Citat:
Ursprungligen postat av
Kveikja
Å andra sidan kan Nadim då säga att det är för uppenbart att mörda Filip om han skulle vara förrädare och att mordet är gjort för att rikta misstankarna mot honom.
Gissar att det är Filip som mördas och att de väntar med att visa det till nästa vecka för att låta Dona slippa möta honom i gravkammaren.
Jag förstår vad du menar, men Filip är ett rikspucko och tänker inte alls så. Han sa ju till Dona att om någon av hans kompisar mördas så vet han att hon är förrädare. Sedan hamnade Filip, Liam och Anna samtliga på dödslistan, och istället för att tänka ett extra varv kring att Dona knappast skulle göra något så korkat, och att förrädarna har som intresse att vilseleda på det sättet, så gick han mycket riktigt på ännu hårdare och mer övertygat. Ingen verkar ens lyfta upp argumentet ”tror du att jag hade gjort något så uppenbart?”.
Å andra sidan kan den smartaste taktiken ibland vara att operera “in plain sight”, just för att man inte förväntas agera så uppenbart. Men det är konstigt att detta perspektiv inte lyfts eller diskuterats. När Filip efter sin rent hatiska attityd överbevisas ber han inte ens om ursäkt, utan skyller allt på Nadim och svänger lika aggressivt åt hans håll. Inte den vassaste kniven i lådan direkt, trots att han i det här fallet faktiskt råkar ha rätt, bara inte alls på det sätt han själv tror
Citat:
Ursprungligen postat av
Keus
Håller inte med om det. Det är en vinnande strategi i livet. Bara köra på och inte tänka så mycket.
Nästan alla människor tänker för mycket och gör för lite.
Att gapa och veva innan man tänker är en kass strategi, och det tycker jag att programmet demonstrerar. Filip beter sig aggressivt och visst, ännu är det inte så många som vågar misstänkliggöra honom. Men de som håller lite laidback profil och samtidigt tänker, resonerar och väger sina ord, såsom Ronny och Thomas, är helt fria från misstanke och dessutom uppskattade av hela laget. Bosse tillhör den kategorin också, men jag hoppar att nämna honom i samma mening då det knappast förekommer särskilt många tankar bakom det pannbenet. Han är till sin fördel inte heller aggro mot folk utan anledning.
Filip kommer inte bli särskilt långvarig tror jag, då de flesta nog ser att han bränt sin trovärdighet. Inte ens Liam orkade bry sig om hans snurriga teorier längre.