2024-11-14, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Osäkert vad du menar. Vilka 'De' avser du? som 'kankse' vet vad?

Leasingbolaget som bilägaren hänvisar till finns inte registrerat i Sverige och bilägaren menar sig inte vara ägaren utan leasing-tagare för en bil som används i Sverige fast leasing-företaget är registrerat i Rumänien. Och råkar har samma ägare som leasar bilen. En person som bor i Sverige reser inte till Rumänien för att där hyra/leasa en bil som han ska använda i Sverige. En leasingtagare är en hyrestagare eller som du råkar skriva en 'köpare'.

Det är inte helt lätt att exportera och importera bilar och andra fordon. Men visst fungerar det och det är bara att börja läsa in sig på Transportstyrelsens hemsidan till att börja med, för att få ordning på sitt bilägande i Sverige.

Svenska bilföretag brukar hjälpa bilköpare i Sverige att ordna finansieringen vid så stora inköp som bilköp innebär. Det är nog extremt sällsynt att bilköpare i Sverige anlitar rumänska "leasingföretag", som inte har oktroj i Sverige. Det låter riskabelt att skaffa en bil för användning i Sverige med finansiering (leasing eller månadshyra) genom en lokal firma i Rumänien. Bäst är nog att i Sverige använda lokal svenska lagar och regler för att inte riskera sin kapitaltillgång.

Har leasingtagaren/bilköparen som i detta fall byggt upp en kapitalskuld så stor att den nått Kronofogden , borde han ha satt sig i kontakt med KfM för att lösa sina skulder på ett annat och bättre vis. Om bilen har ett högt värde för honom.

Vet du detta eller gissar du bara?

Låter fullt rimligt, men källa tack som sagt.
Citera
2024-11-14, 20:37
Medlem
Skattebrotts avatar
"Om det inte framgår att egendomen tillhör annan" är ju ett ganska stort om.

Citat:
För "framgår" räcker det inte att vifta med några papper

Struntprat! Det beror givetvis helt och hållet på vad det är för papper. Du pratar som en obildad Södertörn-polis.
Citera
2024-11-14, 20:41
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alive
Ett rumänskt företag som leasar ut en bil i sverige, du fattar väl själv att det är en kriminellt fuffensupplägg. Fuck them

Tråden handlar inte om vad man tycker om kriminella, och för den delen så är fortfarande inte alla "kriminella" maffiosos och våldtäktsmän. Myndigheterna jagar fortfarande svenskar som är blonda, heterosexuella och har vett på att göra motstånd i form av "hets mot folkgrupp" och allt vad de kallar det (att framställa mervärde till världens fullständiga glädje).
Citera
2024-11-14, 20:55
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Var går gränsen? Om jag som exilsvensk mot förmodan skulle besöka Sverige igen, flyger till Norge och där hyr en bil på Hertz, tänker myndigheterna då beslagta den bilen från Hertz? Bra för mig, jag gillar inte Hertz.

Jag vet inte var en eventuell gräns går. Om jag lånar ut min bil till grannen, och grannen har skulder till Kronofogden, så kan min bil mätas ut om grannen blir stoppad när han är ute och kör med den. Jag vet inte om Hertz på något sätt är skyddade mot detta, men de hyr väl inte ut till folk som är skuldsatta, så det kanske löser sig på det viset.

Hur det fungerar med en norsk bil är jag inte rätt man att svara på, men varför skulle norska bilar vara skyddade?
Citera
2024-11-14, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Jag vet inte var en eventuell gräns går. Om jag lånar ut min bil till grannen, och grannen har skulder till Kronofogden, så kan min bil mätas ut om grannen blir stoppad när han är ute och kör med den.

Å andra sidan kan du visa att det är din bil i praktiken, är det du som står på försäkringen, tar den på service, besiktning, du har grejor i skuffen eller handskfacket...

Har du i realiteten gett bort bilen till grannen (och bara behållt ägarskapet på pappret) och han sköter om allt detta med bilen, ja, då kommer den mätas ut.

Det är sådana här saker som avgör vem som anses äga ett fordon, inte några papper som "Skattebrott" verkar tro.
Citera
2024-11-14, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Vet du detta eller gissar du bara?

Låter fullt rimligt, men källa tack som sagt.

Du får gå bakåt i tråden för att bli upplyst om sakförhållandena. Det finns inga källor annat än aktuell KfMs utannonsering av den påstått leasade bilen.

Det är inte så särskilt kreativt att besvara frågor med frågor. Det jag tillfört till frågan om en svensk KfM har rätt att sälja en beslagtagen bil på en sedvanlig auktion, så verkar bilägaren (bilköparen) ha protesterat och påstått att bilen är "leasad" av ett rumänskt "leasingbolag", som då påstås vara ägare.

