2024-11-24, 19:52
Medlem
Peter Carlsson , Harald Mix och Lagercrantz hoppas jag blir åtalade för bedrägeri svindleri
komunalråden bör också granskas och ev åtalas..
Bedrägeri uppenbart så det skriker
Miljard fiasko..
Nio miljarder i pensionspengar kan gå förlorade i Northvolt-
Northvolt skyldigt leverantörer 2,5 miljarder kronor
Kommunala Skellefteå Kraft har krav på 61 miljoner kronor.
Den amerikanska investmentbanken Goldman Sachs skriver av nästan 900 miljoner dollar, motsvarande 9,9 miljarder kronor efter batteritillverkaren Northvolts ansökan om rekonstruktion
Facket redo att agera om löner från Northvolt utebli

Från Hajp till Haveri:
https://www.norran.se/story-nyheter/...hvolt/j8ev66pj

Pengar till löner saknas helt – Northvolt inväntar krisstödet
https://www.norran.se/nyheter/skelle...todet/rgx3qdmj
Senast redigerad av konult 2024-11-24 kl. 20:05.
Citera
2024-11-24, 21:03
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skojarn
Att 0,3 procent av våra pensioner hamnat i Northvolt är extremt mycket. Tänk om alla startups utan omsättning får 0,3% av pensionskapitalet?

Så ett stort svenskt företag som har utdelning till sina ägare utgör 1-2% av kapitalet, medan Harald Mix fantasibolag får lika mycket?

Finns det ingen regel om att bolag ska ha omsättning större än 0, och allra helst göra vinst, för att finansieras av pensionsfonder?

Superhögriskinnehav kan ju inte godkännas vara ens 10% av pensionskapitalet. Vad är nästa steg, 20% i kryptovalutor och 20% av pensionskapitalet till Trisslotter?

Exakt och pensionsfonderna ska förvalta pensionspengarna, inte backa upp innovationer som inte ens startat sin verksamhet.
Citera
2024-11-24, 21:07
Medlem
GretaForPresidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Du verkar ta åt dej iaf så jag var nog inte långt från sanningen iaf. 😆

Du kanske skulle läsa om din egen rappakalja och påminna dej om PK smörjan du spyr ur dej. Håll käften nu så slipper du skämma ut dej din nolla.

Och håll dej till ämnet!

Det är ju du som INTE håller dig till ämnet!

Jag svarade på ett FELAKTIGT påstående från en annan användare, och, felaktiga påståenden måste bekämpas.

Jag har inget problem med att vara nolla eller bli utskämd - bättre det än vara unken misogyn bloke.
Citera
2024-11-24, 21:11
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiesp
Stämmer det som stod i nån media att NVs ansökan om rekonstruktion eller vad det nu är i usa innebär att de anställda inte kommer omfattas av den svenska lönegarantin när konkursen väl kommer?

Det finns inga prejudikat när det gäller detta beträffande hur chapter 11 kan styra företag som är registrerade i andra länder än USA. För det första så har väl de anställda inte sina anställningsavtal med de amerikanska bolagen. Om lönerna uteblir så sker det ju från ett svenskt företag och om någon lämnar in en konkursansökan för den svenska delen finns det nog ingen självklarhet att amerikansk lag tränger undan svensk lagstiftning.

Det är ju otroligt så snälla och passiva alla är och låter Northvolt göra som det behagar dem. Våga för fan söka dem i konkurs. Få ett slut på detta svindleri.
Citera
2024-11-24, 21:14
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Detta är kanske lite väl OT nu, men det är knappast självdestruktivt för inget av dessa folk är längre mina folk. Du behöver inte känna samma sak som jag, men jag kan lova dig att jag inte bara vaknade upp en dag och var så sur på svenskar och tyskar att jag gärna skulle vilja att de försvann. Det var sista stadiet i en lång (10-15-årig), ytterst smärtsam "Verfremdungsprozeß" (alltså ungefär alieneringsprocess, "förfrämligandesprocess", men vissa saker måste nästan sägas på tyska). Om jag kunde tvinga mina familjemedlemmar och vänner att också flytta utomlands (bort från Europa) innan kärnstridsspetsarna förhoppningsvis börjar regna ner hade jag gjort det, men det kan jag tyvärr inte.

Jag är välbekant med den process av alienation eller förfrämligande som du hänvisar till (vilken kanske beskrivs allra bäst av Dostojevskij i Brott och Straff). Men som boende i Göteborg och med vänner och familj där (enligt dina utsagor i tråden), så har jag svårt att se hur det inte skulle handla om självdestruktivitet.

Nåväl, för att inte sväva ut alltför mycket från trådens ämne så innebär en ekonomisk kris just en tilltagande alienation och en distansering till det moderna samhället. För dem som slås ut ur yrkeslivet för gott finns lite olika alternativ. Det allra vanligaste är psykisk ohälsa och sjukskrivning, vilket vi sett många exempel på sedan 90-talskrisen och framåt. Det kan antas att det är detta som väntar Skellefteå i hög grad.
Senast redigerad av enanvandare45 2024-11-24 kl. 21:16.
Citera
2024-11-24, 21:22
Medlem
Eh eh eh Peter på agenda nu.
Citera
2024-11-24, 21:26
Medlem
Frågan är om fabriken kommer finnas kvar om en tio år?
Citera
2024-11-24, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roddarn
Eh eh eh Peter på agenda nu.
Måste vara ticks orsakade av lögner. Aldrig hört något så bedrövligt i Agenda förut. Eh eh eh eh eh...
Citera
2024-11-24, 21:31
Citat:
Ursprungligen postat av inphobiuz
Frågan är om fabriken kommer finnas kvar om en tio år?

Tveksamt om den ens finns kvar om 1 år. Byggnaderna står förstås kvar, men som tomma skal. Maskinerna lär säljas för att betala av skulder.
Citera
2024-11-24, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burninator
Måste vara ticks orsakade av lögner. Aldrig hört något så bedrövligt i Agenda förut. Eh eh eh eh eh...
Instämmer, han sitter och svamlar och fabulerar. Vem skulle ha förtroende för honom?
Citera
2024-11-24, 21:35
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GretaForPresident
Det är ju du som INTE håller dig till ämnet!

Jag svarade på ett FELAKTIGT påstående från en annan användare, och, felaktiga påståenden måste bekämpas.

Jag har inget problem med att vara nolla eller bli utskämd - bättre det än vara unken misogyn bloke.

Håll dej TILL ÄMNET!
Citera
2024-11-24, 21:38
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiesp
Instämmer, han sitter och svamlar och fabulerar. Vem skulle ha förtroende för honom?

Och nu har han sagt "Ehhhh" ett par hundra gånger ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in