2024-10-28, 08:08
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Man hör ju då och då om såna här incidenter. Jag ställer mig tre frågor:

1. Vem fan åker ens ut med en eka i slutet av okt när det är typ två grader på sjön?
2. Hur lyckas man ens kapsejsa med en båt när vädret är hyfsat bra?
3. Hur kan man inte vara tillräckligt riskmedveten så att man har flytväst och färdas nära land så att man klarar att simma till säkerheten om man hamnar i vattnet?
Sjukt bra aborrfiske!
Blåsigt
De flesta drunkningsolyckor sker utan flytväst!
Citera
2024-10-28, 08:15
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Sjukt bra aborrfiske!
Blåsigt
De flesta drunkningsolyckor sker utan flytväst!

1. Ok köper att det finns en och annan fiskare ute fortfarande även om vanligt folk redan tagit upp sina båtar.
2. Det var väl inte så blåsigt i torsdags?
3. Hur fan kan man inte ha flytväst på sig om det inte är sommar och man är en riktigt stark simmare? Att hamna i vattnet utan flytväst vid den här tiden på året hundra meter ut är i princip en dödsdom för alla över 60.
Citera
2024-10-28, 08:22
Medlem
Conams avatar
Citat:
1. Ok köper att det finns en och annan fiskare ute fortfarande även om vanligt folk redan tagit upp sina båtar.
3. Hur fan kan man inte ha flytväst på sig om det inte är sommar och man är en riktigt stark simmare? Att hamna i vattnet utan flytväst vid den här tiden på året hundra meter ut är i princip en dödsdom för alla över 60.
Japp! Och beviset (det där med flytväst) har vi fått otaliga bevis på genom århundradena!
Citera
2024-10-28, 08:27
Medlem
Citat:

Vad spelar det för roll att de inte blåste i torsdags när olyckan hände igår söndag på förmiddagen ? jag va ute i sandviken vid tiden för olyckan o de blåste mycket så på sjön va de nog rejäla vågor.
Har man flytväst o hamnar under en kapsejsad liten båt kan de nog lätt bli panik o frysa ihjäl innan räddningstjänsten kommer.
utan flytväst kan man bli slagen i huvet av båten eller en kallsup kan räcka sen kan det ju vara alkohol inblandat men de kommer nog fram
Citera
2024-10-28, 08:43
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fotbollsmicke
Vad spelar det för roll att de inte blåste i torsdags när olyckan hände igår söndag på förmiddagen ? jag va ute i sandviken vid tiden för olyckan o de blåste mycket så på sjön va de nog rejäla vågor.
Har man flytväst o hamnar under en kapsejsad liten båt kan de nog lätt bli panik o frysa ihjäl innan räddningstjänsten kommer.
utan flytväst kan man bli slagen i huvet av båten eller en kallsup kan räcka sen kan det ju vara alkohol inblandat men de kommer nog fram

Sorry jag såg fel på datumet.

Ok du säger att det var blåsigt i går men då är man helt störd i huvudet om man ger sig ut i en båt som inte klarar vädret.
Citera
2024-10-28, 15:10
Medlem
chran508s avatar
Citat:

1. Vem fan åker ens ut med en eka i slutet av okt när det är typ två grader på sjön?
Jag och alla andra som vet att gäddfisket är som bäst nu.
Citera
2024-10-28, 16:04
Medlem
De kanske skulle ta upp nät men lutade sig för mycket så båten välte?
Själv skulle jag aldrig bege mig ut på sjön utan flytväst, inte riktigt värt risken så att säga
Citera
2024-10-28, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boktrollet
De kanske skulle ta upp nät men lutade sig för mycket så båten välte?
Själv skulle jag aldrig bege mig ut på sjön utan flytväst, inte riktigt värt risken så att säga
Precis. Vad jag hört så skulle de ta upp nät. Det finns även grund där, stenar, allt enligt min privata info. Flytoverall eller vad det kallas är en billig livförsäkring om man envisas med att fiska vid den här årstiden.
Citera
2024-10-29, 08:47
Medlem
Citat:
Sorry jag såg fel på datumet.

Ok du säger att det var blåsigt i går men då är man helt störd i huvudet om man ger sig ut i en båt som inte klarar vädret.

Dom kanske stod upp i båten,har observerat detta fenomen på senare år.
Jag har undrat varför nästan alla står upp i båtarna nuförtiden.

Är det någon mer som observerat detta beteende?
Citera
2024-10-29, 09:03
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svammelprofeten
Dom kanske stod upp i båten,har observerat detta fenomen på senare år.
Jag har undrat varför nästan alla står upp i båtarna nuförtiden.

Är det någon mer som observerat detta beteende?

Man förtjänar att drunkna om man står upp i en eka i stark sjö utan flytväst i slutet av okt långt ut i sjön.
Citera
2024-11-12, 00:54
Medlem
NoName1965s avatar
Ingen som vet vem som förolyckades?
Citera
2024-11-13, 16:36
Medlem
Citat:

2. Hur lyckas man ens kapsejsa med en båt när vädret är hyfsat bra?
3. Hur kan man inte vara tillräckligt riskmedveten så att man har flytväst och färdas nära land så att man klarar att simma till säkerheten om man hamnar i vattnet?
Troligt att de hade flytväst då två tog sig upp. Den tredje kan mycket väl varit påverkad av kyla, hjärt-och kärl eller liknande. Varför förutsätta att de vet sämre än dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in