2024-11-17, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Bilprovningen är redan avreglerad och fungerar väl.
Det är märkbart kortare eller oftast obefintliga kötider numera och så kommer det förbli.
Ja, rubriken på tråden är missvisande, regeringen avser att sälja ett av flera företag som ägnar sig åt att utföra besiktning av diverse fordon.
Citera
2024-11-17, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
"Svensk bilprovning bekräftar att köerna är betydligt längre än normalt på flera håll. Det finns inte några uppgifter om exakt hur lång väntetiden är på landets 180 stationer. I bland annat Östersund, Falun, Mälardalen, Örebro, Göteborg och Jönköping finns det inga tider förrän i september.15 juli 2006"
Enfaldig politisk spariver, utbyggnad hade troligen belastat budgeten initialt, men då sådant ska drivas till självkostnadspris hade man förstås fått höja priset för att täcka detta.
Klart att det blivit dyrare när det blivit fler stationer med sämre beläggning.
Den politiska styrelsen klarade inte av att bygga ut så bilisterna fick skälig service. Var de rädda för att höja priset?
Citera
2024-11-17, 15:26
Medlem
Det mesta av de fasta investeringarna i Svensk bilprovning torde vara betalda och avskrivna, nu ska folket betala detta en gång till.
Inom mindre än 10 år lär det vara oligopol med 2-3 stora aktörer som dominerar bilprovning. De köper upp de små. Då kommer dessa att slimma verksamheten så kvarvarande stationer får full beläggning, de kommer inte som nu att finnas provstationer som är lågt belagda där man kan få tid närsom.
Men kanske något för AI?
Citera
2024-11-17, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
frågan är- varför måste vi besikta våra bilar överhuvudtaget? I USA finns inte någon besiktning. Bilprovningen kom i en annan tid än idag,

men till TS fråga: det är klart detta kommer bli dyrare för svenskarna, vi har redan sett att bilprovningens priser skjutit i höjden med privatiseringarna. Tidigare tjänade staten pengar på detta men nu kommer utländska företag istället tjäna pengar på det, men svensken går med sin krökta rygg och ask med antideppressiva och lyder och mår dåligt

Köper DU en krockskadad, av Mustafas verkstad ihoplappad o nylackerad bil, om du på förhand vet att den inte är trafiksäker, för att det inte finns någon kvalitets-, trygghets- o bilsäkerhetskontroll, dvs bilprovning?!

Däremot enig om Prissättningen….

Det blir karteller och dubbla trippla priser så småningom OCH framförallt, ingen plats men månader av kö för en besiktning….

(Som i andra EU länder)

Satsa på ett jobb med kollektivt åk eller cykla o hyr en bil vid behov!
Citera
2024-11-17, 17:15
Medlem
Psykpatient33s avatar
Varför ha bilprovning över huvud taget??

Det kommer ju sluta med att babbeluringar driver all bilprovning. Mutor och ockerpriser blir standard.
Citera
2024-11-17, 21:30
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...ted_death_rate

Ja, jag tror ni är något på spåren, istället för att vara ledande inom trafiksäkerheten så bör vi istället ta efter ett land där man har 6 gånger mer dödsfall i trafiken per 100k invånare.

Korkade människor tror att enbart en variabel spelar roll.

"VAPEN GÖR SÅ ATT AMERIKANER SKJUTER VARANDRA!!!" Efterblivna svenska nolla.

Som sagt; jämför amerikanska stater som har olika regler din jävla idiot. En del har inget motsvarande våra kontroller, andra har något motsvarande våra kontroller. Dödsfallen i de olika staterna skiljer knappt på den punkten. Sedan jämför man förövrigt beroende på hur mycket som faktiskt körs.
Senast redigerad av Fojos 2024-11-17 kl. 21:32.
Citera
2024-11-17, 21:38
Medlem
Det är ju Transportstyrelsen och inte Bilprovningen som ska agera trafiksäkerhet. Bilprovningen besiktar fordon likt många andra gör.
Citera
2024-11-17, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Korkade människor tror att enbart en variabel spelar roll.

"VAPEN GÖR SÅ ATT AMERIKANER SKJUTER VARANDRA!!!" Efterblivna svenska nolla.

Som sagt; jämför amerikanska stater som har olika regler din jävla idiot. En del har inget motsvarande våra kontroller, andra har något motsvarande våra kontroller. Dödsfallen i de olika staterna skiljer knappt på den punkten. Sedan jämför man förövrigt beroende på hur mycket som faktiskt körs.
Bra försök ditt mongolida jävla klappmongo, för det första så jämför man självklart baserat på antal invånare i detta fall för att avgöra hur farliga trafiken är för alla. Trafikfarliga fordon drabbar också andra som t.ex gående och cyklister, ett fordon med t.ex dåliga bromsar är som farligast för gående och det är något man får utan besiktningar.

