Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Sen tycker jag man kan fråga sig om det är ”som det ska vara” om EO 4 har samma priser som haveristaten Tyskland. Tycker det borde finnas möjligheter för Sverige att ha någon form av reglering som t ex säger att inget elområde i Sverige får ha mer än 10 gånger så högt pris som något annat, eller att det utgår någon form av kompensation när elpriset stiger över en viss nivå.
.

Tycker och tycker, då borde vi väl också ha reglerade priser på ost, köttfärs eller kaffe? Om nu ex. SE4 inte fick ha 10 ggr högre priser än ex. SE1 så skulle det bara innebära att Wolfgang och Ursula skulle tanka hem ännu mer el från Sverige med följd att priserna skulle stiga rent allmänt i Sverige ända till SE4 och de tyska priserna skulle bli likvärdiga.
Citera
Igår, 22:41
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Nej, så är det givetvis. Men Vattenfalls vinster tjänar vi alla på.

Jag är egentligen inte alls något fan av statlig verksamhet men just när det kommer till något så viktigt som el anser jag att allt egentligen borde vara statligt. Det var det i min yngre år och jag led inte alls av det. Tvärtom hade vi alltid el till ett förutsägbart pris. Hela tiden.

EDIT: Sedan är ju den Tyska situationen åt helvete och det var naturligtvis fel av Vattenfall att spela med i de Tyska miljödårarnas fulspel.
Ja, jag minns också hur det var när elproduktion och elnät var välplanerade och välskötta. Det har verkligen halkat utför sedan dess.

Det är bra när Vattenfall ger vinst till staten, men de senaste decennierna har ju ”det nya” Vattenfall slösat bort stora delar av vinsten på diverse idiotiska affärer, där misskötta och döende energibolag nere på kontinenten lyckats lura Vattenfalls tidigare, naiva ledningar, att inte bara köpa dem, utan även att betala fantasipriser.

Nuvarande ledning gick på en smäll i tiomiljardersklassen förra året, efter att ha köpt rättigheterna till brittiska havsområden avsedda för vindkraft. Som man sedan övergav utan att bygga något.

Och nu satsar de 60 miljarder på havsbaserad vindkraft i Tyskland. Deras track record ser inte lysande ut…
Citera
Igår, 22:49
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Tycker och tycker, då borde vi väl också ha reglerade priser på ost, köttfärs eller kaffe? Om nu ex. SE4 inte fick ha 10 ggr högre priser än ex. SE1 så skulle det bara innebära att Wolfgang och Ursula skulle tanka hem ännu mer el från Sverige med följd att priserna skulle stiga rent allmänt i Sverige ända till SE4 och de tyska priserna skulle bli likvärdiga.
Du svarar egentligen själv på frågan; så gott som alla produkter har samma eller näst intill samma priser i hela Sverige, men kan ha helt andra priser i de kringliggande länderna. Varför ska el vara ett undantag?

Det är orimligt, och går på tvärs med de allra flestas rättsmedvetande, att ett land ska kunna diktera ett grannlands priser genom att de själva har ett helt annat pris. Hur skulle det se ut om södra Sverige tvingades chockhöja priserna på mat, bilar eller kläder därför att Tyskland havererar och tvingas chockhöja priserna? Hur skulle det se ut om Tysklands energisystem pressas så hårt att deras elpris blir 30:-/kWh och södra Sverige tvingas följa med? Det är naturligtvis oacceptabelt.

Det enda vettiga sättet att hantera detta är att se till att ett lands prisrusningar och fluktuationer inte påverkar grannländerna. I faller med elpriset skulle man se till att ha ett pris på svenskproducerad el i Sverige, och ett annat för export. På samma sätt får Sverige betala grannlandets elpris för import. På det sättet uppmuntras dessutom varje land att producera så mycket egen el att de slipper importera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in