2024-11-28, 15:34
Medlem
polseks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demigurgen
Jag tog över ett bolag så alla kontrakt är sen tidigare. Vet inte vad som som står om man strular med hyran. Ska kolla upp det.

Vad gäller om hyresgästen inte betalar hyra under uppsägningstiden? Är de bara att vända sig till KFM sen?

Men vid eventuell uppsägning så ska man vända sig till hyresnämnden?

Vad gäller om de finns barn i övre tonåren inneboende? Kan man bli nekad en uppsägning då?

Jag har personligen varit inblandad i en liknande soppa.
Även om hyresgästen (hg) betalar sin hyresskuld har du ändå all möjlighet att säga upp kontraktet. Det räcker med att ha varit sen med hyran upprepade gånger, och av vad du skriver händer det ju systematiskt.
HG kan skrika sig hes hos hyresgästföreningen - vad ska de göra? Du har ju en upprepad misskötsamhet svart på vitt i och med att du kan visa upp upprepade förseningar och en hyresskuld.

I soppan jag hade insyn i slutade det med att man kom överens om att det vanliga avtalet sades upp och övergick till ett ettårigt hyresavtal. Om HG skötte varje hyresbetalning i ett års tid återgick det till ett vanligt avtal med besittningsrätt osv. Men - och det är väl kontentan här - det handlade om en kommunal hyresvärd dvs allmännyttan, och en hyresgäst som skött sina betalningar i 10 år innan det gick åt helvete.
Du är inte skyldig att förlikas.

Ang. hemmaboende barn i övre tonåren spelar det ingen roll för dig som hyresvärd. Socialen ska meddelas om att HG är på utgående och - får man hoppas - de får sen hjälpa HG att inte hamna på bar backe.

Mitt konkreta råd till dig är att tala klartext med din hyresgäst om att gränsen har passerats och att du måste säga upp avtalet. Men eftersom du inte vill göra det omöjligt för dem att hitta ett annat boende genom att dra igång en process och dra in kronofogden så hoppas du att de betalar sin hyresskuld och sköter hyran under uppsägningstiden.
Jag hade personligen inte varit för fixerad på att få tre hyror under uppsägningstiden - hellre att de flyttar fort och att du får en ny hyresgäst i så fall.

Men som sagt, ta tag i det här nu och försök vara pragmatisk. Du har varit för snäll hittills. Men försök ändå att lämna en öppning för dem att "bara" flytta vidare - finns det nåt som helst vett och självbevarelsedrift så vill man undvika att ha hyresskulder och avhysning hos KFM.
Citera
2024-11-28, 16:04
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polsek
Men som sagt, ta tag i det här nu och försök vara pragmatisk. Du har varit för snäll hittills. Men försök ändå att lämna en öppning för dem att "bara" flytta vidare - finns det nåt som helst vett och självbevarelsedrift så vill man undvika att ha hyresskulder och avhysning hos KFM.

Mhm, det är ju inte utan anledning att första "tipset" till personer som hamnat i ekonomiska svårigheter är att alltid betala hyran först, innan allt annat, även om det betyder att du får gå till typ kyrkan för matkassar, dumpstra eller liknande.
Citera
2024-11-28, 21:51
Avstängd
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Hur snurrade du till det nu? Hyra betalas alltid i förskott, typ sista vardagen månaden innan, eller vad man nu kommer överens om. 1 dec är alltså för sent.
Jag hade en sådan hyresgäst. Skickade uppsägning skriftligt med en kopia av kontoutdraget som visade att han var konstant sen. Han insåg väl att han inte hade någon chans så han lämnade. Visserligen med inte okej städning och lite annat, men jag orkade inte bråka om det så jag tog det själv.
Det är alltid en utmaning med hyresgäster, men jag har lärt mig att det inte finns någon mening med att vara snäll eller förestående, släpper man en gång så tänjs bara gränsen ytterligare ett steg till nästa gång.

Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det första steget är att prata med hyresgästen. Har du testat det?

