Flashback bygger pepparkakshus!
2024-11-15, 08:54
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Internationella kunder flyr och Sverige köper upp? Vad i hel-vete

Journalsystemen som används i Sverige är generellt så sjukt kassa. Helt ärligt en 14årig hobbykodare skulle kunna göra bättre jobb.
Citera
2024-11-15, 09:11
Medlem
Som skattebetalare i Västra Götaland under ca 45 år måste jag ställa frågan -
Vad f-n får jag för pengarna?
Citera
2024-11-15, 09:17
Medlem
Mullrets avatar
Enda rätta vore om SKR satsade på ett eget bolag som äger journalsystemet. Och äger alla rättigheterna till produkten.

Inga onödiga konsulter och sånt skit.

Gör det rikstäckande för alla regionerna. Så, en läkare i Kiruna kan se vad en läkare i ystad har skrivit i patientjournalerna. Och vilka mediciner som är utskrivna.

Vara i händerna på något bolag i usa är rent ut sagt hål i huvudet.

” Hello Sir, your licence must be uppgraded, its 400 M usd, you need new release … cash within 10 days, Please ”
Citera
2024-11-15, 09:18
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyndigt-namn
Internationella kunder flyr och Sverige köper upp? Vad i hel-vete

Journalsystemen som används i Sverige är generellt så sjukt kassa. Helt ärligt en 14årig hobbykodare skulle kunna göra bättre jobb.

Det har hänt rätt mycket inom IT på senaset 20 åren, man putsar inte till gamla 90-tals system till såna summor.
Det är bättre sätta upp nytt system med kunskapen av vad som var bra på gamla och vad som saknas hade både varit billigare och bättre. Både utvecklingsmässigt och rent praktiskt.

Jag skulle tipsa om att kolla närmare på upphandlingen för de som vill gräva vidare.
De brukar vara skrivna så att bara en leverantör kan leverera, ofta är det leverantören själv som gett upphandlaren instruktioner på hur de ska utforma upphandlingen mot löften på "anställning" utan prestation när de sen byter jobb = korruption. Är upphandlingen utformad för en leverantör bara kan den ta dubbla priset, och 20% går direkt tillbaka till upphandlaren. Betyder vinn-vinn för båda till skattebetalarnas groteska nota.

Det går inte ha ett företagsmöte i Västra sverige utan att man förväntas ge bjudmiddagar och ha dialoger på sidan av jobbet för att höra om det finns juice att hämta från en upphandlare eller mellanhand.
Jag har varit på tusentals såna, vissa är mer försiktiga andra säger det rakt ut utan skam i kroppen, det är så vedertagligt.
Citera
2024-11-15, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
Millennium-skulle det namnet syfta på nåt modernt och välkonstruerat som funkar i skarpt läge?

Syftar snarare på milleniumbuggen!
Citera
2024-11-15, 09:27
Medlem
jag misstänkter att millenium är ett steg mot eu:s harmonisering av våra sjukjournaler. om jag inte minns fel har detta redan klubbats igenom. systemet kmr övervakas från bryssel. total koll.
Citera
2024-11-15, 09:33
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Varför utvecklar man inte eget? Har man 5 miljarder i budget, så kan man slöjda ihop egna system som fungerar.

Journalsystem en databas och sedan ett gui.

Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Det är samma fiasko som Stockholm stad skolplattform, sluten källkod och politisk prestige.

Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Enda rätta vore om SKR satsade på ett eget bolag som äger journalsystemet. Och äger alla rättigheterna till produkten.

Inga onödiga konsulter och sånt skit.

Ja, givetvis är det så det ska gå till. Men idioterna som köper in sånt här har noll IT-kompetens och kan inte ens tänka sig ett sådant scenario, och konsulterna de tar in får väl kickbacks av leverantörerna. Bara att Oracle LÄGGER NER PRODUKTEN är ju något som borde få alla att omedelbart backa.

Alla som föreslår införande av system baserade på Oracle eller SAP borde omedelbart skjutas. Inget förhör, ingen rättegång. Det är min politiska plattform, rösta bergsturk nästa val.
Citera
2024-11-15, 09:38
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flux200
jag misstänkter att millenium är ett steg mot eu:s harmonisering av våra sjukjournaler. om jag inte minns fel har detta redan klubbats igenom. systemet kmr övervakas från bryssel. total koll.

Jo så är det - och den grundtanken är god. Som det är idag har sjukvården ett system, primärvården ett, hemsjukvården ett och det kan finnas olika information i systemen om patienten - och information överförs inte. Tanken med samma journalsystem - och att viss information finns i allas system (exempelvis läkemedel, allergier osv) är god. Men man har ju löst systemet delvis genom NPÖ där man kan hitta all information från alla system. Säga vad man vill om Melior och PMO som vi har idag - men de funkar ju och vi kan hantera systemen. Ska man göra om något från grunden ska man göra det bra och det ska vara en förbättring.

