2024-11-14, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
I så fall måste det inom en rättsstat prövas i en rättegång. Kronofogden är bara en myndighet och inte ett juridiskt organ.

Nej, det måste inte prövas i en domstol vid en rättegång. Kronofögden är, som du säger, en förvaltningsmyndighet som har skyldighet att se till att obetalda skulder blir betalda. Bland annat.

De som tjänstgör vid KfM är utbildade jurister med ekonomisk kompetens. När en kronofogde tar egendom i beslag så kan den (den skuldsatte) ofta överklaga beslutet och kräva att få egendomen tillbaka. Om det är aktuellt i det här fallet är okänt eftersom så lite är skrivet i allmänna media. Men det går bra att söka i kronofogdens offentliga register.

KfN lyder direkt under Finansdepartementet. Liknande juridiska funktioner finns i de flesta andra utvecklade länder och numera är samarbete mellan dessa myndigheter allt vanligare.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kronofogdemyndigheten
Citera
2024-11-14, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Nej, det måste inte prövas i en domstol vid en rättegång. Kronofögden är, som du säger, en förvaltningsmyndighet som har skyldighet att se till att obetalda skulder blir betalda. Bland annat.

De som tjänstgör vid KfM är utbildade jurister med ekonomisk kompetens. När en kronofogde tar egendom i beslag så kan den (den skuldsatte) ofta överklaga beslutet och kräva att få egendomen tillbaka. Om det är aktuellt i det här fallet är okänt eftersom så lite är skrivet i allmänna media. Men det går bra att söka i kronofogdens offentliga register.

KfN lyder direkt under Finansdepartementet. Liknande juridiska funktioner finns i de flesta andra utvecklade länder och numera är samarbete mellan dessa myndigheter allt vanligare.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kronofogdemyndigheten
Problemet är väl att då att motparten befinner sig rättslös då endast rätt befinner sig på en sida som i detta fall. Vill säga ingen beprövad rätt i domstol prövad. Detta är inte justicia!
Citera
2024-11-14, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Problemet är väl att då att motparten befinner sig rättslös då endast rätt befinner sig på en sida som i detta fall. Vill säga ingen beprövad rätt i domstol prövad. Detta är inte justicia!

Jag har svårt att förstå vad du menar. Du använder ord som ger sken av att du vet vad du talar om, men vem är "motparten" som "befinner sig rättslös"? Det är obegripligt det du skriver "då endast rätt befinner sig på en sida som i detta fall". Lika obegripligt som "ingen beprövad rätt i domstol prövad" där du verkar dra en slutsats att "Detta är inte justical!"

Är det bilägaren som fått sin bil beslagtagen som är "motparten"? Till vem är han "motpart"? Han är ju skyldig någon pengar och denne någon har begärt att KfM ska hjälpa till att bilägaren ska betala sin skuld. Det kan säkert reta gallfeber på borgenärer att se skuldsatta köra omkring i flotta bilar och bara fnysa åt att betala sina skulder. Innan borgenärerna får hjälp av KfM så måste de gå vägen över domstol för att få s.k. exekutionstitel som ger KfM laglig rätt att beslagta egendom.

Snälla! Läs på innan du svamlar till det ännu mer. Det leder ingenvart.
Citera
2024-11-14, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tompers
Ja, det är ju såhär det måste fungera.

Men det är å andra sidan Sverige vi pratar om så det skulle inte förvåna mig om Transportstyrelsen trilskas och köper hamnar i kläm.

Transportstyrelsen kan nog trilskas lite, deras process är att de vill se ett registreringsbevis för sin 'Ursprungskontroll'. Lagen säger dock inget om registreringsbevis:

Citat:
Transportstyrelsen ska göra en ursprungskontroll av ett fordon efter ansökan av fordonets ägare. Ansökan ska vara skriftlig och innehålla
- uppgifter om ägarens identitet, och
- de uppgifter om fordonet som behövs för att detta ska kunna säkert identifieras.

Vinnaren av auktionen kommer i värsta fall få begära ett beslut av transportstyrelsen och överklaga det för att få igenom sin ursprungskontroll med hjälp av kvittot från Kronofogden.
Citera
2024-11-14, 22:19
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Hur är det här ens en fråga? Naturligtvis kan det inte få spela roll om man leasar bilen. Varenda krimare kommer såklart ha leasad bil och lagen blir overksam. Inget tålamod med personer som försöker kringgå lagen.

Kör du bilen så är den legitimt byte. Ägaren och du får lösa det er emellan sen. Vill du inte bli av med din bil så låt inte Gucci-kepsar köra den.

Hade blivit mycket förvånad om lagen är så svag att man kan finta bort den så enkelt.
Citera
2024-11-14, 22:35
Medlem
kukflashs avatar
Låter rimligt tycker jag. Leasingbolaget får ställa krav till leasingföraren ifall bilen blir beslagtagen.
Citera
2024-11-14, 22:50
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Jag vet inte var en eventuell gräns går. Om jag lånar ut min bil till grannen, och grannen har skulder till Kronofogden, så kan min bil mätas ut om grannen blir stoppad när han är ute och kör med den. Jag vet inte om Hertz på något sätt är skyddade mot detta, men de hyr väl inte ut till folk som är skuldsatta, så det kanske löser sig på det viset.

