Citat:
Ursprungligen postat av
folktid
har du talat med hyresgästen?
Svar ja, det är diverse ursäkter alltid. Som att man inte fått sin lön, att hyran ska ha varit betald så banken måste ha gjort nå fel osv.
Har inte sagt rätt ut att nu är det bara att betala annars åker du ut för vill ha kött på benen innan jag går den vägen.
Denna hyresgäst har kört samma spel med tidigare ägare av fastigheten, en försökte vräka men då blev det någon form av formaliafel med uppsägningstiden, och hyresgästföreningen blandade sig i. Och sen kom hyran som var efter in så de rann ut i sanden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Severloh
Du vill alltså ha decemberhyran den 29:e november och gnäller över att han brukar betala 10-15 dagar sent, men om han betalar hyra för december den 15:e december, så har han inte betalat sent. Sent skulle vara om han betalade decemberhyran i januari.
Du vill ha betalt från dina hyresgäster (som får lön i efterskott) i förskott, samtidigt som du själv inte betalar några utgifter i förskott. Tvärtom så betalar du förmodligen värme, vatten, underhåll etc i efterskott.
Jag kan ge mig fan på att du tar ut ockerhyror också.
Svar ja du betalar hyran i förskott.
Nej inga ockerhyror, vi har inte marknadshyror i Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jantejantejante
Sådana som dig förtjänar att bli slagna gula och blåa. Jävla äckel , tänker bara på siffror framför människor.
Personen vet vad hyran är, den skall betalas punkt. Prova att missa att betala in skatt och moms till skatteverket....
Citat:
Ursprungligen postat av
Redrum.187
Prata med hyresgästen? Så länge personen sköter sig och betalningen kommer in. Men förstår din frustration.
Tror inte det hjälper, jag bryr mig inte om det är några dagar hit och dit. Men nu är det 1,5 hyror efter. Räknar kallt med att nästa vecka ligger det på 2.5, sen är december en dyr månad så vid årsskiftet släpar det 3.5.
Citat:
Ursprungligen postat av
SvenHelsing
Det första steget är att prata med hyresgästen. Har du testat det?
Ja, får undanflykter och uppenbara lögner som Svar.
Du vet om att det är standard att man betalar hyran i förskott va? Så är det överallt. Det har till och med stöd i lag. Har man inte avtalat något annat ska hyran betalas i förskott. Däremot finns det för bostäder ett skydd mot för långt förskott. Man har rätt att betala in hyran sista vardagen före den månad man betalar för. Decemberhyran ska alltså in på fredag. Så länge har HG rätt att vänta. TS kan inte begära att hyran ska betalas tidigare än så.
Vilket jag inte gör, fredag är förfallodatum på hyresavin
Citat:
Ursprungligen postat av
kukflash
Du får börja med att skicka ut en rättelseanmodan där du uppmanar hyresgästen att betala i tid, annars kan det bli fråga om vräkning. Tänk på att man kan återvinna hyresrätten ifall du säger upp kontraktet. Det innebär att hyresgästen har 3 veckor på sig att betala de förfallna hyrorna.
Dessvärre är det fruktansvärt långa ledtider hos hyresnämnden/tingsrätten, så räkna med ett gäng månader innan du ens kan få ut hyresgästen från bostaden, (om man ens väljer att bifalla)

De är ju helt sjukt att man kan vinna tillbaka rätten till bostaden fastän man gång på gång bryter ett kontrakt...
Ja, ska de då upp i hyresnämnden? Sen om personen inte drar frivilligt, ska man begära handräckning från kronofogden? Vem ska ta hand om lösöre?