2024-11-27, 21:53
Medlem
Hej.

Äger en liten fastighet sen ett litet tag tillbaka. Ett par hyresgäster i hyresrätterna där.

Har problem med en som sladdar in med hyran konstant 10 - 15 dagar sent.

Nu har det gått till den punkt att personen ligger lite över 1.5 hyror efter, och jag tror inte decemberhyran kommer nu på fredag.

Jag funderar på att säga upp hyreskontraktet.
Men vad gäller, finns det någon regel på uppsägningstid. Vilket tillvägagångssätt är det?
Ska man bryta arm med hyresgästföreningen likt med facket när man varslar folk?

Jag försöker googla men blir inte klok.
Citera
2024-11-27, 22:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Demigurgen
Hej.

Äger en liten fastighet sen ett litet tag tillbaka. Ett par hyresgäster i hyresrätterna där.

Nu har det gått till den punkt att personen ligger lite över 1.5 hyror efter, och jag tror inte decemberhyran kommer nu på fredag.

Men vad gäller, finns det någon regel på uppsägningstid. Vilket tillvägagångssätt är det?

har du talat med hyresgästen?
Citera
2024-11-27, 22:35
Avstängd
Severlohs avatar
Du vill alltså ha decemberhyran den 29:e november och gnäller över att han brukar betala 10-15 dagar sent, men om han betalar hyra för december den 15:e december, så har han inte betalat sent. Sent skulle vara om han betalade decemberhyran i januari.

Du vill ha betalt från dina hyresgäster (som får lön i efterskott) i förskott, samtidigt som du själv inte betalar några utgifter i förskott. Tvärtom så betalar du förmodligen värme, vatten, underhåll etc i efterskott.

Jag kan ge mig fan på att du tar ut ockerhyror också.
Citera
2024-11-27, 23:02
Medlem
Prata med hyresgästen? Så länge personen sköter sig och betalningen kommer in. Men förstår din frustration.
Citera
2024-11-27, 23:21
Avslutad
Det första steget är att prata med hyresgästen. Har du testat det?

Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Du vill alltså ha decemberhyran den 29:e november och gnäller över att han brukar betala 10-15 dagar sent, men om han betalar hyra för december den 15:e december, så har han inte betalat sent. Sent skulle vara om han betalade decemberhyran i januari.

Du vill ha betalt från dina hyresgäster (som får lön i efterskott) i förskott, samtidigt som du själv inte betalar några utgifter i förskott. Tvärtom så betalar du förmodligen värme, vatten, underhåll etc i efterskott.

Du vet om att det är standard att man betalar hyran i förskott va? Så är det överallt. Det har till och med stöd i lag. Har man inte avtalat något annat ska hyran betalas i förskott. Däremot finns det för bostäder ett skydd mot för långt förskott. Man har rätt att betala in hyran sista vardagen före den månad man betalar för. Decemberhyran ska alltså in på fredag. Så länge har HG rätt att vänta. TS kan inte begära att hyran ska betalas tidigare än så.
Senast redigerad av SvenHelsing 2024-11-27 kl. 23:26.
Citera
2024-11-27, 23:28
Avstängd
pojkpingiss avatar
Man betalar sin hyra i förskott. Decemberhyran ska alltså betalas senast sista november (eller överenskommet datum). När var hur hyresgästen får sin inkomst, är irrelevant, hyran ska in.

Ligger hyresgästen redan efter med en och en halv hyra (om jag fattat det rätt), skulle jag sätta ultimatum, ge vederbörande ett par dagar. Kommer dessutom inte decemberhyran in på fredag, skulle jag avhysa hyresgästen, inga konstigheter. Bor man inom kommunala hyresbostäder har snaran dragit åt rejält på senare år med hyresgäster som inte betalar och ligger efter med hyror (avhysningar kan ske med endast en obetald hyra i bagaget) beroende på vilket bolag det är. Det är 2024 inte svårt att få en lägenhet uthyrd, oavsett om man är privat hyresvärd eller inte.
Citera
2024-11-27, 23:48
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Hej.

Du har rätt att vräka hyresgästen eftersom den satt i system att bryta ert avtal. Har du kontaktat hyresgästen och flaggat för vräkning? I länken finns ett bra översiktsschema vilka turer processen kan ta. Lägg märke till att första citatet är från Hyresgästföreningen, som står på hyresgästens sida. Man kan rimligen inte ligga efter med hyran varje månad och få bo kvar.
Citat:
Obetald hyra. Om du inte betalar hyran i tid har hyresvärden goda grunder för att vräka dig. Det räcker med bara fem dagars försening för att riskera en uppsägning. Om värden säger upp ditt hyresavtal har du tre veckor på dig att betala skulden och återvinna hyresrätten. Då får du bo kvar.

https://www.hemhyra.se/nyheter/fran-hot-till-kronofogden-da-kan-du-bli-vrakt-och-sa-gar-det-till/