Du vet om att det är standard att man betalar hyran i förskott va? Så är det överallt. Det har till och med stöd i lag. Har man inte avtalat något annat ska hyran betalas i förskott. Däremot finns det för bostäder ett skydd mot för långt förskott. Man har rätt att betala in hyran sista vardagen före den månad man betalar för. Decemberhyran ska alltså in på fredag. Så länge har HG rätt att vänta. TS kan inte begära att hyran ska betalas tidigare än så.

"Alltid" och "standard", nu har jag själv aldrig hyrt en lägenhet i Sverige, utan bara utomlands där man betalar decemberhyran den 31:a december. Jag ville bara poängtera att TS hyresgäst inte de facto betalar decemberhyran för sent om han betalar den i december, även om han har fått honom att skriva under ett avtal som säger att han ska betala det den 29:e november.

TS får alltså sina hyresgäster att skriva under ett avtal som säger att de ska betala hyra till TS en månad i förväg, trots att TS själv inte betalar ett skit i förväg när det kommer till vatten, värme, underhåll etc.
Citera
2024-11-28, 22:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
"Alltid" och "standard", nu har jag själv aldrig hyrt en lägenhet i Sverige, utan bara utomlands där man betalar decemberhyran den 31:a december. Jag ville bara poängtera att TS hyresgäst inte de facto betalar decemberhyran för sent om han betalar den i december, även om han har fått honom att skriva under ett avtal som säger att han ska betala det den 29:e november.

TS får alltså sina hyresgäster att skriva under ett avtal som säger att de ska betala hyra till TS en månad i förväg, trots att TS själv inte betalar ett skit i förväg när det kommer till vatten, värme, underhåll etc.
Jag är inte förvånad över det fetade

Du kan ju tycka vad du vill om det, men det är standard i hela Sverige, och också vad som gäller i lag. Du målar upp det som att TS skulle vara ett jävla svin som är ett sällsynt undantag när han i själva verket bara gör som alla andra hyresvärdar.

Om HG inte betalar senast den 29:e så är det en försening som kan ligga till grund för vräkning, helt oavsett vad du tycker om den saken. Det är det som är standard i Sverige. Svensk hyreslag är väldigt stark till hyresgästens fördel, och det är svårt att vräka folk i Sverige, men att vara för sen med hyran är det förhållandevis lätt att vräka för. Just därför ska man alltid se till att betala hyran i tid. Och om man verkligen inte kan så meddelar man hyresvärden detta INNAN förfallodatum och ber om anstånd.

Och vad är det för tjafs om "lön i efterskott, men hyra i förskott"? Är du en vuxen människa bör du klara av att ha en buffert för att klara av den situationen. Och även för de som inte klarar det så borde det ändå inte vara några bekymmer eftersom man rimligtvis bodde på något annat ställe tidigare, så utgiften för hyra har ju hela tiden funnits. Om hyran betalas i förskott eller efterskott ändrar inte på det, utan gör bara att VEM man betalar till ändras vid en annan tidpunkt vid flytt.

Någon som tjafsar om att "så fungerar det minsann inte i Spanien" hade jag försökt bli av med så fort som möjligt. Av flera skäl. Lika märkligt som att pruta i kassan på Ica.
Citera
2024-11-28, 22:26
Medlem
Citat:

Det förklarar ditt inlägg. Om decemberhyran kommer 31 december så är den en månad för sent helt enkelt. Om du inte ens hyrt i Sverige utan utomlands med helt andra regelverk så kanske man ska vara lite försiktig med att uttala sig?
Citera
2024-11-28, 22:27
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:

Ts tvingas ju som hyresvärd göra ganska mycket saker i proaktivt syfte. Och TS har troligtvis lagt ner en del pengar i förväg då denne förskaffat sig huset. Och TS har nog en hel del kostnader kopplade till huset oavsett.

