Citat:
Ursprungligen postat av
Halte Harald
Jag citerar vad entreprenören sa igen:
Att det saknas ett toalettkärl eller att golvbrunnen kärvar, kallar du det "otroliga brister"?
Självklart ska vi ha ett regelverk som talar om för oss hur allting ska skötas men att det saknas ett toalettkärl eller plastpåsar (till dom gamla toalettkärlen) är inte "otroliga brister".
Sen att golvbrunnen inte fungerar, det handlar oftast om att själva ventilen (koppen) i golvbrunnen ärjat fast, i stängt läge. Då kommer vatten varken upp eller ner. Jag tycker inte heller det är någon otrolig brist. Bara att försöka värma upp mässingen och få grejerna att lira, alternativt byta insatsen i golvbrunnen.
Däremot kan vi börja prata om hur fastighetsägare BÖR ta sitt ansvar och regelbundet börjar underhålla sina skyddsrum. Underhållet är extremt eftersatt och leder i sin tur till att sånna som tidigare nämnd entreprenör byter ut en hel golvbrunn istället för att klämma dit en ny golvbrunnsinsats.(finns film på när dom gör exakt detta för att dom inte får dit en av skruvarna). Vi pratar alltså en åtgärd som hade kunnat kosta 0kr för fastighetsägaren( Om dom skötte underhållet), blir till 10-30k (byter hela golvbrunnen) istället för att byta en insats (3-5k).
Som sagt, utbilda och informera fastighetsägare om hur underhållet ska göras (finns tydlig och bra info på MSB).
Jag upplever bara att det de senaste åren dykt upp många entreprenörer som drar nytta av säkerhetsläget och gärna pratar om i hur dåligt skick våra skyddsrum är i.
Men som jag tidigare skrev, lägg krutet på att utbilda och informera fastighetsägare hur allt ska skötas så får vi automatisk (förhoppningsvis) en bättre standard i våra skyddsrum.
Inget fel på den tanken, men...
Skyddsrummen som finns (det finns många) har en inställelsetid på 48 timmar, dvs det tidsfönster som fastighetsägaren har att rymma ut källarförråden, kolla sandfiltren, hitta alla utbrytningsverktygen, leta rätt på stålluckorna till eventuella fönster (och fylla fönsterschaktet med grus), kontrollera och eventuellt byta gaspackningar och leta rätt på torrklosetterna och deras draperier.
Vill man höja nivån mer än en smula kanske man får omvärdera det här tidsfönstret ihop med att uppdatera regelverket OCH se till att fastighetsägarna får motivation att få allt att hända.