2024-11-10, 13:40
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Eftersom du uppenbarligen är en idiot så tänker jag inte förklara något för dig, annat än att påpeka att de flesta kockar använder socker som smakförstärkare - och det lär ju vara enklare att dosera det söta i form av en nypa socker än att veta hur mycket sötma morötter i en viss mängd för med sig. DUH!

Snälla ditt billighetsluder, ge oss ditt recept nu. Du kan ju det här. "Smakförstärkare"
Senast redigerad av SiggeSpringnota 2024-11-10 kl. 13:45.
Citera
2024-11-11, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
Snälla ditt billighetsluder, ge oss ditt recept nu. Du kan ju det här. "Smakförstärkare"

Intressant kommentar av nån som kallar sig för Springnota. Har du aldrig hört talas om smakförstärkare så är det väl för att du aldrig lagar mat utan bara käkar på närmsta restaurang och sen springer för att du inte har råd att betala...billighetspucko
Citera
2024-11-11, 11:36
Medlem
Haha, jag förstår att du kanske inte är imponerad av Per Morbergs version av bolognese! Han har en ganska egen stil när det gäller matlagning, vilket kan vara både charmigt och frustrerande beroende på smak. Vad är det som du tycker inte funkar med hans bolognese? Är det något särskilt i receptet som känns fel, eller är det en fråga om hur han lagar det?
Citera
2024-11-11, 15:24
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Intressant kommentar av nån som kallar sig för Springnota. Har du aldrig hört talas om smakförstärkare så är det väl för att du aldrig lagar mat utan bara käkar på närmsta restaurang och sen springer för att du inte har råd att betala...billighetspucko

Jag frågar dig ännu en gång, ge mig ditt recept. Det ska bli en jävligt rolig läsning.
Efter alla dina självsäkra (nåja) inlägg måste du sitta på ett hav av kunskaper. Ingredienser, metoder, hur gör du?

P.S Det är soffritton som är en av flera smakförstärkare i en bolognese tillsammans med att hantera varje råvara på det sätt som är bäst för just den
Citera
2024-11-13, 20:16
Medlem
Hade karln stått hemma och tillagat det där åbäket hade jag inte klandrat honom, men nu stod han inte hemma utan spelade allan på bästa sändningstid i tv. Det är ju tyvärr så han är den gamla skojaren, men synd att detta beteende alltid ska belönas, särskilt när han är en usel kok vilken han bevisar fler gånger än i detta klipp.

Självklart kan man välja att göra köttfärsås hur man vill, och även fina restauranger gör de helt egna tolkningar av ragu ala bolognese men förhoppningsvis med någon grundläggande respekt för det italienska ditot. Hade han bara sagt att han skulle laga en köttfärssås hade det varit en helt annan femma. Då hade han bara behövt gråta sig till sömns över att han sannolikt lagat den sämsta köttfärssåsen sedan hedenhös, men nu är tyvärr än värre.

Han bryner inte färsen överhuvudtaget. Istället får den bada i både olja och smör. Sötman från morot behövs för att parera syran från både vinet och vinägern, och ska han koka den snabbt behöver han tragiskt nog ännu mer sötma än det sockret han tillsatte. Min gissning är att den där trafikolyckan mest smakar surt och salt.
Citera
2024-11-13, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
2,5% salt i vattnet, inte som medelhavet utan snarare i Nordsjön... Sen är hela hans Bolognese åt helvete. Han är en pajas. På vilka grunder kallar han sig kock? Han är väl skådis?
Räcker detta? Per Morberg utbildade sig som ung till kock på Kristinebergs hotell- och restaurangskola, och har arbetat på bland annat Café Opera, Riche, Club Alexandra och Tullgarns värdshus. Så nu kan fjortisen gå och gömma sig igen. Seså, shas...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in