Eller tror du att TS sitter där och bara kasserar pengar utan att göra något. Till TS, kolla med en jurist skulle jag säga. Om det är så att du vill bli av med personen. Bostads lagar osv kan vara lite knepiga.
Citera
2024-11-28, 22:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 0xNONE
Ibland är hyresvärdar ganska anala. Spelar det någon roll om någon betalar den 29e eller 5e egentligen? Så länge man betalar och inte slinker efter med hyror. Jag personligen blev varse om detta för några år sedan då jag fick lön på ett konstigt datum (3e varje månad). Jag betalade därför hyran tre dagar för sent rent tekniskt, men fick inga påminnelser eller liknande, men efter ett halvår fick jag ett brev att jag riskerade uppsägning då jag betalt efter förfallodatum fyra gånger på sex månader. Vi snackar alltså tre dagar.
Någon som inte klarar av att betala hyran i tid för att lönen släpar efter är en klar varningsklocka. Då har ju hyresvärden fått svart på vitt att om du helt plötsligt blir av med jobbet så kommer du inte betala någon hyra alls. Är det så svårt att ha en buffert?

Något som folk med din inställning inte verkar koppla är hur det är för den andre parten. Det är en sak om du i god tid berättat hur läget är och säger att du kommer att betala 5:e så att de vet om det. Det är en helt annan sak om du inte meddelar, just eftersom de inte vet om hyran kommer komma in den 5:e eller ej.

De var inte anala. Hade de varit det hade du blivit vräkt. Och du var inte tre dagar sen om du betalade den 3:e. Du var (minst) tre dagar sen. Sista betalningsdag är den sista vardagen före månaden hyran gäller, så om den sista är en söndag är du fem dagar försenad. Dessutom brukar det ta en bankdag för betalningen att komma in på mottagarens konto, så där får du lägga till ytterligare en dag.
Citera
2024-11-28, 22:55
Medlem
kukflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demigurgen
Svar ja, det är diverse ursäkter alltid. Som att man inte fått sin lön, att hyran ska ha varit betald så banken måste ha gjort nå fel osv.
Har inte sagt rätt ut att nu är det bara att betala annars åker du ut för vill ha kött på benen innan jag går den vägen.
Denna hyresgäst har kört samma spel med tidigare ägare av fastigheten, en försökte vräka men då blev det någon form av formaliafel med uppsägningstiden, och hyresgästföreningen blandade sig i. Och sen kom hyran som var efter in så de rann ut i sanden.

Svar ja du betalar hyran i förskott.
Nej inga ockerhyror, vi har inte marknadshyror i Sverige.

Personen vet vad hyran är, den skall betalas punkt. Prova att missa att betala in skatt och moms till skatteverket....

Tror inte det hjälper, jag bryr mig inte om det är några dagar hit och dit. Men nu är det 1,5 hyror efter. Räknar kallt med att nästa vecka ligger det på 2.5, sen är december en dyr månad så vid årsskiftet släpar det 3.5.

Vilket jag inte gör, fredag är förfallodatum på hyresavin

De är ju helt sjukt att man kan vinna tillbaka rätten till bostaden fastän man gång på gång bryter ett kontrakt...

Ja, ska de då upp i hyresnämnden? Sen om personen inte drar frivilligt, ska man begära handräckning från kronofogden? Vem ska ta hand om lösöre?
I Sverige är besittningsskyddet oerhört starkt (tyvärr).
Ja, Kronofogden får bistå med handräckning, i värsta fall får dom tillkalla polis som hjälper till. Lösöre magasineras i 3 månader om man underrättar hyresgästen att du tagit tillvara på det, annars är det 6 månader. Du kan sedan ansöka ersättning hos Kronofogden för kostnaden av magasinering.
Citera
2024-11-28, 23:10
Medlem
Du är inte erfaren och stor hyresvärd och har tagit det mer som ett slags vänskapsförbund. Hyresreglerna är lagligt reglerade och beprövade. Ditt fall är avgjort med vändande post i domstol (hyresnämnd) och en hyresgäst har i princip sagt upp sig genom att betala hyran för sent. I tid är att betala sista bankdagen innan man börjar bo. Decemberhyran SKA vara betald sista bankdagen i november.

Det finns en del saker som kan verka i förmildrande riktning. Bilolycka eller svår sjukdom med medvetslöshet på sjukhus kan självklart leda till att man har sitt hem kvar i den hyrda bostaden. Anhöriga eller kurator på sjukhuset brukar vara behjälpliga vid sådana händelser och då ställer de flesta hyresvärdar upp frivilligt utan att koppla in domstol.