Hyresnämnden kan behöva kopplas in. Det är en domstol, och kostar inget. Där kan du också få generella råd, så kontakta dem. Eftersom det inte handlar om en engångsföreteelse sitter hyresgästen rejält illa till.
Citat:
Om du som hyresvärd har sagt upp ett hyresavtal men hyresgästen vägrar flytta, är det du som ska ansöka hos hyresnämnden för att få frågan prövad. Hyresnämnden prövar då om hyresgästen ska få bo kvar. I nämnden kallas detta för en förlängningstvist.
https://www.domstol.se/amnen/hyra-bostadsratt-och-arrende/hyra-av-bostad-och-lokal/avtal-hyrestid-och-uppsagning/bostad/ansok--forlangningstvist/
Senast redigerad av skoputs 2024-11-27 kl. 23:50.
Citera
2024-11-28, 00:43
Medlem
kukflashs avatar
Du får börja med att skicka ut en rättelseanmodan där du uppmanar hyresgästen att betala i tid, annars kan det bli fråga om vräkning. Tänk på att man kan återvinna hyresrätten ifall du säger upp kontraktet. Det innebär att hyresgästen har 3 veckor på sig att betala de förfallna hyrorna.

Dessvärre är det fruktansvärt långa ledtider hos hyresnämnden/tingsrätten, så räkna med ett gäng månader innan du ens kan få ut hyresgästen från bostaden, (om man ens väljer att bifalla)
Citera
2024-11-28, 01:45
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Hyra betalas normalt i förskott, så ja, decemberhyran ska normalt betalas i månadsskiftet Nov-Dec, exakt dag varierar lite (tidigast sista nov, men många lägger sista betalningsdag nån dag in på nya månaden).
Senast redigerad av Sereena 2024-11-28 kl. 01:48.
Citera
2024-11-28, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folktid
har du talat med hyresgästen?

Svar ja, det är diverse ursäkter alltid. Som att man inte fått sin lön, att hyran ska ha varit betald så banken måste ha gjort nå fel osv.
Har inte sagt rätt ut att nu är det bara att betala annars åker du ut för vill ha kött på benen innan jag går den vägen.
Denna hyresgäst har kört samma spel med tidigare ägare av fastigheten, en försökte vräka men då blev det någon form av formaliafel med uppsägningstiden, och hyresgästföreningen blandade sig i. Och sen kom hyran som var efter in så de rann ut i sanden.

Citat:

Svar ja du betalar hyran i förskott.
Nej inga ockerhyror, vi har inte marknadshyror i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Jantejantejante
Sådana som dig förtjänar att bli slagna gula och blåa. Jävla äckel , tänker bara på siffror framför människor.

Personen vet vad hyran är, den skall betalas punkt. Prova att missa att betala in skatt och moms till skatteverket....

Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Prata med hyresgästen? Så länge personen sköter sig och betalningen kommer in. Men förstår din frustration.

Tror inte det hjälper, jag bryr mig inte om det är några dagar hit och dit. Men nu är det 1,5 hyror efter. Räknar kallt med att nästa vecka ligger det på 2.5, sen är december en dyr månad så vid årsskiftet släpar det 3.5.

Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det första steget är att prata med hyresgästen. Har du testat det?

Ja, får undanflykter och uppenbara lögner som Svar.

Du vet om att det är standard att man betalar hyran i förskott va? Så är det överallt. Det har till och med stöd i lag. Har man inte avtalat något annat ska hyran betalas i förskott. Däremot finns det för bostäder ett skydd mot för långt förskott. Man har rätt att betala in hyran sista vardagen före den månad man betalar för. Decemberhyran ska alltså in på fredag. Så länge har HG rätt att vänta. TS kan inte begära att hyran ska betalas tidigare än så.

Vilket jag inte gör, fredag är förfallodatum på hyresavin

Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Du får börja med att skicka ut en rättelseanmodan där du uppmanar hyresgästen att betala i tid, annars kan det bli fråga om vräkning. Tänk på att man kan återvinna hyresrätten ifall du säger upp kontraktet. Det innebär att hyresgästen har 3 veckor på sig att betala de förfallna hyrorna.

Dessvärre är det fruktansvärt långa ledtider hos hyresnämnden/tingsrätten, så räkna med ett gäng månader innan du ens kan få ut hyresgästen från bostaden, (om man ens väljer att bifalla)

De är ju helt sjukt att man kan vinna tillbaka rätten till bostaden fastän man gång på gång bryter ett kontrakt...

Ja, ska de då upp i hyresnämnden? Sen om personen inte drar frivilligt, ska man begära handräckning från kronofogden? Vem ska ta hand om lösöre?
Citera
2024-11-28, 09:50
Medlem
Citat:

Fast det är försent om man avtalat om ett visst datum och denna tidsgräns inte hålls.
Citera
2024-11-28, 10:15
Medlem
Citat:
Hej.

Funderar? Bara släng ut en person som inte sköter sig.

Släng ut och kräv skulden i efterhand via kronofogden. Bättre att agera nu innan personen ligger 3 månader försent med hyran.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in