Citat:
Jag tog över ett bolag så alla kontrakt är sen tidigare. Vet inte vad som som står om man strular med hyran. Ska kolla upp det.
Vad gäller om hyresgästen inte betalar hyra under uppsägningstiden? Är de bara att vända sig till KFM sen?
Men vid eventuell uppsägning så ska man vända sig till hyresnämnden?
Vad gäller om de finns barn i övre tonåren inneboende? Kan man bli nekad en uppsägning då?
Vad gäller om hyresgästen inte betalar hyra under uppsägningstiden? Är de bara att vända sig till KFM sen?
Men vid eventuell uppsägning så ska man vända sig till hyresnämnden?
Vad gäller om de finns barn i övre tonåren inneboende? Kan man bli nekad en uppsägning då?
Jag har personligen varit inblandad i en liknande soppa.
Även om hyresgästen (hg) betalar sin hyresskuld har du ändå all möjlighet att säga upp kontraktet. Det räcker med att ha varit sen med hyran upprepade gånger, och av vad du skriver händer det ju systematiskt.
HG kan skrika sig hes hos hyresgästföreningen - vad ska de göra? Du har ju en upprepad misskötsamhet svart på vitt i och med att du kan visa upp upprepade förseningar och en hyresskuld.
I soppan jag hade insyn i slutade det med att man kom överens om att det vanliga avtalet sades upp och övergick till ett ettårigt hyresavtal. Om HG skötte varje hyresbetalning i ett års tid återgick det till ett vanligt avtal med besittningsrätt osv. Men - och det är väl kontentan här - det handlade om en kommunal hyresvärd dvs allmännyttan, och en hyresgäst som skött sina betalningar i 10 år innan det gick åt helvete.
Du är inte skyldig att förlikas.
Ang. hemmaboende barn i övre tonåren spelar det ingen roll för dig som hyresvärd. Socialen ska meddelas om att HG är på utgående och - får man hoppas - de får sen hjälpa HG att inte hamna på bar backe.
Mitt konkreta råd till dig är att tala klartext med din hyresgäst om att gränsen har passerats och att du måste säga upp avtalet. Men eftersom du inte vill göra det omöjligt för dem att hitta ett annat boende genom att dra igång en process och dra in kronofogden så hoppas du att de betalar sin hyresskuld och sköter hyran under uppsägningstiden.
Jag hade personligen inte varit för fixerad på att få tre hyror under uppsägningstiden - hellre att de flyttar fort och att du får en ny hyresgäst i så fall.
Men som sagt, ta tag i det här nu och försök vara pragmatisk. Du har varit för snäll hittills. Men försök ändå att lämna en öppning för dem att "bara" flytta vidare - finns det nåt som helst vett och självbevarelsedrift så vill man undvika att ha hyresskulder och avhysning hos KFM.