Citat:
Ursprungligen postat av
Trixton
Jag vet inte var en eventuell gräns går. Om jag lånar ut min bil till grannen, och grannen har skulder till Kronofogden, så kan min bil mätas ut om grannen blir stoppad när han är ute och kör med den. Jag vet inte om Hertz på något sätt är skyddade mot detta, men de hyr väl inte ut till folk som är skuldsatta, så det kanske löser sig på det viset.
Klart att polisen och andra myndigheter kan göra saker i brådrasket men det slutgiltliga beslutet fattas ju i en domstol. Om det nu på riktigt är din bil så får du förhoppningsvis tillbaks den. Och skadestånd. Så NEJ, den mäts inte ut, den
betalningssäkras på sin höjd (vilket är något tillfälligt).
Hertz gör inte en internationell prövning av skuldsatthet innan de hyr ut bilar. Det finns inga sådana prövningar.
Citat:
Hur det fungerar med en norsk bil är jag inte rätt man att svara på, men varför skulle norska bilar vara skyddade?
Hertz i Norge kan sannolikt inte se att du har skulder i Sverige, eftersom de inte ens är med i EU. Och även om man har det så kommer de (som sagt) ändå låta folk hyra en bil. När jag hyr bil i USA så uppkommer inte ens frågan huruvida jag har skulder i något annat land (däremot vill de se ett debit card i mitt namn (lustigt nog, alltså inte ett kreditkort) och det får vara ett utländskt).