Tittade på avsnittet om hur vi som sjuksköterskor lägger in en receptförnyelse på en patient. Det är något vi på en vårdcentral gör 100 gånger per dag. Idag är det några få klick att markera läkemedel och lägga det på en doktors tidbok. I det nya systemet ska det skapas en vårdhändelse. Skickas flera internmeddelande. Kopplas till diagnoser. Osv osv. Och oehört tidskrävande och svårt. Många steg där det kan bli fel och i slutändan drabbas då patienten. För något som är enkelt i grunden.

Vi ska ägna vår tid åt att vårda människor. Visst ska dokumentation vara tydlig och överskådlig men det ska fan inte användas MER tid åt administration än till patienter och systemet ska inte vara så svårt.
Citera
2024-11-15, 09:43
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Det har hänt rätt mycket inom IT på senaset 20 åren, man putsar inte till gamla 90-tals system till såna summor.
Det är bättre sätta upp nytt system med kunskapen av vad som var bra på gamla och vad som saknas hade både varit billigare och bättre. Både utvecklingsmässigt och rent praktiskt.

Jag skulle tipsa om att kolla närmare på upphandlingen för de som vill gräva vidare.
De brukar vara skrivna så att bara en leverantör kan leverera, ofta är det leverantören själv som gett upphandlaren instruktioner på hur de ska utforma upphandlingen mot löften på "anställning" utan prestation när de sen byter jobb = korruption. Är upphandlingen utformad för en leverantör bara kan den ta dubbla priset, och 20% går direkt tillbaka till upphandlaren. Betyder vinn-vinn för båda till skattebetalarnas groteska nota.

Det går inte ha ett företagsmöte i Västra sverige utan att man förväntas ge bjudmiddagar och ha dialoger på sidan av jobbet för att höra om det finns juice att hämta från en upphandlare eller mellanhand.
Jag har varit på tusentals såna, vissa är mer försiktiga andra säger det rakt ut utan skam i kroppen, det är så vedertagligt.

Girighet och korruption vart man än vänder sig. Folk kommer få stå till svars en dag.
Citera
2024-11-15, 09:46
Medlem
top_secrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryff
Sånt här kommer automatiskt med svaga okunniga politiker.
Helt otroligt att det är så det ser ut, men det är sant. Lekmän högst upp som inte har någon sjukvårdsutbildning. Tacka vet jag privat vård!
Citera
2024-11-15, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Man köper alltså in ett standardsystem eftersom det blir för dyrt att bygga eget, ändå kostar det 5,5 miljarder? Det motsvarar ju mer än 1100 heltidstjänster i 5 år. Det måste gå att utveckla ett eget system perfekt skräddarsytt för svensk vård med så många timmar. Det här luktar korruption lång väg.

Själva namnet osar ju också katt. Millennium... som i millennieskiftet? Det låter som ett antikt system från 90-talet som fick ett nytt UI i samband med y2k-buggen som var på tapeten 1999. Stryp mig bara om det stämmer. Jag såg nån skärmdump på ett icke responsivt UI på TV och det såg väl ut ungefär som Windows 98. Man kunde inte få ett modernt UI med 5 500 heltider, då hade det krävts minst 10 000 utvecklare och projektledare?

Någon skrattar hela vägen till banken, den saken är klar.

Håller med, bara namnet millennium gjorde att jag undrade om dom inte kunnat hitta på ett annat namn då millennium är för mig den stora uppstädningen från att inte få allt att stanna då årtalet 2000 skrevs i många datorer som noll-noll och fick datorprogram att ramla omkull och stänga av sig.
Att namnge efter något som krävde rejäl storstädning!
Citera
2024-11-15, 09:54
Medlem
Psykpatient33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det idiotiska är att de köper ett system som inte är designat direkt mot tänkt kund/tjänst.

Naturligtvis så ska de anlita experter som skissar på systemet ihop med en grupp som ska arbeta med det. Sen ska en grupp utvecklare ta fram det och under hela utvecklingsfasen stämma av med den grupp som ska arbeta med det.

Det är så seriösa gör. Det kan bli en högre insats för att producera systemet. Men det kommer med tiden att spara in enormt med pengar.

Nu lär det kosta extremt mycket att fixa det och dyrt som fan med underhåll under dess livslängd.

Det bästa skulle naturligtvis vara att bita i det sura äpplet och rulla tillbaka tidigare system och dumpa det nya. Sen utvecklar man ett nytt på rätt sätt.

Det är helt mentalsjukt att de inte gjort så.

De som byggt systemet har inte fattat att läkare ska ägna tid med sina patienter. De tror att läkarna ska sitta vid datorerna.

Det ska underlätta arbetet -- detta har de alltså inte fattat.

Huvuden måste rulla för detta. Fem jävla miljarder. Herregud.

Världsbäst vård i teorin, men i praktiken är det skit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in