Citat:
Ursprungligen postat av
GiatarrNenne
Nej, så är det givetvis. Men Vattenfalls vinster tjänar vi alla på.
Jag är egentligen inte alls något fan av statlig verksamhet men just när det kommer till något så viktigt som el anser jag att allt egentligen borde vara statligt. Det var det i min yngre år och jag led inte alls av det. Tvärtom hade vi alltid el till ett förutsägbart pris. Hela tiden.
EDIT: Sedan är ju den Tyska situationen åt helvete och det var naturligtvis fel av Vattenfall att spela med i de Tyska miljödårarnas fulspel.
Ja, jag minns också hur det var när elproduktion och elnät var välplanerade och välskötta. Det har verkligen halkat utför sedan dess.
Det är bra när Vattenfall ger vinst till staten, men de senaste decennierna har ju ”det nya” Vattenfall slösat bort stora delar av vinsten på diverse idiotiska affärer, där misskötta och döende energibolag nere på kontinenten lyckats lura Vattenfalls tidigare, naiva ledningar, att inte bara köpa dem, utan även att betala fantasipriser.
Nuvarande ledning gick på en smäll i tiomiljardersklassen förra året, efter att ha köpt rättigheterna till brittiska havsområden avsedda för vindkraft. Som man sedan övergav utan att bygga något.
Och nu satsar de 60 miljarder på havsbaserad vindkraft i Tyskland. Deras track record ser inte lysande ut…