Det blir också missvisande att jämföra sträckor med ett land som är enormt mycket större där du kan köra i 10 timmar utan att stöta på en enda gående och knappt några bilar, har du ens kört i USA?

För det andra så finns statistiken baserat på körsträcka där och dödsfallen är mer än det dubbla jämfört med Sverige.

För det tredje verkar du alldeles för långsam och efterbliven för att ens fatta hinten och ta in poängen, det är fullständigt efterblivet att härma ett land med högre dödlighet både sett till invånare och körsträcka.

För det fjärde verkar du ha noll jävla koll på skicket på fordon som rullar i USA där man inte har besiktningar. Det åker runt massvis med sönderrostade fordon utan bromsar som är rena dödsfällorna...
https://youtu.be/0jEtIqRdRaM?t=17
Citera
2024-11-17, 22:33
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
För det fjärde verkar du ha noll jävla koll på skicket på fordon som rullar i USA där man inte har besiktningar. Det åker runt massvis med sönderrostade fordon utan bromsar som är rena dödsfällorna...
https://youtu.be/0jEtIqRdRaM?t=17
Besiktningskrav finns i usa men det är upp till varje delstat att själva bestämma, på vissa ställen är det bara tyngre fordon som ska besiktas, på andra håll bara fordon som används kommersiellt medans i pennsylvania har jag för mig alla fordon ska kontrolleras så det är en fråga som det inte finns ett enkelt svar på.

Får väl hoppas att försäljningen inte leder till en försämring iallafall, i sverige med saltade vägar så är det ett tråkigt måste.
Citera
2024-11-17, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Besiktningskrav finns i usa men det är upp till varje delstat att själva bestämma, på vissa ställen är det bara tyngre fordon som ska besiktas, på andra håll bara fordon som används kommersiellt medans i pennsylvania har jag för mig alla fordon ska kontrolleras så det är en fråga som det inte finns ett enkelt svar på.

Får väl hoppas att försäljningen inte leder till en försämring iallafall, i sverige med saltade vägar så är det ett tråkigt måste.
Just därför jag sa där man inte har besiktningar, där man har besiktningar så kan folk självklart inte köra runt i trafikfarliga fordon som nästan rostat av på hälften och saknar bromsar.
Citera
2024-11-18, 01:55
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Just därför jag sa där man inte har besiktningar, där man har besiktningar så kan folk självklart inte köra runt i trafikfarliga fordon som nästan rostat av på hälften och saknar bromsar.

Och du är fortfarande för jävla efterbliven för att förstå att det inte är någon större skillnad i dödsfall mellan stater som HAR besiktningar JÄMFÖRT med stater som INTE har besiktningar. Majoriteten av reddit-svenskar som du är så vedervärdiga och korkade att det hade varit bättre om ni alla hittade en snara.
Citera
2024-11-18, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Och du är fortfarande för jävla efterbliven för att förstå att det inte är någon större skillnad i dödsfall mellan stater som HAR besiktningar JÄMFÖRT med stater som INTE har besiktningar. Majoriteten av reddit-svenskar som du är så vedervärdiga och korkade att det hade varit bättre om ni alla hittade en snara.
Och du är för dum för att förstå att jag aldrig påstått det, men kämpa på, en dag kanske du lär dig läsa och lär dig tänka.

Men eftersom att du verkar så korkad så tar jag väl ett par minuter för att titta på det då du är väldigt envis kring att motbevisa något jag inte ens sagt.

Citat:
There are only 13 states that have no safety, emissions, or VIN inspections required by law. These states include Alaska, Arkansas, Iowa, Michigan, Minnesota, Mississippi, Montana, North Dakota, South Carolina, South Dakota, Florida, Washington, and Wyoming

https://www.fhwa.dot.gov/policyinfor...statistics.cfm
Då ritar vi in dom då:
https://imgur.com/a/yKriONR

Bortsett från New Mexico så har vi alltså med bara 13 ringar lyckats pricka in alla delstater där trafiken är som dödligast. Endast 2 av dom faller under 10 per 100k.

Det här var inte ens poängen jag försökte göra, men visst, vi går på din linje, det är en ren slump att i princip alla delstaterna med den dödligaste trafiken inte har några besiktningar.

Du är definitionen av ett klappmongo som äger dig själv igenom försöka motbevisa en poäng jag inte ens påstått och det visar sig att du har fullständigt fel på den punkten också. Bra jobbat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in