Det är också viktigt att hyresgästen själv kontrollerar att hyresbeloppen ändras i samband med hyreshöjningar om man har automatiska överföringar. En man blev utesluten ur sin bostadsrättsförening för att han hade missat det när han bodde utomlands, så hans inbetalning var visserligen i rätt tid, men alltid någon hundring för låg under flera månader. Det var tillräckligt för att han skulle bli vräkt från föreningen.

Hyran är den absolut sista utgiften du slarvar med när du har ont om pengar. Alla andra utgifter kan du kanske skjuta upp och förhandla bort. Aldrig någonsin hyran. Be din hyresgäst flytta frivilligt och skaffa en ny ordentlig hyresgäst.
Citera
2024-11-29, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Någon som inte klarar av att betala hyran i tid för att lönen släpar efter är en klar varningsklocka. Då har ju hyresvärden fått svart på vitt att om du helt plötsligt blir av med jobbet så kommer du inte betala någon hyra alls. Är det så svårt att ha en buffert?

Något som folk med din inställning inte verkar koppla är hur det är för den andre parten. Det är en sak om du i god tid berättat hur läget är och säger att du kommer att betala 5:e så att de vet om det. Det är en helt annan sak om du inte meddelar, just eftersom de inte vet om hyran kommer komma in den 5:e eller ej.

De var inte anala. Hade de varit det hade du blivit vräkt. Och du var inte tre dagar sen om du betalade den 3:e. Du var (minst) tre dagar sen. Sista betalningsdag är den sista vardagen före månaden hyran gäller, så om den sista är en söndag är du fem dagar försenad. Dessutom brukar det ta en bankdag för betalningen att komma in på mottagarens konto, så där får du lägga till ytterligare en dag.

Nu har jag inte det problemet längre, men tror att en väldigt stor del av befolkningen inte skulle klara av att betala sin hyra om de plötsligt blev av med jobbet, de flesta har väldigt liten eller ingen buffert. Ska buffert nu också vara ett krav för att få en bostad?
Citera
2024-11-29, 15:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 0xNONE
Nu har jag inte det problemet längre, men tror att en väldigt stor del av befolkningen inte skulle klara av att betala sin hyra om de plötsligt blev av med jobbet, de flesta har väldigt liten eller ingen buffert. Ska buffert nu också vara ett krav för att få en bostad?
Jepp, det är alldeles för många som är ansvarslösa.

Svaret på din direkta fråga blir kanske lite utanför topic. Jag tycker bostad ska vara en rättighet. Dock är det i så fall något som staten ska se till att du får, och då ska det självklart inte finnas något krav på en buffert. Men nu pratar vi om att hyra av en privat hyresvärd.

Däremot som privat hyresvärd så hade jag naturligtvis hellre haft en hyresgäst som kan sköta sin ekonomi. Säger inte att en privat hyresvärd ska ha rätt att kontrollera om du har en buffert i förväg, men om du inte har det och det drabbar hyresvärden i form av sena betalningar så är det inte det minsta konstigt om hyresvärden vill bli av med dig innan dina problem blir dens problem.

Det är väldigt få som saknar buffert som inte skulle kunna skaffa en buffert.
Citera
2024-11-29, 20:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av polsek
Mitt konkreta råd till dig är att tala klartext med din hyresgäst om att gränsen har passerats och att du måste säga upp avtalet. Men eftersom du inte vill göra det omöjligt för dem att hitta ett annat boende genom att dra igång en process och dra in kronofogden så hoppas du att de betalar sin hyresskuld och sköter hyran under uppsägningstiden.
Jag hade personligen inte varit för fixerad på att få tre hyror under uppsägningstiden - hellre att de flyttar fort och att du får en ny hyresgäst i så fall.

Själv är jag kanske lite för snäll. Personligen hade jag nog gjort som så att jag hade tagit ett samtal med HG och sagt att jag har fått nog, men att jag är beredd att börja på ny kula. Men från och med nu kommer jag inte ge några fler chanser. Hyran ska in i tid, och om det ska ske någon avvikelse ska HG höra av sig till mig innan förfallodatumet och förklara läget. Jag hade varit tydlig med att det ska ske VARJE gång, och också varit tydlig med att det inte bara handlar om att meddela, utan även om att jag ska godkänna det.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in