2024-08-14, 22:30
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Nu är det ju inte alla som har skyddsrum!
Tyvärr tog man bort de kraven på nybyggnationer så bor du idag i nyare lägenhet finns inget skyddsrum.
Bor man som jag på landet får man fixa det själv, dock kan man ställa både 2 o 3 hescos i bredd de skyddade i alla fall från Iranska robotar i Amerikanskt läger i Irak.

Att ordna ett dugligt skydd "på landet" om man tänker "splitter&stötvåg" är inte så knepigt. Har man ork, ett par spadar och en motorsåg fixar man ett dugligt värn lika fort som man kan ordna fram makadam och gabioner, och ett tak får man ordna hur som helst.

Riktiga skyddsrum skyddar naturligtvis bättre mot gas och luftburen radioaktivitet, men poängen med att sprida ut befolkningen i skog och mark minskar ju den totala risken avsevärt. 50- och 60-talets planering handlade ju om att avfolka de stora städerna och skicka barn, kvinnor och äldre till landsorten.
Citera
2024-08-14, 22:37
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Jag citerar vad entreprenören sa igen:

Att det saknas ett toalettkärl eller att golvbrunnen kärvar, kallar du det "otroliga brister"?

Självklart ska vi ha ett regelverk som talar om för oss hur allting ska skötas men att det saknas ett toalettkärl eller plastpåsar (till dom gamla toalettkärlen) är inte "otroliga brister".

Sen att golvbrunnen inte fungerar, det handlar oftast om att själva ventilen (koppen) i golvbrunnen ärjat fast, i stängt läge. Då kommer vatten varken upp eller ner. Jag tycker inte heller det är någon otrolig brist. Bara att försöka värma upp mässingen och få grejerna att lira, alternativt byta insatsen i golvbrunnen.

Däremot kan vi börja prata om hur fastighetsägare BÖR ta sitt ansvar och regelbundet börjar underhålla sina skyddsrum. Underhållet är extremt eftersatt och leder i sin tur till att sånna som tidigare nämnd entreprenör byter ut en hel golvbrunn istället för att klämma dit en ny golvbrunnsinsats.(finns film på när dom gör exakt detta för att dom inte får dit en av skruvarna). Vi pratar alltså en åtgärd som hade kunnat kosta 0kr för fastighetsägaren( Om dom skötte underhållet), blir till 10-30k (byter hela golvbrunnen) istället för att byta en insats (3-5k).

Som sagt, utbilda och informera fastighetsägare om hur underhållet ska göras (finns tydlig och bra info på MSB).

Jag upplever bara att det de senaste åren dykt upp många entreprenörer som drar nytta av säkerhetsläget och gärna pratar om i hur dåligt skick våra skyddsrum är i.

Men som jag tidigare skrev, lägg krutet på att utbilda och informera fastighetsägare hur allt ska skötas så får vi automatisk (förhoppningsvis) en bättre standard i våra skyddsrum.

Inget fel på den tanken, men...

Skyddsrummen som finns (det finns många) har en inställelsetid på 48 timmar, dvs det tidsfönster som fastighetsägaren har att rymma ut källarförråden, kolla sandfiltren, hitta alla utbrytningsverktygen, leta rätt på stålluckorna till eventuella fönster (och fylla fönsterschaktet med grus), kontrollera och eventuellt byta gaspackningar och leta rätt på torrklosetterna och deras draperier.

Vill man höja nivån mer än en smula kanske man får omvärdera det här tidsfönstret ihop med att uppdatera regelverket OCH se till att fastighetsägarna får motivation att få allt att hända.
Citera
2024-08-14, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aedams
Jobbade tidigare med skyddsrum och kan säga som så att vi började göra iordning rummen för 5-6 år sedan , de tog då fart på riktigt och MSB skickade ut dom oranga lapparna ”när kriget kommer” i samband med det. Därefter har det blivit ett högt tryck på underhåll, komplettering av diverse material.
Gamla filter som destruerats då dom innehöll aspest , gjort iordning golvbrunnar , ventilation m.m

Satt, positivt är att rummen görs iordning.

Mindre positivt i mina ögon är
Man tar bort utrustning så som gasmasker/skyddsdräkter
Man bygger knappt några skyddsrum längre, förslaget har lagts fram men osäker på om det händer något på den fronten.

För övrigt
När/om kriget kommer, så kika på kartan var diverse skyddsrum ligger. Först till kvarn gäller när det smäller
Där jag bor, så har enda skyddsrummet kapacitet för drygt 120 stycken. Vi är cirka 48 000 invånare. Men det vi ska vara trygga för är att vi bor inte nära "hotat" område...
Citera
2024-11-21, 17:10
Medlem
Extremeflys avatar
Hur kommer man in i skyddsrummen?
Jag antar att majoriteten som "äger" skyddsrummen är 60-70+ som lär ta god tid på sig innan dom kommer fram till skyddsrummen om dom nu inte dör på vägen dit.

Varför är beredskapen så otroligt dålig! Jag jobbar själv som elektriker och det är katastrofalt med skräp i vartenda skyddsrum jag varit i det senaste året. Bråte upp till taket i samtliga
Citera
2024-11-21, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Jag antar att majoriteten som "äger" skyddsrummen är 60-70+ som lär ta god tid på sig innan dom kommer fram till skyddsrummen om dom nu inte dör på vägen dit.

Varför är beredskapen så otroligt dålig! Jag jobbar själv som elektriker och det är katastrofalt med skräp i vartenda skyddsrum jag varit i det senaste året. Bråte upp till taket i samtliga

Kravet är att fastighetsägare skall kunna iordningställa skyddsrummen på två dygn vid krigsutbrott.
Det lär nog inte vara så svårt att kasta ut allt bråte på den tiden om nöden kräver det.
De flesta skyddsrummen ägs troligen av större fastighetsägare eller bostadsrättsföreningar och inte privatpersoner.
Citera
2024-11-21, 22:50
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Jag vet en relativt okänd grotta i skogen, jag har siktat in mig på den.
Tror inte det är så smart att klumpa ihop sig med en massa människor i ett rum.

Ett skyddsrum funkar ju inte så
De allra flesta som bor i städer arbetar och lever också där. När larmet väl kommer har du kanske 10 min förvarning och går då till skyddsrum.
Att köra ut i skogen , leta grottor hinner man inte med.
De som bor i småsamhällen, eller på landet har inte samma behov av det skyddet.
Citera
2024-11-21, 23:54
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly

På MSB hemsida kan man läsa att man också kan söka skydd på andra platser än skyddsrum som t.ex. källare eller tunnelbana.

Jag tänker skippa skyddsrum om de är fulla med skräp och människor och ta mig till närmaste tunnelbana.
Citera
2024-11-22, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
På MSB hemsida kan man läsa att man också kan söka skydd på andra platser än skyddsrum som t.ex. källare eller tunnelbana.

Jag tänker skippa skyddsrum om de är fulla med skräp och människor och ta mig till närmaste tunnelbana.

Ja helt rätt tänkt,sedan är väl T-banan som ligger djupt ner tänkt som skyddsrum den nyare delen av T-centralen ligger mycket djupt ner.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in