Klart att polisen och andra myndigheter kan göra saker i brådrasket men det slutgiltliga beslutet fattas ju i en domstol. Om det nu på riktigt är din bil så får du förhoppningsvis tillbaks den. Och skadestånd. Så NEJ, den mäts inte ut, den betalningssäkras på sin höjd (vilket är något tillfälligt).

Hertz gör inte en internationell prövning av skuldsatthet innan de hyr ut bilar. Det finns inga sådana prövningar.

Citat:
Hur det fungerar med en norsk bil är jag inte rätt man att svara på, men varför skulle norska bilar vara skyddade?

Hertz i Norge kan sannolikt inte se att du har skulder i Sverige, eftersom de inte ens är med i EU. Och även om man har det så kommer de (som sagt) ändå låta folk hyra en bil. När jag hyr bil i USA så uppkommer inte ens frågan huruvida jag har skulder i något annat land (däremot vill de se ett debit card i mitt namn (lustigt nog, alltså inte ett kreditkort) och det får vara ett utländskt).
Citera
2024-11-14, 22:55
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Låter rimligt tycker jag. Leasingbolaget får ställa krav till leasingföraren ifall bilen blir beslagtagen.

Vad händer isåfall med möjligheten att semestra och på resmålet hyra bil, ifall vissa länder sätter det i system att hitta på skulder på lösa grunder och utifrån det beslagtar hyrbilsföretagens hyrbilar för att bitcha över att de hyrt ut bil till nån de inte gillar?

Vissa länder kanske är såna, men det är också därför det finns regler i kontraktet att man inte får köra till sådana länder. Jag minns att ibland (men inte alltid, tror jag) står det i kontraktet att man inte får köra till Mexico, och jag tror att jag sett det på svenska hyrbilar att man inte får köra dem till baltikum (vet inte om det är så längre nu när baltikum är med i EU). Men det måste hursomhelst finnas vägar runt det, för om t ex en amerikan turistar i Sverige så kanske han vill bila genom Sverige via Finland och därefter baltikum utan att man ska behöva stanna halvvägs och byta hyrbil eller något.

Tycker du att Sverige ska vara ett land dit man inte får komma i en hyrbil hyrd i ett annat land?
Citera
2024-11-14, 23:05
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist

Så det låter jättebra om Kronofogden har möjlighet att plocka in bilar oavsett var de är registrerade. Om jag lånar ut min svenska bil till någon som är skuldsatt så kan de ju ta den också. Så har det varit länge, och det är väl något man får ta med i beräkningen om man lånar ut sin bil.

Låter jättebra. Om ens bil blir stulen och kronofogden hittar den hos den skuldsatte, hur blir det då? Det är ju ett enkelt sätt för den skuldsatte att betala av sin skuld. Stjäl ett dyrt fordon och låt kronofogden se dig i vrålåket. På ett ögonblick får du dina skulder betalda.
Citera
2024-11-14, 23:10
Medlem
kukflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Vad händer isåfall med möjligheten att semestra och på resmålet hyra bil, ifall vissa länder sätter det i system att hitta på skulder på lösa grunder och utifrån det beslagtar hyrbilsföretagens hyrbilar för att bitcha över att de hyrt ut bil till nån de inte gillar?

Vissa länder kanske är såna, men det är också därför det finns regler i kontraktet att man inte får köra till sådana länder. Jag minns att ibland (men inte alltid, tror jag) står det i kontraktet att man inte får köra till Mexico, och jag tror att jag sett det på svenska hyrbilar att man inte får köra dem till baltikum (vet inte om det är så längre nu när baltikum är med i EU). Men det måste hursomhelst finnas vägar runt det, för om t ex en amerikan turistar i Sverige så kanske han vill bila genom Sverige via Finland och därefter baltikum utan att man ska behöva stanna halvvägs och byta hyrbil eller något.

Tycker du att Sverige ska vara ett land dit man inte får komma i en hyrbil hyrd i ett annat land?
Nu handlade om en leasad bil, inte en hyrbil som du åker omkring med i 1 vecka.
Citera
2024-11-14, 23:12
Medlem
kukflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Låter jättebra. Om ens bil blir stulen och kronofogden hittar den hos den skuldsatte, hur blir det då? Det är ju ett enkelt sätt för den skuldsatte att betala av sin skuld. Stjäl ett dyrt fordon och låt kronofogden se dig i vrålåket. På ett ögonblick får du dina skulder betalda.
Förslagsvis gör man en stöldanmälan... Är folk så inkapabla att lösa situationer och kan enbart tänka i svart och vitt?
Citera
2024-11-14, 23:28
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Kronofogden i det här fallet vet förstås varöfr den rumänske personen har stora skulder i Sverige men ändå tillåts "leasa" en bil i Rumänien.

Det är ju inte ens säkert att det är han som står på leasingkontraktet. Det kan lika gärna vara en rumänsk firma som han äger eller kontrollerar via bulvan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in