsskyldig alla löner dessa 5 åren. Utöver straffet i domstolen, samt avskedad. Borde avskräcka folk att missköta sig, och samtidigt få en chans att vara en del i samhället.

Fast hur hjälper det att hemtjänst anställer folk som inte är lämpliga?
Citera
2024-11-29, 18:58
Citat:
Ursprungligen postat av Tr11fip0xen
https://www.allehanda.se/artikel/har...inella-arbeta/

https://sverigesradio.se/artikel/tro...e-brottslighet

Det är dystert och det är inte kul att bli gammal i Sverige.

Vad tycker ni om detta?

Stämmer inte.
För jobb i omsorgen, med gamla och barn, unga så krävs det ett registerutdrag. Finns till och med ett särskilt sådant register du klickar i på polisens hemsida som gäller för dig som söker arbete inom vård och omsorg.

Är du straffad för viss brottslighet är det okej. Men sexualbrott är no no. Du blir aldrig anställd. Vissa misshandelsdomar går det att få arbete med ändå. Det beror på vad det rör sig om för handling.

Dessa handlingar SKALL lämnas till arbetsgivaren vid anställning. Inte bör utan SKALL.
Den arbetsgivare som struntar i det ligger pyrt till och att man som enhetschef eller teamchef haft annat att göra och inte hunnit kolla register gills icke.

Det skall även kollas så personen har giltigt körkort.- Vilket ibland också glöms bort. Men är lika förkastligt.

FD Enhetschef inom omsorgen.
Citera
2024-11-29, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Fast hur hjälper det att hemtjänst anställer folk som inte är lämpliga?
Även en icke dömd kan begå dessa brott, även om chansen bör vara större på dömda. Men men
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in