Det framgår inte av tråden hur länge bilägaren har använt bilen i Sverige eller några andra detaljer om varför han använder ett rumänskat leasingbolag. I Sverige krävs att företag för sin verksamhet är registrerade som företag i Sverige. För "leasingföretag" krävs att de har oktroj (tillstånd Lag om bank- och finansieringsrörelse (2004:297)) i Sverige. Så bilägaren har en hel del att förtydliga om sitt sätt att kringå lagar och regler för sitt bilinnehav här i landet. Självklart kan en medborgare i annat EU-land tillfälligt, som turist, vistas i Sverige med sin i hemlandet leasade (hyrda) bil. I normalfallet hinner ingen bygga upp sådana skulder att han hamnar hos kronofogden med sådana skulder att en bil tas i beslag.

Jag tror faktiskt att det är ett slags påhitt att testa om man kan "leasa" bilar hemma och så kunna kringå betalningsansvar för skulder man har i Sverige. Det fungerar inte så.
Citera
2024-11-14, 21:12
Medlem
Helt klart rättsröta och om inte en idiotiskt lagstiftning som gör att oskyldiga personer får betala priset av en förmodad personlig skuld som en kund förmodligen har. Ja men så visst kör på bara! En och var som har skuld till kronofogden och hyr lägenhet eller villa tillika får denna lägenhet beslagtagen och till allmänheten till försäljning utgiven. Liksom var "fan" är logiken?
Citera
2024-11-14, 21:19
Medlem
vemsfels avatar
Spännande se hur de här slutar, hoppas någon följer detta och rapporterar i tråden.
Citera
2024-11-14, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Osäkert vad du menar. Vilka 'De' avser du? som 'kankse' vet vad?

Leasingbolaget som bilägaren hänvisar till finns inte registrerat i Sverige och bilägaren menar sig inte vara ägaren utan leasing-tagare för en bil som används i Sverige fast leasing-företaget är registrerat i Rumänien. Och råkar har samma ägare som leasar bilen. En person som bor i Sverige reser inte till Rumänien för att där hyra/leasa en bil som han ska använda i Sverige. En leasingtagare är en hyrestagare eller som du råkar skriva en 'köpare'.

Det är inte helt lätt att exportera och importera bilar och andra fordon. Men visst fungerar det och det är bara att börja läsa in sig på Transportstyrelsens hemsidan till att börja med, för att få ordning på sitt bilägande i Sverige.

Svenska bilföretag brukar hjälpa bilköpare i Sverige att ordna finansieringen vid så stora inköp som bilköp innebär. Det är nog extremt sällsynt att bilköpare i Sverige anlitar rumänska "leasingföretag", som inte har oktroj i Sverige. Det låter riskabelt att skaffa en bil för användning i Sverige med finansiering (leasing eller månadshyra) genom en lokal firma i Rumänien. Bäst är nog att i Sverige använda lokal svenska lagar och regler för att inte riskera sin kapitaltillgång.

Har leasingtagaren/bilköparen som i detta fall byggt upp en kapitalskuld så stor att den nått Kronofogden , borde han ha satt sig i kontakt med KfM för att lösa sina skulder på ett annat och bättre vis. Om bilen har ett högt tempo värde för honom.
I så fall måste det inom en rättsstat prövas i en rättegång. Kronofogden är bara en myndighet och inte ett juridiskt organ.
Citera
2024-11-14, 21:36
Medlem
Fetpappas avatar
Detta skulle man ju kunna missbruka kraftigt. En målis leasar en bil utomlands, lånar pengar av ett annat målvaktsföretag i Sverige som sedan kräver in via kfm. Vips en fullbelånad bil ger pengar till målisföretaget.

Hur i helvete kan man få igenom ägarpapper? Man kan ju inte registrera en svensk belånad leasingbil i eu-länder. Får man anta.
Citera
2024-11-14, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alive
Han får väl en skuld till leasingbolaget. R väl perfekt. Den kriminella muppen straffas. Ett rumänskt företag som leasar ut en bil i sverige, du fattar väl själv att det är en kriminellt fuffensupplägg. Fuck them
Du talar om fördomar och känslor nu vilket i en juridisk process visserligen måste vägas med men inte desto mindre måste prövas mot bevisbördan och mot försvar och åklagare i en ren och rättvis västerländsk rättsprocess.
Citera
2024-11-14, 21:53
Medlem
Är det någon mer än jag som anser detta förfarande av kronofogden som vara djupt fel och direkt farligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in