Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-10-15, 00:50
Medlem
Stången ska kunna nudda bröstet utan att dom är i vägen. Så 1-2 cm under det.
Citera
2024-11-24, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krekola
safety racks är för kvinnor och är du en sådan så gäller strax över bröstvårtorna så inget väsentligt riskerar skadas

är du man kör du naturligtvis utan om du inte förstått det

Din macho stil är bara oerhört cringe. Självklart ska man alltid använda saftey racksen. Sen ska man ju alltid lyfta vikter man behärskar och det är dumt att gå till absolut fail i dom stora basövningarna, men man kan ju ändå dra på sig en pec tear trots det är vikter man kört med länge och då vill man inte ligga där och strypas till döds om det vill sig illa.

Ställ in precis under bröstet så det inte stör full ROM.
Citera
2024-11-24, 19:30
Medlem
LaLocas avatar
Racken ska skydda halsen, inte bröstet.
Citera
2024-11-24, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaLoca
Racken ska skydda halsen, inte bröstet.

Vad menar du?

Dom går ju från huvudet längs med bänken så att om du failar kan du lägga den framför dig och sätta dig upp.

Om man inte har tillgång till saftey racks ska man alltid göra ”the roll of shame” dvs rulla neråt och försök aldrig rulla uppåt och ducka under, då slutar man som stollarna på youtube som nästan tog livet av sig.
Citera
2024-11-24, 20:21
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FB007
Din macho stil är bara oerhört cringe. Självklart ska man alltid använda saftey racksen. Sen ska man ju alltid lyfta vikter man behärskar och det är dumt att gå till absolut fail i dom stora basövningarna, men man kan ju ändå dra på sig en pec tear trots det är vikter man kört med länge och då vill man inte ligga där och strypas till döds om det vill sig illa.

Ställ in precis under bröstet så det inte stör full ROM.

Instämmer, vid minsta osäkerhet rekommenderar jag starkt att man använder saftey racksen om du inte har tillgång till en van passare. Har själv dragit på mig en pec tear med en vikt som jag hade kört med länge och som heller inte var någon större utmaning på den tiden, den dagen använde jag inte saftey racksen men jag hade tur att det kom två personer till min undsättning.
Citera
2024-11-24, 20:21
Medlem
LaLocas avatar
Citat:
Vad menar du?

Dom går ju från huvudet längs med bänken så att om du failar kan du lägga den framför dig och sätta dig upp.

Om man inte har tillgång till saftey racks ska man alltid göra ”the roll of shame” dvs rulla neråt och försök aldrig rulla uppåt och ducka under, då slutar man som stollarna på youtube som nästan tog livet av sig.

Är vikten för tung och du inte har en passare kan du rulla vikten mot halsen och göra dig fri. Det räcker att racken är lite högre än halsen för detta. På detta sätt slipper du rulla ner vikten över magen (det kan göra ont om det är en tung vikt) eller tippa en sida i taget (det kan låta mycket).

Racken blev vanliga på tävlingsbänkar i och med bänkpresströjorna som var populära på 90 å 00-talet. Med tröja kan man lätt tappa kontrollen och tappa stång mot hals, ansikte.
Citera
2024-11-24, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaLoca
Är vikten för tung och du inte har en passare kan du rulla vikten mot halsen och göra dig fri. Det räcker att racken är lite högre än halsen för detta. På detta sätt slipper du rulla ner vikten över magen (det kan göra ont om det är en tung vikt) eller tippa en sida i taget (det kan låta mycket).

Racken blev vanliga på tävlingsbänkar i och med bänkpresströjorna som var populära på 90 å 00-talet. Med tröja kan man lätt tappa kontrollen och tappa stång mot hals, ansikte.

Funkar nog att baila så också.

Kom att tänka på influencern i Indonesien som dog av knäböj för något år sedan som försökte baila ett misslyckat knäböj genom att rulla stången över huvet istället för släppa bakom sig, vettefan vad spottern tänkte på, verkade som han inte ville släppa vikten på sin spotter och bröt nacken på sig själv istället.
Citera
2024-11-25, 09:20
Medlem
Citat:
Funkar nog att baila så också.

Kom att tänka på influencern i Indonesien som dog av knäböj för något år sedan som försökte baila ett misslyckat knäböj genom att rulla stången över huvet istället för släppa bakom sig, vettefan vad spottern tänkte på, verkade som han inte ville släppa vikten på sin spotter och bröt nacken på sig själv istället.

Tror jag såg ett klipp där de visade att det var felk. Tydligen fanns det ingen begravning och när de granskade så såg de att han tjänat över 1 miljon dollar på annonser för klipper.
Citera
2024-11-25, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Tror jag såg ett klipp där de visade att det var felk. Tydligen fanns det ingen begravning och när de granskade så såg de att han tjänat över 1 miljon dollar på annonser för klipper.

Haha nej, han dog senare på sjukhuset. Du ser ju hur hela vikten rullar över nacken och huvet man ser att det inte är fejkvikter. Tror spottern var gymägaren så jävligt sjukt att dom inte utförde lyftet i en rack.
Senast redigerad av FB007 2024-11-25 kl. 11:54.
Citera
2024-11-25, 14:00
Medlem
Tackar för alla svar

löst sig rätt bra nu efter ett pars prövande
Kör med vikter man är bekväm med och höjer vikterna lite i taget

Saken är den att ibland har man svårt att känna att kroppen är trött och plötsligt får man svårt utan förvarning

Kör alltid ensam och då jag hjälper andra på gymmet när de "failar" så anser jag att dessa borde hjälpa till om man själv är i den situationen

Hjälpa varandra vid sådana situationer än att vara macho och egotrippad som många yngre kan vara
Citera
2024-11-26, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Instämmer, vid minsta osäkerhet rekommenderar jag starkt att man använder saftey racksen om du inte har tillgång till en van passare. Har själv dragit på mig en pec tear med en vikt som jag hade kört med länge och som heller inte var någon större utmaning på den tiden, den dagen använde jag inte saftey racksen men jag hade tur att det kom två personer till min undsättning.

Hur repa du dig efter skadan om man får fråga? Är ju en karriär förödande skada för många. Nu har väl aldrig just press varit Thors ”the mountain” bästa gren i strongman, men han verkar ha det rätt mer kämpigt efter sin pec tear.

Många BBs undviker ju bänkpress då det är ökänt att skada sig i övningen.
Senast redigerad av FB007 2024-11-26 kl. 20:48.
Citera
2024-11-26, 22:14
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Hur repa du dig efter skadan om man får fråga? Är ju en karriär förödande skada för många. Nu har väl aldrig just press varit Thors ”the mountain” bästa gren i strongman, men han verkar ha det rätt mer kämpigt efter sin pec tear.

Många BBs undviker ju bänkpress då det är ökänt att skada sig i övningen.

Det var en mycket seg process, återhämtade mig aldrig riktigt helt ifrån den skadan. Blev en permanent deformering i bröstmuskeln och tappade ca 30kg av styrkan i bänkpress. För vissa är denna typ av skada karriärförödande, var en svensk strongman som återhämtade sig bra efter sin pec tear. Finns även en amerikan vid namn Tom Finn som dokumenterade sin rehab och la upp videos. Dessa skador brukar ge horribla hematomer efteråt.
Senast redigerad av Kraftkarl 2024-11-26 kl. 23:33.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in